REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna toczy się spór czy przysłowiowego "anglika” czyli samochodu z kierownica po prawej stronie, będzie można zarejestrować czy też nie. Spekulacje ucina jednak Naczelny Sąd Administracyjny zakazując rejestracji auta z kierownicą położonej po prawej stronie.

Ruch lewostronny

REKLAMA

Wielka Brytania oraz Irlandia to nie jedyne państwa gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Z takim rozwiązaniem komunikacyjnym możemy spotkać się chociażby w południowo-zachodniej części Afryki, w państwach takich jak Kenia czy Zimbabwe. To samo rozwiązanie napotkamy również w Japonii, Indonezji oraz Tajlandii.

Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie

Problem chęci rejestracji aut posiadających kierownicę z prawej strony zaczął się w momencie silnej migracji naszych rodaków do Wielkiej Brytanii. Pracujący tam Polacy zaczęli kupować samochody i przyjeżdżać nimi do kraju na stałe bądź tylko okresowo. Kiedy jednak pojawił się pomysł rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie zaczęły się pierwsze problemy.

Zobacz również: Dopuszczalna prędkość na drogach

Stanowisko Unii Europejskiej

O ile samochodem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii można bez problemu poruszać się po polskich drogach o tyle już jego rejestracja nie jest taka prosta. Obawy wzbudzało ustawodawstwo unijne, którego doktryna nie stała na przeszkodzie rejestracji takich aut. Jednak suchy przepis ciężko było przenieść na warunki panujące w Polsce, gdzie jak w większości państw europejskich obowiązuje ruch prawostronny. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obecnie stosowany w Polsce zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie narusza jedną z naczelnych zasad obowiązujących w Unii czyli zasadę swobodnego przepływu towarów.

Polskie prawo

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez właściciela, który nie mógł zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Oznacza to że nie będzie można zarejestrować takiego auta. Prawdą jest, iż wyjątkowo Ministerstwo Infrastruktury może wyrazić zgodę na taką rejestrację, lecz tylko w uzasadnionych przypadkach. Gdyby przepis miał charakter bezwzględny wówczas Komisja Europejska mogła by skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ciężko jednak chyba będzie wskazać powód dla którego Ministerstwo Infrastruktury zrobiło by wyjątek dla rejestracji właśnie takiego pojazdu.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

REKLAMA

Taką zasadą kierował się Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał on przykład wykonywania manewru wyprzedzania. Stwierdził iż podróżując samochodem z kierownicą po prawej stronie chcąc wykonać taki manewr zagrażamy nie tylko swojemu bezpieczeństwu lecz także narażamy innych uczestników drogi. I rzeczywiście tłumaczenie okazuje się być trafne. Ponieważ chcąc wyprzedzić inny samochód, musimy przeciąć linię jezdni tak aby zobaczyć czy nie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Niestety sama próba sprawdzenia może być katastrofalna w skutkach, ponieważ prawie całe auto będzie musiało znaleźć się na przeciwnym pasie.

Skoro ktoś chce zarejestrować pojazd z kierownicą po prawej stronie, to oznacza że ma zamiar go używać w Polsce, lub przynajmniej głównie na jej obszarze. Niestety nie wszyscy zdają się rozumieć jakie niebezpieczeństwo niesie za sobą używanie na polskich drogach samochodu który przystosowany jest do jazdy w ruchu lewostronnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA