REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Wielkiej Brytanii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Skowron
Wielka Brytania to jeden z niewielu krajów o ruchu lewostronnym, do kórego możemy udać się autem.
Wielka Brytania to jeden z niewielu krajów o ruchu lewostronnym, do kórego możemy udać się autem.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto posiada prawo jazdy i korzysta z samochodu musi znać znaki drogowe. Co w sytuacji kiedy nasza podróż nie odbywa się wyłącznie po terytorium Polski a również do innych krajów? Szczególnie gdzie ruch odbywa się po lewej stronie tak jak w Wielkiej Brytanii.

Wychodząc naprzeciw pogłębiającym się problemom naszych rodaków w prowadzeniu pojazdów za granicą tamtejsza Policja oraz Wydział Komunikacji, stworzyły specjalną ulotkę w języku polskim w celu zaznajomienia naszych rodaków z obowiązującymi zasadami ruchu drogowego i podstawowymi uregulowaniami prawnymi.

REKLAMA

Zasady ogólne

W Wielkiej Brytanii musisz jeździć zawsze po lewej stronie jezdni. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do jazdy po lewej stronie, musisz zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza, gdy skręcasz w prawo, ponieważ omyłkowo możesz znaleźć się na drodze innych pojazdów.

Większość skrzyżowań jest oznaczona znakami, które jednoznacznie wskazują jak kierowca powinien się zachować: czy musi się zatrzymać czy ma pierwszeństwo. 

Na rondach należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Jazda po rondzie odbywa się w odwrotnym kierunku niż w Polsce, zatem musisz jechać zgodnie ze wskazówkami zegara, włączając przy tym lewy kierunkowskaz, tak aby zasygnalizować zamiar opuszczenia ronda.

Picie alkoholu a prowadzenie pojazdów

REKLAMA

Prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu jest bezwzględnie zabronione. Alkohol obecny w organizmie może zostać zmierzony w oddechu, krwi lub moczu. Rząd brytyjski planuje obniżyć dopuszczalny limit zawartości alkoholu we krwi z 80 mg do 50 mg (w przeliczeniu na 100 mililitrów krwi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości budzi jednak fakt, iż niektóre osoby, zależnie od swojej wagi i indywidualnego metabolizmu, mogą przekroczyć limit 50 mg nawet po spożyciu jednego drinka. Przy górnej granicy wynoszącej 80 mg, praktycznie każdy może legalnie usiąść za kierownicą po jednym kieliszku wódki czy paru małych piwach, chociaż badania wykazały, że nawet taka mała ilość napojów alkoholowych znacząco wpływa na stan świadomości każdej osoby.

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

Ograniczenia prędkości:

W terenie zabudowanym – 30 mph (48 km/h)
Na obrzeżach terenu zabudowanego – 40 mph (64 km/h)
Na głównych drogach – 60 mph (96 km/h)
Na autostradach – 70 mph (112 km/h)
Oczywiście są miejsca gdzie dopuszczalna prędkość może ulec zmianie pod wpływem znajdujących się tam znaków drogowych, których bezwzględnie należy przestrzegać.

Pasy bezpieczeństwa

Obowiązuje nakaz zapinania pasów zarówno z przodu jak i z tyłu, o ile są one zamontowane. Dopuszcza się jedynie ograniczenie tej zasady dla kobiet w ciąży, o ile uzyskają specjalne zaświadczenie od lekarza. Istnieje również obowiązek używania specjalnych fotelików do przewożenia dzieci, które są niższe niż 1.35 m lub do wieku 12 lat.

Telefony komórkowe

Korzystanie z telefonu trzymanego w ręku jest zabronione. Traktowane jest na równi z prowadzeniem pod wpływem alkoholu. Można korzystać z telefonu jedynie za pomocą zestawu głośnomówiącego. Za używanie telefonu komórkowego grozi kara w wysokości £60 oraz 3 punkty karne.

Wypadki 

Jeśli prowadzisz pojazd i bierzesz udział w wypadku, to musisz się zatrzymać. Na żądanie innego uczestnika oraz władz jesteś zobowiązany do podania swoich danych: imię, nazwisko, adres, dane ubezpieczeniowe oraz numery rejestracyjne Twojego pojazdu.

Zobacz również: Jak pokonywać długie trasy?

Prowadzenie pojazdu na autostradach

Obowiązuje ruch lewostronny tak, więc jeżdżąc po drogach lub autostradach szybkiego ruchu, zawsze jedź po lewej stronie. Pasa awaryjnego możesz użyć tylko w nagłym przypadku, pamiętając przy tym o uruchomieniu świateł awaryjnych. Co 1500 m na pasie awaryjnym umieszczony jest telefon, z którego możesz wezwać pomoc.

Jazda pojazdem zarejestrowanym w Polsce 

Osoby odwiedzające Wielką Brytanię mogą poruszać się po wyspach przez okres 6 miesięcy w ciągu roku, pod warunkiem, że pojazd, którego używają, posiada wszystkie badania techniczne i jest dopuszczony do ruchu w kraju macierzystym. Przy kontroli policyjnej funkcjonariusze mogą zażądać dokumentu, który wykaże, że używany pojazd nie porusza się po terytorium UK dłużej niż 6 miesięcy. Takim dokumentem może być np. bilet na prom. Ważną informacją jest fakt, że rezydenci nie mogą poruszać się swoimi samochodami zarejestrowanymi w Polsce. Rezydentem w opinii DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) uznaje się nie tylko osobę, która złożyła wniosek do Home Office o przyznanie statusu rezydenta, ale też każda osoba, która mieszka i/lub pracuje w UK.

Kiedy należy wymienić polskie prawo jazdy na brytyjskie

Posiadacz ważnego polskiego prawa jazdy na samochód osobowy i motocykl musi je wymienić po skończeniu 70. roku życia lub po trzech latach od momentu, kiedy zostanie rezydentem.

Przyjeżdżasz do Wielkiej Brytanii w wieku 27 lat i na podstawie polskiego prawa jazdy możesz poruszać się samochodem osobowym lub motocyklem do momentu ukończenia 70. roku życia. Jeśli przyjedziesz w wieku 69 lat, będziesz mógł jeździć do momentu, aż miną 3 lata od chwili przyjazdu, a granica wieku 70 lat zostanie automatycznie przedłużona.

Obowiązkowe ubezpieczenie

Jeśli chcesz prowadzić samochód w UK, musisz posiadać ubezpieczenie OC, albo w formie zielonej karty (ubezpieczenie dla pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym) albo z firmy ubezpieczeniowej UK. Jeśli używasz pojazdu na drodze bez ubezpieczenia, ryzykujesz grzywną i skonfiskowaniem pojazdu.

Ograniczenia wagowe

Wielka Brytania, a szczególnie Londyn, nakłada liczne ograniczenia na kierowców w postaci stref ograniczonego parkowania czy zakazu ruchu dla samochodów powyżej 18 ton. Z drugiej strony wychodzi naprzeciw osobom niepełnosprawnym i ułatwia im poruszanie się pojazdami nawet w strefach niedostępnych dla zwykłych użytkowników aut.

Kraj przyjazny dla niepełnosprawnych

Niepełnosprawni posiadający naklejkę z międzynarodowym symbolem wraz z ważnym dokumentem potwierdzającym niepełnosprawność, mogą korzystać z specjalnych miejsc na parkingach. Ponadto mogą parkować w strefach ograniczonego parkowania bezpłatnie i bez limitu czasu. W niektórych regionach kraju mogą bezpłatnie parkować na parkingach usytuowanych przy drogach publicznych. Warunkiem zwolnienia z opłat jest zarejestrowanie się w Transport for London i uiszczenie opłaty rejestracyjnej w wysokości 10 funtów. Aby otrzymać pozwolenie korzystania z parkingów dla niepełnosprawnych, należy zgłosić się do odpowiednich władz.

Zobacz również: Jak uniknąć senności i zmęczenia?

Jeśli zgłoszenie zostanie rozpatrzone pozytywnie to władze wówczas wysyłają zainteresowanej osobie potwierdzenie. Z bezpłatnego parkowania dla niepełnosprawnych można korzystać od momentu otrzymania pozwolenia.

Należy pamiętać, że z opłaty nie są zwolnieni turyści przebywający na terenie UK czasowo i osoby, które owej plakietki nie posiadają. Zwolnienie z opłat należy odnawiać co roku.

Samochody ciężarowe

Zakaz ruchu w określonych godzinach posiadają również samochody ciężarowe. Od poniedziałku do piątku, od godziny 24.00 do godziny 7.00 i od godziny 21.00 do godziny 24.00 oraz w soboty od 24.00 do 7.00 i od 13.00 do 24.00 obowiązuje zakaz ruchu dla pojazdów powyżej 18 ton.

Strefa małej Emisji

Pojazdy powyżej 12 ton z silnikiem diesla muszą zarejestrować się w londyńskim wydziale Transportu i wypełnić odpowiedni formularz. Do strefy zaliczają się głównie ciężarówki, samochody campingowe i inne pojazdy transportowe. Jeśli ich poziom emisji spalin „Euro III” będzie wyższy od ustalonej normy to będą musieli zapłacić dodatkową opłatę. Ta idea ma za zadanie przyczynić się do wstrzymania emisji spalin na terenie UK.

Mandaty

Ceny mandatów – szczególnie dla Polaków podróżujących po Zjednoczonym Królestwie są wysokie, z racji dużej wartości brytyjskiego funta. Za przekroczenie prędkości policja będzie żądać od nas kary w wysokości od 150 do 250 funtów. Jeżeli wykroczenie będzie miało miejsce na autostradzie to opłata wzrośnie kilkakrotnie – będzie wynosić 100 GBP oraz dostaniemy dodatkowo 3 punkty karne. Za nieprawidłowe parkowanie można zostać ukaranym mandatem od 20 do 80 funtów.
Za przejazd na czerwonym świetle grozi grzywna do 100 funtów.

Zobacz również: Czy kierowca może odmówić przyjęcia mandatu?

Wielka Brytania nie pozostaje w tyle za innymi krajami Europy w kwestii używania telefonów komórkowych podczas jazdy. Jeżeli kierowca będzie go używał bez zestawu głośnomówiącego to zostanie ukarany grzywną 30 GBP i 3 punktami karnymi.

W Wielkiej Brytanii poza policją prawo do unieruchomienia pojazdu tudzież do jego odblokowania maja inspektorzy tzw. traffic warden.

Przykładowe kary za niektóre wykroczenia

Prowadzenie pojazdu bez ubezpieczenia:

Grzywna max: £5000

Punkty karne: 6-8

Przekroczenie dozwolonej prędkości:

Grzywna max: £1000

Punkty karne: 3-6

Nieprawidłowy przejazd przez sygnalizację świetlną:

Grzywna max: £ 1000

Punkty karne: 3

Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa:

Grzywna max: £500

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA