REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zarejestrujesz auta z kierownicą po prawej stronie

Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Od dawna toczy się spór czy przysłowiowego "anglika” czyli samochodu z kierownica po prawej stronie, będzie można zarejestrować czy też nie. Spekulacje ucina jednak Naczelny Sąd Administracyjny zakazując rejestracji auta z kierownicą położonej po prawej stronie.

Ruch lewostronny

REKLAMA

Wielka Brytania oraz Irlandia to nie jedyne państwa gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Z takim rozwiązaniem komunikacyjnym możemy spotkać się chociażby w południowo-zachodniej części Afryki, w państwach takich jak Kenia czy Zimbabwe. To samo rozwiązanie napotkamy również w Japonii, Indonezji oraz Tajlandii.

Rejestracja aut z kierownicą po prawej stronie

Problem chęci rejestracji aut posiadających kierownicę z prawej strony zaczął się w momencie silnej migracji naszych rodaków do Wielkiej Brytanii. Pracujący tam Polacy zaczęli kupować samochody i przyjeżdżać nimi do kraju na stałe bądź tylko okresowo. Kiedy jednak pojawił się pomysł rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie zaczęły się pierwsze problemy.

Zobacz również: Dopuszczalna prędkość na drogach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Unii Europejskiej

O ile samochodem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii można bez problemu poruszać się po polskich drogach o tyle już jego rejestracja nie jest taka prosta. Obawy wzbudzało ustawodawstwo unijne, którego doktryna nie stała na przeszkodzie rejestracji takich aut. Jednak suchy przepis ciężko było przenieść na warunki panujące w Polsce, gdzie jak w większości państw europejskich obowiązuje ruch prawostronny. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że obecnie stosowany w Polsce zakaz rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie narusza jedną z naczelnych zasad obowiązujących w Unii czyli zasadę swobodnego przepływu towarów.

Polskie prawo

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez właściciela, który nie mógł zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie. Oznacza to że nie będzie można zarejestrować takiego auta. Prawdą jest, iż wyjątkowo Ministerstwo Infrastruktury może wyrazić zgodę na taką rejestrację, lecz tylko w uzasadnionych przypadkach. Gdyby przepis miał charakter bezwzględny wówczas Komisja Europejska mogła by skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ciężko jednak chyba będzie wskazać powód dla którego Ministerstwo Infrastruktury zrobiło by wyjątek dla rejestracji właśnie takiego pojazdu.

Zobacz również: Jak wygląda policyjne postępowanie mandatowe?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

REKLAMA

Taką zasadą kierował się Naczelny Sąd Administracyjny. Powołał on przykład wykonywania manewru wyprzedzania. Stwierdził iż podróżując samochodem z kierownicą po prawej stronie chcąc wykonać taki manewr zagrażamy nie tylko swojemu bezpieczeństwu lecz także narażamy innych uczestników drogi. I rzeczywiście tłumaczenie okazuje się być trafne. Ponieważ chcąc wyprzedzić inny samochód, musimy przeciąć linię jezdni tak aby zobaczyć czy nie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd. Niestety sama próba sprawdzenia może być katastrofalna w skutkach, ponieważ prawie całe auto będzie musiało znaleźć się na przeciwnym pasie.

Skoro ktoś chce zarejestrować pojazd z kierownicą po prawej stronie, to oznacza że ma zamiar go używać w Polsce, lub przynajmniej głównie na jej obszarze. Niestety nie wszyscy zdają się rozumieć jakie niebezpieczeństwo niesie za sobą używanie na polskich drogach samochodu który przystosowany jest do jazdy w ruchu lewostronnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA