REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna toczy się spór czy przysłowiowego "anglika” czyli samochodu z kierownica po prawej stronie, będzie można zarejestrować czy też nie. Spekulacje ucina jednak Naczelny Sąd Administracyjny zakazując rejestracji auta z kierownicą położonej po prawej stronie.

Ruch lewostronny

REKLAMA

REKLAMA

Wielka Brytania oraz Irlandia to nie jedyne państwa gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Z takim rozwiązaniem komunikacyjnym możemy spotkać się chociażby w południowo-zachodniej części Afryki, w państwach takich jak Kenia czy Zimbabwe. To samo rozwiązanie napotkamy również w Japonii, Indonezji oraz Tajlandii.

Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie

Problem chęci rejestracji aut posiadających kierownicę z prawej strony zaczął się w momencie silnej migracji naszych rodaków do Wielkiej Brytanii. Pracujący tam Polacy zaczęli kupować samochody i przyjeżdżać nimi do kraju na stałe bądź tylko okresowo. Kiedy jednak pojawił się pomysł rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie zaczęły się pierwsze problemy.

REKLAMA

Zobacz również: Dopuszczalna prędkość na drogach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Unii Europejskiej

O ile samochodem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii można bez problemu poruszać się po polskich drogach o tyle już jego rejestracja nie jest taka prosta. Obawy wzbudzało ustawodawstwo unijne, którego doktryna nie stała na przeszkodzie rejestracji takich aut. Jednak suchy przepis ciężko było przenieść na warunki panujące w Polsce, gdzie jak w większości państw europejskich obowiązuje ruch prawostronny. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obecnie stosowany w Polsce zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie narusza jedną z naczelnych zasad obowiązujących w Unii czyli zasadę swobodnego przepływu towarów.

Polskie prawo

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez właściciela, który nie mógł zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Oznacza to że nie będzie można zarejestrować takiego auta. Prawdą jest, iż wyjątkowo Ministerstwo Infrastruktury może wyrazić zgodę na taką rejestrację, lecz tylko w uzasadnionych przypadkach. Gdyby przepis miał charakter bezwzględny wówczas Komisja Europejska mogła by skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ciężko jednak chyba będzie wskazać powód dla którego Ministerstwo Infrastruktury zrobiło by wyjątek dla rejestracji właśnie takiego pojazdu.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

Taką zasadą kierował się Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał on przykład wykonywania manewru wyprzedzania. Stwierdził iż podróżując samochodem z kierownicą po prawej stronie chcąc wykonać taki manewr zagrażamy nie tylko swojemu bezpieczeństwu lecz także narażamy innych uczestników drogi. I rzeczywiście tłumaczenie okazuje się być trafne. Ponieważ chcąc wyprzedzić inny samochód, musimy przeciąć linię jezdni tak aby zobaczyć czy nie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Niestety sama próba sprawdzenia może być katastrofalna w skutkach, ponieważ prawie całe auto będzie musiało znaleźć się na przeciwnym pasie.

Skoro ktoś chce zarejestrować pojazd z kierownicą po prawej stronie, to oznacza że ma zamiar go używać w Polsce, lub przynajmniej głównie na jej obszarze. Niestety nie wszyscy zdają się rozumieć jakie niebezpieczeństwo niesie za sobą używanie na polskich drogach samochodu który przystosowany jest do jazdy w ruchu lewostronnym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA