REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązki uczestnika kolizji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Niewielkie kolizje i poważne wypadki to, niestety, bardzo powszechny widok w naszym kraju. Jeżeli jesteś uczestnikiem takiego wydarzenia, pamiętaj, jakie masz obowiązki.

Kolizja i wypadek

REKLAMA

Stłuczkę na drodze można zakwalifikować albo jako kolizję albo jako wypadek. Nie są to pojęcia o tym samym znaczeniu. Kolizja to takie zdarzenie, w którym żaden z uczestników nie odniósł obrażeń, ale wystąpiły pewne straty materialne. Natomiast z wypadkiem mamy do czynienia wówczas, gdy co najmniej jeden z jego uczestników doznał obrażeń ciała.

Usuń pojazd

Pierwszą rzeczą, jaką należy wykonać, gdy dojdzie do kolizji jest niezwłoczne usunięcie pojazdów z jezdni, chyba że mamy do czynienia z wypadkiem z ofiarami.

Jeżeli usunięcie pojazdu jest niemożliwe, należy oznakować miejsce zdarzenia, przede wszystkim włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy. Poza obszarem zabudowanym powinien znajdować się w odległości 30-50m od pojazdu, na drogach ekspresowych i autostradach – 100m.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwij policję

REKLAMA

Wezwanie policji jest konieczne, jeśli uczestniczymy w wypadku. W razie kolizji, nie mamy takiego obowiązku, chyba, że istnieje przypuszczenie, że doszło do przestępstwa (np. uczestnik kolizji jest pod wpływem alkoholu) lub nie jesteśmy w stanie określić okoliczności zdarzenia, a w związku z tym, wskazać sprawcy.

Policja ukaże sprawcę mandatem karnym w wysokości do 500 zł, jeżeli dany czyn będzie się ku temu kwalifikował. Ponadto, możemy otrzymać punkty karne. Ukarany ma prawo do odmowy przyjęcia mandatu. Wówczas sprawa zostanie skierowana do sądu rejonowego, właściwego dla miejsca wypadku.

Zobacz również serwis: Prawo na drodze

Alkomat

Badanie alkomatem nie jest elementem obowiązkowym procedury powypadkowej. Policjant może zbadać naszą trzeźwość, jeśli:
• istnieją wątpliwości, co do trzeźwości któregoś z kierowców,
• uczestnik zgłasza uwagi, co do stanu trzeźwości innego uczestnika.

Badanie alkomatem jest obowiązkowe, tylko w sytuacji, gdy uczestniczymy w wypadku, w którym jest ranny lub zabity.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Spisz oświadczenie

Jeżeli ustalenie okoliczności i sprawcy kolizji nie wzbudza wątpliwości i nie ma konieczności wzywania policji, wystarczy spisać odpowiednie oświadczenie. Dokonuje tego osoba poszkodowana w kolizji, a następnie udaje się z takim oświadczeniem do ubezpieczyciela. Podstawowe dane, jakie powinny znaleźć się we wniosku to: adres zamieszkania uczestników kolizji, numer dowodu osobistego i prawa jazdy sprawcy, numery rejestracyjne pojazdów biorących udział w kolizji oraz opis zdarzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA