REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Anglika nie zarejestrujesz

Stary samochód
Stary samochód

REKLAMA

REKLAMA

Polacy wracający z pracy w Wielkiej Brytanii, często zastanawiają się nad sprowadzeniem do Polski kupionego tam samochodu. Kierownica z prawej strony może być jednak dużym problemem.

Czy dopuszczalna jest rejestracja pojazdu z kierownicą z prawej strony

REKLAMA

REKLAMA

Teoretycznietak. W obecnym stanie ustawa z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchudrogowym (Dz. U z roku 2005 nr 108 poz. 908 tekst uj. z późn. zm.) nie przewiduje zakazu rejestrowania pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego.Takwięc– teoretycznie rejestracja „anglika” zgodnie z polskim prawem jestdopuszczalna. Pojawia się jednak problem niezwiązany ze starostwem.Otóż w celu zarejestrowania pojazdu potrzebne są pozytywne badaniatechniczne pojazdu. I tu pojawia się problem.

Diabeł tkwi w… stacjach kontroli pojazdów

Samochódz kierownicą z prawej strony, który skierujemy na obowiązkowe badaniatechniczne… otrzyma opinię negatywną. Diagnostycy opierają się w tymmiejscu na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznychpojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U.z 2003 r.  nr 227 poz. 2250 z późn. zm.).

REKLAMA

Zobacz również: Zakup samochodu na aukcji komorniczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załącznikdo tego rozporządzenia, w części poświęconej przesłankom do wydanianegatywnej opinii, co do stanu technicznego pojazdu, wskazuje, iż jedną zprzesłanek jest: „Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. ”Stądw praktyce, każdy pojazd („anglik”) skierowany do stacji kontrolipojazdów - dostanie opinię negatywną. Ta z kolei uniemożliwiazarejestrowanie pojazdu w Polsce.

Czy jest to zgodne z prawem unijnym?

Niedo końca – Wspólnota w szeregu dyrektyw wskazała warunki techniczne,które muszą spełniać samochody, aby mogły być dopuszczone do ruchu.Dyrektywy  powinny znajdować odzwierciedlenie w ustawodawstwie państwczłonkowskich. Dyrektywy wskazują, iż po spełnieniu wskazanych w nichwarunków Państwo Członkowskie nie może odmówić rejestracji takiegopojazdu, ani nie dopuścić go do ruchu. Dyrektywy w zakresie samochodów to m.in. : DR 77/649/EWG ; DR 70/311/EWG

Wskazanewcześniej rozporządzenie stoi z nimi w sprzeczności – nie pozwala onebowiem na wydanie pozytywnej opinii diagnostycznej dla samochodu zkolumną kierownicy z prawej strony – co nie jest warunkiem dopuszczeniasamochodu do ruchu zgodnie z powyższymi dyrektywami. Powyższedyrektywy mogą być (na co zdaje się wskazywać praktyka – co jestrównież istotne) – wykorzystane w ewentualnym w sprawie opiniidiagnostycznej przed samorządowym kolegium odwoławczym. Tu jednak istnieje spore ryzyko niepowodzenia.

Zobacz również: Jak sprowadzić samochód z UE?

Diagnostycynie chcą brać na siebie ryzyka wydania pozytywnej opinii, co dowzmiankowanych samochodów. Wynika to z odpowiedzialności karnej jakąponoszą za wydanie opinii, która nie spełnia wymogów prawa POLSKIEGO.

Jak dostosować samochód do Polskiego prawa?

Niestetyjeśli nie chcemy „użerać” się ze stacją kontroli pojazdów, samochódbędziemy musieli dostosować do poruszania się w ruchu prawostronnym. Wymagato wymiany m.in. kolumny kierownicy, pedałów a nawet wycieraczekprzedniej szyby.  Samo „przestawienie samochodu” może być jednakdokonane w określonych okolicznościach. Warunki jakie musimy spełnić to:

- uzyskanie świadectwa homologacyjnego (np. od dealera) – wskazującego na to czy dany samochód może być w ogóle przerobiony

- dokonanie zmian konstrukcyjnych samochodu przez uprawnioną osobę

- wykorzystanie FABRYCZNIE NOWYCH CZĘŚCI – elementy wymontowane z innego samochodu nie mogą być użyte do zmian konstrukcyjnych.

- przejście ponownej analizy diagnostycznej.

Powyższeprzerobienie niestety jest bardzo kosztowne – wynosi odkilku, do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Stądewentualne oszczędności na samym zakupie samochodu mogą się zupełnienie kalkulować z kosztami jego dostosowania. Jeśli samochód przejdzie po przeróbce pomyślną kontrolę, można przystąpić do jego rejestracji.

Światełko w tunelu

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który zniesie obowiązek dokonywania przeglądu technicznego samochodów sprowadzonych z Unii Europejskiej - przed zarejestrowaniem ich w Polsce. Do zarejestrowania samochodu wystarczające będzie przedstawienie badań technicznych z kraju pochodzenia samochodu - a trudno sobie wyobrazić samochód z Wielkiej Brytanii, który nie przejdzie miejscowych badań technicznych tylko z powodu umieszczenia kolumny kierownicy z prawej strony. 

Powyższe zmiany są wynikiem konieczności dostosowania prawa polskiego do norm europejskich. Na zmiany przyjdzie nam jeszcze poczekać - nie dość, że ustawa musi przejść całą ścieżkę legislacyjną - w projekcie zastrzeżono również 3 miesięczne vacatio legis. W związku z powyższym zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej w drugiej połowie 2009 roku (zakładając, że projekt nie utknie gdzieś po drodze).

Od redakcji:

Zapraszamdo komentowania artykułu – jeśli spotkałeś się z praktycznymrozwiązaniem powyższego problemu, pomóż innym i podziel się swojąwiedzą.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA