REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Anglika nie zarejestrujesz

Subskrybuj nas na Youtube
Stary samochód
Stary samochód

REKLAMA

REKLAMA

Polacy wracający z pracy w Wielkiej Brytanii, często zastanawiają się nad sprowadzeniem do Polski kupionego tam samochodu. Kierownica z prawej strony może być jednak dużym problemem.

Czy dopuszczalna jest rejestracja pojazdu z kierownicą z prawej strony

REKLAMA

Teoretycznietak. W obecnym stanie ustawa z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchudrogowym (Dz. U z roku 2005 nr 108 poz. 908 tekst uj. z późn. zm.) nie przewiduje zakazu rejestrowania pojazdów przystosowanych do ruchu lewostronnego.Takwięc– teoretycznie rejestracja „anglika” zgodnie z polskim prawem jestdopuszczalna. Pojawia się jednak problem niezwiązany ze starostwem.Otóż w celu zarejestrowania pojazdu potrzebne są pozytywne badaniatechniczne pojazdu. I tu pojawia się problem.

Diabeł tkwi w… stacjach kontroli pojazdów

Samochódz kierownicą z prawej strony, który skierujemy na obowiązkowe badaniatechniczne… otrzyma opinię negatywną. Diagnostycy opierają się w tymmiejscu na rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznychpojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U.z 2003 r.  nr 227 poz. 2250 z późn. zm.).

Zobacz również: Zakup samochodu na aukcji komorniczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załącznikdo tego rozporządzenia, w części poświęconej przesłankom do wydanianegatywnej opinii, co do stanu technicznego pojazdu, wskazuje, iż jedną zprzesłanek jest: „Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. ”Stądw praktyce, każdy pojazd („anglik”) skierowany do stacji kontrolipojazdów - dostanie opinię negatywną. Ta z kolei uniemożliwiazarejestrowanie pojazdu w Polsce.

Czy jest to zgodne z prawem unijnym?

REKLAMA

Niedo końca – Wspólnota w szeregu dyrektyw wskazała warunki techniczne,które muszą spełniać samochody, aby mogły być dopuszczone do ruchu.Dyrektywy  powinny znajdować odzwierciedlenie w ustawodawstwie państwczłonkowskich. Dyrektywy wskazują, iż po spełnieniu wskazanych w nichwarunków Państwo Członkowskie nie może odmówić rejestracji takiegopojazdu, ani nie dopuścić go do ruchu. Dyrektywy w zakresie samochodów to m.in. : DR 77/649/EWG ; DR 70/311/EWG

Wskazanewcześniej rozporządzenie stoi z nimi w sprzeczności – nie pozwala onebowiem na wydanie pozytywnej opinii diagnostycznej dla samochodu zkolumną kierownicy z prawej strony – co nie jest warunkiem dopuszczeniasamochodu do ruchu zgodnie z powyższymi dyrektywami. Powyższedyrektywy mogą być (na co zdaje się wskazywać praktyka – co jestrównież istotne) – wykorzystane w ewentualnym w sprawie opiniidiagnostycznej przed samorządowym kolegium odwoławczym. Tu jednak istnieje spore ryzyko niepowodzenia.

Zobacz również: Jak sprowadzić samochód z UE?

Diagnostycynie chcą brać na siebie ryzyka wydania pozytywnej opinii, co dowzmiankowanych samochodów. Wynika to z odpowiedzialności karnej jakąponoszą za wydanie opinii, która nie spełnia wymogów prawa POLSKIEGO.

Jak dostosować samochód do Polskiego prawa?

Niestetyjeśli nie chcemy „użerać” się ze stacją kontroli pojazdów, samochódbędziemy musieli dostosować do poruszania się w ruchu prawostronnym. Wymagato wymiany m.in. kolumny kierownicy, pedałów a nawet wycieraczekprzedniej szyby.  Samo „przestawienie samochodu” może być jednakdokonane w określonych okolicznościach. Warunki jakie musimy spełnić to:

- uzyskanie świadectwa homologacyjnego (np. od dealera) – wskazującego na to czy dany samochód może być w ogóle przerobiony

- dokonanie zmian konstrukcyjnych samochodu przez uprawnioną osobę

- wykorzystanie FABRYCZNIE NOWYCH CZĘŚCI – elementy wymontowane z innego samochodu nie mogą być użyte do zmian konstrukcyjnych.

- przejście ponownej analizy diagnostycznej.

Powyższeprzerobienie niestety jest bardzo kosztowne – wynosi odkilku, do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Stądewentualne oszczędności na samym zakupie samochodu mogą się zupełnienie kalkulować z kosztami jego dostosowania. Jeśli samochód przejdzie po przeróbce pomyślną kontrolę, można przystąpić do jego rejestracji.

Światełko w tunelu

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który zniesie obowiązek dokonywania przeglądu technicznego samochodów sprowadzonych z Unii Europejskiej - przed zarejestrowaniem ich w Polsce. Do zarejestrowania samochodu wystarczające będzie przedstawienie badań technicznych z kraju pochodzenia samochodu - a trudno sobie wyobrazić samochód z Wielkiej Brytanii, który nie przejdzie miejscowych badań technicznych tylko z powodu umieszczenia kolumny kierownicy z prawej strony. 

Powyższe zmiany są wynikiem konieczności dostosowania prawa polskiego do norm europejskich. Na zmiany przyjdzie nam jeszcze poczekać - nie dość, że ustawa musi przejść całą ścieżkę legislacyjną - w projekcie zastrzeżono również 3 miesięczne vacatio legis. W związku z powyższym zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej w drugiej połowie 2009 roku (zakładając, że projekt nie utknie gdzieś po drodze).

Od redakcji:

Zapraszamdo komentowania artykułu – jeśli spotkałeś się z praktycznymrozwiązaniem powyższego problemu, pomóż innym i podziel się swojąwiedzą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

REKLAMA

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

REKLAMA

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

REKLAMA