REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna toczy się spór czy przysłowiowego "anglika” czyli samochodu z kierownica po prawej stronie, będzie można zarejestrować czy też nie. Spekulacje ucina jednak Naczelny Sąd Administracyjny zakazując rejestracji auta z kierownicą położonej po prawej stronie.

Ruch lewostronny

REKLAMA

Wielka Brytania oraz Irlandia to nie jedyne państwa gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Z takim rozwiązaniem komunikacyjnym możemy spotkać się chociażby w południowo-zachodniej części Afryki, w państwach takich jak Kenia czy Zimbabwe. To samo rozwiązanie napotkamy również w Japonii, Indonezji oraz Tajlandii.

Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie

Problem chęci rejestracji aut posiadających kierownicę z prawej strony zaczął się w momencie silnej migracji naszych rodaków do Wielkiej Brytanii. Pracujący tam Polacy zaczęli kupować samochody i przyjeżdżać nimi do kraju na stałe bądź tylko okresowo. Kiedy jednak pojawił się pomysł rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie zaczęły się pierwsze problemy.

Zobacz również: Dopuszczalna prędkość na drogach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Unii Europejskiej

O ile samochodem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii można bez problemu poruszać się po polskich drogach o tyle już jego rejestracja nie jest taka prosta. Obawy wzbudzało ustawodawstwo unijne, którego doktryna nie stała na przeszkodzie rejestracji takich aut. Jednak suchy przepis ciężko było przenieść na warunki panujące w Polsce, gdzie jak w większości państw europejskich obowiązuje ruch prawostronny. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obecnie stosowany w Polsce zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie narusza jedną z naczelnych zasad obowiązujących w Unii czyli zasadę swobodnego przepływu towarów.

Polskie prawo

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez właściciela, który nie mógł zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Oznacza to że nie będzie można zarejestrować takiego auta. Prawdą jest, iż wyjątkowo Ministerstwo Infrastruktury może wyrazić zgodę na taką rejestrację, lecz tylko w uzasadnionych przypadkach. Gdyby przepis miał charakter bezwzględny wówczas Komisja Europejska mogła by skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ciężko jednak chyba będzie wskazać powód dla którego Ministerstwo Infrastruktury zrobiło by wyjątek dla rejestracji właśnie takiego pojazdu.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

REKLAMA

Taką zasadą kierował się Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał on przykład wykonywania manewru wyprzedzania. Stwierdził iż podróżując samochodem z kierownicą po prawej stronie chcąc wykonać taki manewr zagrażamy nie tylko swojemu bezpieczeństwu lecz także narażamy innych uczestników drogi. I rzeczywiście tłumaczenie okazuje się być trafne. Ponieważ chcąc wyprzedzić inny samochód, musimy przeciąć linię jezdni tak aby zobaczyć czy nie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Niestety sama próba sprawdzenia może być katastrofalna w skutkach, ponieważ prawie całe auto będzie musiało znaleźć się na przeciwnym pasie.

Skoro ktoś chce zarejestrować pojazd z kierownicą po prawej stronie, to oznacza że ma zamiar go używać w Polsce, lub przynajmniej głównie na jej obszarze. Niestety nie wszyscy zdają się rozumieć jakie niebezpieczeństwo niesie za sobą używanie na polskich drogach samochodu który przystosowany jest do jazdy w ruchu lewostronnym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA