REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejeżdżać przez „śpiącego policjanta”?

Subskrybuj nas na Youtube
Przejeżdżając przez
Przejeżdżając przez"garby" trzeba mieć na uwadze zawieszenie auta. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Garby zwalniające skutecznie przyhamowują zapędy wielu kierowców, ale niestety wpływają również na zawieszenie auta. Jest jednak metoda na pokonywanie „śpiących policjantów” bez szwanku dla auta.

Przejeżdżając przez garb zwalniający musimy pamiętać o kilku elementach

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy z nich to prędkość: powinna być możliwie jak najmniejsza przy jednoczesnym zachowaniu ruchu. Nie warto ani przyspieszać, ani hamować.

Szczególnie szkodliwe może być nagłe zwalnianie tuż przed garbem! Pamiętajmy o tym, że samochód, nawet uzbrojony w sportowe zawieszenie, podczas hamowania nurkuje. Obniżenie wysokości zderzaka może skończyć się uderzeniem w próg i uszkodzeniem ospojlerowania. Byłby to jednak najmniejszy problem, gdyż w takich wypadkach zagrożona jest też miska olejowa i obudowa skrzyni biegów.

Element nr 2 – najpierw jedno, potem drugie koło

REKLAMA

Dojeżdżając do „śpiącego policjanta” warto skręcić kierownicę. Najlepsze dla zawieszenia i opon jest pokonywanie każdej przeszkody pod kątem około 45 stopni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zamontować uszczelkę podgłowicową?

Nie warto przy tym robić żadnych gwałtownych ruchów, ale manewr musi być na tyle stanowczy, żeby koła atakowały próg pojedynczo. Gdy już przejeżdżamy przez przeszkodę, trzymamy kierownicę w jednej ustalonej pozycji.

Optymalnym wyjściem byłoby skorygowanie kierunku jazdy dopiero wtedy, gdy wszystkie koła pokonają przeszkodę. Jeśli musimy zareagować wcześniej, dobrze jest tak zaplanować manewr, żeby kierunek jazdy zmieniać w czasie, gdy próg znajduje się pomiędzy osiami. Duże znaczenie ma również płynność jazdy, szczególnie jeśli do pokonania mamy więcej niż jeden próg zwalniający.

Zobacz też: Jak dorobić wkład lusterka z funkcją podgrzewania?

W warunkach codziennej jazdy najczęściej natkniemy się na kilka „śpiących policjantów” ustawionych w rzędzie. Taką przeszkodę najlepiej pokonywać slalomem. Jeśli pierwszy próg atakowaliśmy przednim lewym kołem, na drugi najlepiej najechać prawym itd.

Jeśli nasze auto może pełzać na pierwszym biegu, puszczamy sprzęgło i nie wciskamy go aż do końca slalomu. Jeśli brakuje momentu obrotowego, będziemy musieli operować pedałem przed każdą przeszkodą.

Nie wolno natomiast jechać na półsprzęgle! W ten sposób możemy oszczędzić sworznie kosztem tarczy sprzęgła, a byłaby to wyjątkowo nieopłacalna „zamiana”.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA