REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie warto jeździć "anglikiem”?

Subskrybuj nas na Youtube
Stary samochód
Stary samochód

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie pracują nad nowelizacją prawa drogowego w zakresie, w którym uznawane będą badania diagnostyczne przeprowadzone w UE. Oznacza to, że nie trzeba będzie wykonywać badań technicznych przed rejestracją samochodu w Polsce – o ile poprzednie badania będą ważne.

Otwarcie dla samochodów dostosowanych do ruchu lewostronnego.

REKLAMA

Do czasu zmiany przepisów (a to już jest jedynie kwestią czasu- ustawa została uchwalona przez sejm) zarejestrowanie samochodu dostosowanego do ruchu lewostronnego jest w praktyce niemożliwe bez kosztownej modyfikacji układu kierowniczego.

Co prawda ustawa prawo o ruchu drogowym (w obecnym stanie prawnym) nie zakazuje takiej rejestracji - wymaga jednak wcześniejszych badań technicznych. Stacje diagnostyczne natomiast (w oparciu o rozporządzenia) traktują usytuowanie kolumny kierowniczej z prawej strony jako wadę techniczną uniemożliwiającą dopuszczenie pojazdu do ruchu. Stąd "anglik” zawsze otrzyma negatywną opinię stacji diagnostycznej, która może być zmieniona dopiero po dostosowaniu samochodu do ruchu prawostronnego.

Zobacz również: Brak konieczności badań technicznych pojazdów z zagranicy

Zniesienie obowiązkowych badań technicznych i rejestracja w oparciu o badania z kraju pochodzenia spowoduje, że możliwe będzie zarejestrowanie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niebezpieczne odruchy

Prowadzenie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego w ruchu prawostronnym może nastręczyć pewnych problemów. Ważne jest zaburzenie pewnych odruchów:

  • odruchy przy skręcaniu – niektórzy kierowcy mogą ulec złudzeniu ruchu lewostronnego,
  • problem ze zmianą biegu (manetka obsługiwana jest lewą ręką),
  • brak wyczucia samochodu – zwłaszcza na początku korzystania – przesunięcie kierowcy w prawo (w stosunku do samochodu standardowego) może być dezorientujące np. przy parkowaniu.

Mordercze wyprzedzanie

Gros dróg krajowych – to drogi jednojezdniowe – dwukierunkowe, gdzie przeciwne kierunki ruchu nie są od siebie w żaden sposób oddzielone. Manewr wyprzedzania na takiej drodze zawsze wiąże się z koniecznością wjechania na pas ruchu przeciwległego. W standardowym pojeździe- dostosowanym do ruchu prawostronnego – kierowca minimalnie "wysuwając” się zza samochód wyprzedzany jest w stanie zobaczyć czy z naprzeciwka nic nie jedzie, bądź pojazdy są w wystarczającej odległości dla wykonania manewru.

Zobacz również: Tłumaczenia dokumentów samochodowych

W przypadku "anglików” pojazd będzie musiał wysunąć się dużo dalej (mniej więcej na połowę szerokości) -w innym wypadku droga będzie zasłonięta przez pojazd wyprzedzany. Powoduje to zwiększenie niebezpieczeństwa zderzenia czołowego. W ruchu lewostronnym nie jest to problem - wyprzedza się bowiem prawą stroną.

Problem z późniejszym przeglądem

Zarejestrowany samochód musi przechodzić badania okresowe (w terminie różnym w zależności od rodzaju pojazdu). Jeśli samochód sprowadzony z Wlk. Brytanii będzie miał w momencie rejestracji aktualne badania- zostanie zarejestrowany. Jednak, jeśli rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2003 r. nr 227 poz. 2250 z późn. zm.) nie zmieni się – samochód nie będzie ponownie dopuszczony do ruchu. Rozporządzenie stanowi bowiem, iż umieszczenie kolumny kierownicy i pedałów po prawej stronie pojazdu jest wadą uniemożliwiającą bezpieczny ruch na drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA