REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie warto jeździć "anglikiem”?

Stary samochód
Stary samochód

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie pracują nad nowelizacją prawa drogowego w zakresie, w którym uznawane będą badania diagnostyczne przeprowadzone w UE. Oznacza to, że nie trzeba będzie wykonywać badań technicznych przed rejestracją samochodu w Polsce – o ile poprzednie badania będą ważne.

Otwarcie dla samochodów dostosowanych do ruchu lewostronnego.

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu zmiany przepisów (a to już jest jedynie kwestią czasu- ustawa została uchwalona przez sejm) zarejestrowanie samochodu dostosowanego do ruchu lewostronnego jest w praktyce niemożliwe bez kosztownej modyfikacji układu kierowniczego.

Co prawda ustawa prawo o ruchu drogowym (w obecnym stanie prawnym) nie zakazuje takiej rejestracji - wymaga jednak wcześniejszych badań technicznych. Stacje diagnostyczne natomiast (w oparciu o rozporządzenia) traktują usytuowanie kolumny kierowniczej z prawej strony jako wadę techniczną uniemożliwiającą dopuszczenie pojazdu do ruchu. Stąd "anglik” zawsze otrzyma negatywną opinię stacji diagnostycznej, która może być zmieniona dopiero po dostosowaniu samochodu do ruchu prawostronnego.

Zobacz również: Brak konieczności badań technicznych pojazdów z zagranicy

REKLAMA

Zniesienie obowiązkowych badań technicznych i rejestracja w oparciu o badania z kraju pochodzenia spowoduje, że możliwe będzie zarejestrowanie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niebezpieczne odruchy

Prowadzenie pojazdu dostosowanego do ruchu lewostronnego w ruchu prawostronnym może nastręczyć pewnych problemów. Ważne jest zaburzenie pewnych odruchów:

  • odruchy przy skręcaniu – niektórzy kierowcy mogą ulec złudzeniu ruchu lewostronnego,
  • problem ze zmianą biegu (manetka obsługiwana jest lewą ręką),
  • brak wyczucia samochodu – zwłaszcza na początku korzystania – przesunięcie kierowcy w prawo (w stosunku do samochodu standardowego) może być dezorientujące np. przy parkowaniu.

Mordercze wyprzedzanie

Gros dróg krajowych – to drogi jednojezdniowe – dwukierunkowe, gdzie przeciwne kierunki ruchu nie są od siebie w żaden sposób oddzielone. Manewr wyprzedzania na takiej drodze zawsze wiąże się z koniecznością wjechania na pas ruchu przeciwległego. W standardowym pojeździe- dostosowanym do ruchu prawostronnego – kierowca minimalnie "wysuwając” się zza samochód wyprzedzany jest w stanie zobaczyć czy z naprzeciwka nic nie jedzie, bądź pojazdy są w wystarczającej odległości dla wykonania manewru.

Zobacz również: Tłumaczenia dokumentów samochodowych

W przypadku "anglików” pojazd będzie musiał wysunąć się dużo dalej (mniej więcej na połowę szerokości) -w innym wypadku droga będzie zasłonięta przez pojazd wyprzedzany. Powoduje to zwiększenie niebezpieczeństwa zderzenia czołowego. W ruchu lewostronnym nie jest to problem - wyprzedza się bowiem prawą stroną.

Problem z późniejszym przeglądem

Zarejestrowany samochód musi przechodzić badania okresowe (w terminie różnym w zależności od rodzaju pojazdu). Jeśli samochód sprowadzony z Wlk. Brytanii będzie miał w momencie rejestracji aktualne badania- zostanie zarejestrowany. Jednak, jeśli rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2003 r. nr 227 poz. 2250 z późn. zm.) nie zmieni się – samochód nie będzie ponownie dopuszczony do ruchu. Rozporządzenie stanowi bowiem, iż umieszczenie kolumny kierownicy i pedałów po prawej stronie pojazdu jest wadą uniemożliwiającą bezpieczny ruch na drodze.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA