REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Anglika nie zarejestrujesz

Subskrybuj nas na Youtube
Stary samochód
Stary samochód

REKLAMA

REKLAMA

Polacy wracający z pracy w Wielkiej Brytanii, często zastanawiają się nad sprowadzeniem do Polski kupionego tam samochodu. Kierownica z prawej strony może być jednak dużym problemem.

Czy dopuszczalna jest rejestracja pojazdu z kierownicą z prawej strony

REKLAMA

REKLAMA

Teoretycznietak. W obecnym stanie ustawa z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchudrogowym (Dz. U z roku 2005 nr 108 poz. 908 tekst uj. z późn. zm.) nie przewiduje zakazu rejestrowania pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego.Takwięc– teoretycznie rejestracja „anglika” zgodnie z polskim prawem jestdopuszczalna. Pojawia się jednak problem niezwiązany ze starostwem.Otóż w celu zarejestrowania pojazdu potrzebne są pozytywne badaniatechniczne pojazdu. I tu pojawia się problem.

Diabeł tkwi w… stacjach kontroli pojazdów

Samochódz kierownicą z prawej strony, który skierujemy na obowiązkowe badaniatechniczne… otrzyma opinię negatywną. Diagnostycy opierają się w tymmiejscu na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznychpojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U.z 2003 r.  nr 227 poz. 2250 z późn. zm.).

REKLAMA

Zobacz również: Zakup samochodu na aukcji komorniczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załącznikdo tego rozporządzenia, w części poświęconej przesłankom do wydanianegatywnej opinii, co do stanu technicznego pojazdu, wskazuje, iż jedną zprzesłanek jest: „Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. ”Stądw praktyce, każdy pojazd („anglik”) skierowany do stacji kontrolipojazdów - dostanie opinię negatywną. Ta z kolei uniemożliwiazarejestrowanie pojazdu w Polsce.

Czy jest to zgodne z prawem unijnym?

Niedo końca – Wspólnota w szeregu dyrektyw wskazała warunki techniczne,które muszą spełniać samochody, aby mogły być dopuszczone do ruchu.Dyrektywy  powinny znajdować odzwierciedlenie w ustawodawstwie państwczłonkowskich. Dyrektywy wskazują, iż po spełnieniu wskazanych w nichwarunków Państwo Członkowskie nie może odmówić rejestracji takiegopojazdu, ani nie dopuścić go do ruchu. Dyrektywy w zakresie samochodów to m.in. : DR 77/649/EWG ; DR 70/311/EWG

Wskazanewcześniej rozporządzenie stoi z nimi w sprzeczności – nie pozwala onebowiem na wydanie pozytywnej opinii diagnostycznej dla samochodu zkolumną kierownicy z prawej strony – co nie jest warunkiem dopuszczeniasamochodu do ruchu zgodnie z powyższymi dyrektywami. Powyższedyrektywy mogą być (na co zdaje się wskazywać praktyka – co jestrównież istotne) – wykorzystane w ewentualnym w sprawie opiniidiagnostycznej przed samorządowym kolegium odwoławczym. Tu jednak istnieje spore ryzyko niepowodzenia.

Zobacz również: Jak sprowadzić samochód z UE?

Diagnostycynie chcą brać na siebie ryzyka wydania pozytywnej opinii, co dowzmiankowanych samochodów. Wynika to z odpowiedzialności karnej jakąponoszą za wydanie opinii, która nie spełnia wymogów prawa POLSKIEGO.

Jak dostosować samochód do Polskiego prawa?

Niestetyjeśli nie chcemy „użerać” się ze stacją kontroli pojazdów, samochódbędziemy musieli dostosować do poruszania się w ruchu prawostronnym. Wymagato wymiany m.in. kolumny kierownicy, pedałów a nawet wycieraczekprzedniej szyby.  Samo „przestawienie samochodu” może być jednakdokonane w określonych okolicznościach. Warunki jakie musimy spełnić to:

- uzyskanie świadectwa homologacyjnego (np. od dealera) – wskazującego na to czy dany samochód może być w ogóle przerobiony

- dokonanie zmian konstrukcyjnych samochodu przez uprawnioną osobę

- wykorzystanie FABRYCZNIE NOWYCH CZĘŚCI – elementy wymontowane z innego samochodu nie mogą być użyte do zmian konstrukcyjnych.

- przejście ponownej analizy diagnostycznej.

Powyższeprzerobienie niestety jest bardzo kosztowne – wynosi odkilku, do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Stądewentualne oszczędności na samym zakupie samochodu mogą się zupełnienie kalkulować z kosztami jego dostosowania. Jeśli samochód przejdzie po przeróbce pomyślną kontrolę, można przystąpić do jego rejestracji.

Światełko w tunelu

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który zniesie obowiązek dokonywania przeglądu technicznego samochodów sprowadzonych z Unii Europejskiej - przed zarejestrowaniem ich w Polsce. Do zarejestrowania samochodu wystarczające będzie przedstawienie badań technicznych z kraju pochodzenia samochodu - a trudno sobie wyobrazić samochód z Wielkiej Brytanii, który nie przejdzie miejscowych badań technicznych tylko z powodu umieszczenia kolumny kierownicy z prawej strony. 

Powyższe zmiany są wynikiem konieczności dostosowania prawa polskiego do norm europejskich. Na zmiany przyjdzie nam jeszcze poczekać - nie dość, że ustawa musi przejść całą ścieżkę legislacyjną - w projekcie zastrzeżono również 3 miesięczne vacatio legis. W związku z powyższym zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej w drugiej połowie 2009 roku (zakładając, że projekt nie utknie gdzieś po drodze).

Od redakcji:

Zapraszamdo komentowania artykułu – jeśli spotkałeś się z praktycznymrozwiązaniem powyższego problemu, pomóż innym i podziel się swojąwiedzą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA