REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działają bramki kontrolujące prędkość? Czy jest sposób, aby uniknąć mandatu?

Bramki mierzące prędkość to nowy pomysł policji, aby zmusić nas do wolniejszej jazdy. fot. Newspress
Bramki mierzące prędkość to nowy pomysł policji, aby zmusić nas do wolniejszej jazdy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bramki kontrolujące szybkość pojazdów z początkiem lata roku 2011 zadebiutują jako nowa broń policji przeciwko piratom drogowym. Jak działają takie bramki? Czy można je oszukać antyradarem? Jak ustrzec się przed mandatem?

Jak to działa?

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od zasadniczej różnicy między „bramką” a „suszarką”. Bramki mierzą średnią prędkość na wyznaczonych odcinkach, a tradycyjne radary i fotoradary kontrolują prędkość punktowo. Przewaga bramek polega głównie na tym, że nie będzie można spokojnie przejechać obok, a następnie wcisnąć gaz do dechy, bo zagrożenie minęło...

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez „śpiącego policjanta”?

Bramka kontrolująca prędkość to nic innego, jak rząd kamer rozwieszonych nad drogą, po jednej dla każdego pasa ruchu. Co więcej, bramkę tworzą przynajmniej dwie takie konstrukcje. Same kamery robią jedynie zdjęcia każdemu autu, które pod nią przejeżdża, kodują numer rejestracyjny i czas, ale nie są sprzężone z żadnym miernikiem prędkości.

REKLAMA

Skąd więc wiadomo, z jaką prędkością jedziemy? Jeśli wiemy, o której dokładnie godzinie, zrobiono pierwsze zdjęcie, a o której drugie, a także jaki dystans dzielił „rzędy kamer” wystarczy najprostsza kalkulacja. Prędkość to przecież iloraz dystansu i czasu w jakim został pokonany dany dystans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety bramek dla policji

Bramki są bardzo tanie w utrzymaniu. Nie jest to radarowa aparatura pomiarowa, którą trzeba kalibrować, homologować i jeszcze pamiętać o kończących się terminach ważności przeglądów.

Zobacz też: Dlaczego wydech rdzewieje?

Średni pomiar prędkości daje się w 100 procentach zautomatyzować - do obsługi kilkuset kilometrów autostrady wystarczy jeden człowiek w centrum dowodzenia.

Na bramki nie działają żadne antyradary. Żeby nie dostać mandatu, trzeba jechać zgodnie z przepisami, albo liczyć, ile czasu powinno zająć przemierzenie danego dystansu, o której godzinie możemy najwcześniej zrobić sobie drugie zdjęcie.

Zalety bramek dla kierowców

Choć większość kierowców nową zabawką policji nie będzie raczej zachwycona, to warto podkreślić, że bramki kontrolujące prędkość mogą się przysłużyć się każdemu z nas. W jaki sposób? - to bardzo skuteczna broń w walce ze złodziejami samochodów!

Bramki zanotują przecież przejazd każdego auta, nawet jeśli będzie ono jechać zgodnie z przepisami. Bardzo łatwo wykryć również zamianę numerów i kradzież tablic, a to podnosi nasze bezpieczeństwo.

Nowy system pomiaru prędkości będzie działał w Polsce od lipca 2011 roku. Na początku bramki z kamerami staną na trasach prowadzących do Krakowa i Katowic. Średnia prędkość będzie również mierzona na wszystkich wylotówkach z Warszawy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA