REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć zderzenia czołowego?

Jakubowski Ryszard
Czołowe zderzenie dwóch pojazdów jest najgroźniejszym ze wszystkich wypadków na drodze. fot. Newspress
Czołowe zderzenie dwóch pojazdów jest najgroźniejszym ze wszystkich wypadków na drodze. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czołowe zderzenie dwóch pojazdów jest najgroźniejszym ze wszystkich wypadków na drodze. Rzadko kończy się bez ofiar śmiertelnych. Nawet przy bardzo małej prędkości uczestniczących w nim samochodów, zawsze są ranni.

Niebezpieczeństwo wynika z sumy prędkości obu zderzających się pojazdów. Oznacza to, że gdy dwa samochody, jadą w chwili zderzenia, z bardzo bezpieczną prędkością 30 km/godz. to sumaryczna prędkość wynosi 60 km/godz. Skutki wypadku są takie, jakby każdy z nich uderzył w ścianę betonową z prędkością 60 km/godz. Takiego uderzenia nie wytrzyma konstrukcja żadnego z powszechnie używanych samochodów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zachować się podczas kolizji?

REKLAMA

Nie zawsze zderzenie czołowe jest winą złej woli lub braku rozwagi jednego z kierowców. Czasem może doprowadzić do niego awaria pojazdu bądź próba uniknięcia najechania na pieszego lub jakąś przeszkodę na drodze albo zaśnięcie za kierownicą.

Ponieważ uniknięcie zderzenia czołowego jest niesłychanie trudne, należy przede wszystkim starać się ograniczyć jego skutki. A więc przede wszystkim zmniejszyć maksymalnie prędkość przez gwałtowne hamowanie, jednocześnie starając się usunąć z drogi pojazdowi, który znalazł się na niewłaściwym pasie ruchu. Często ucieczka na pobocze może okazać się ratunkiem. Niestety, nie zawsze. Warto więc pamiętać, że nawet wpadnięcie do przydrożnego rowu przy prędkości kilkudziesięciu kilometrów na godzinę jest o wiele mniej groźne w skutkach, niż zderzenie czołowe!

Jeżeli między zaistnieniem okoliczności sprzyjających zderzeniu czołowemu a chwilą, kiedy ono może potencjalnie nastąpić jest trochę czasu, nawet 1-2 sekundy, trzeba ocenić sytuację i jak najszybciej podjąć decyzję. W niektórych przypadkach może pomóc wjechanie na przeciwległy pas ruchu, czyli minięcie się pojazdów „ po angielsku”. Może to być konieczne, gdy nadjeżdżający pojazd ma awarię układu kierowniczego, albo urwało mu się lewe przednie koło i nie ma żadnej zdolności manewrowej. To rozwiązanie trzeba jednak traktować jako ostateczność, a nie jako jedną z reguł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Każdy kierowca powinien mieć przygotowane różne scenariusze, związane z tzw. nieprzewidzianymi sytuacjami na drodze. Tych sytuacji nie jest aż tak wiele, dlatego na większość z nich można być przygotowanym. Wcześniejsze znalezienie rozwiązań pozwoli na uniknięcie wielu niespodzianek i ocali niejedno życie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA