REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić samochód z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Jak sprowadzić samochód z UE?
Jak sprowadzić samochód z UE?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okazyjne kupno samochodu w krajach Unii Europejskiej (UE) to dopiero początek. Zanim będziemy mogli nacieszyć się zakupem musimy pokonać cały szereg problemów administracyjnych oraz mrowie różnych opłat. W szczególności musimy zapłacić akcyzę, opłatę recyklingową, przetłumaczyć wszystkie dokumenty, zrobić przegląd, zwolnić się z VAT (co też kosztuje), a to i tak nie wszystko.

Koszt sprowadzenia auta z UE: ok. 2000-3000 zł , zależne od wartości i pojemności silnika auta.

REKLAMA

Krok 1: Kompletujemy dokumenty dotyczące samochodu sprowadzonego z UE

Rodzaj dokumentów różnie się w zależności od tego czy kupujemy samochód od osoby fizycznej, czy od przedsiębiorcy zajmującego się handlem samochodami.

Osoba fizyczna

Głównym dokumentem potwierdzającym nasze prawo do samochodu będzie umowa kupna-sprzedaży:

Warto sporządzić umowę dwujęzyczną – wówczas zaoszczędzimy na tłumaczeniu jej na język polski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część I

Przedsiębiorca

Od przedsiębiorcy (np. komisanta) otrzymamy rachunek / fakturę – zważywszy na skalę kupna samochodów przez Polaków, wielu przedsiębiorców wystawi nam rachunek również w języku polskim.

Dokumenty wspólne przy rejestrowaniu auta sprowadzonego z UE

Po zawarciu umowy / wystawieniu rachunku powinniśmy otrzymać:

  • Kartę pojazdu
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokument potwierdzający wyrejestrowanie (jeśli zostało dokonane przed sprzedażą)
  • Dwa komplety kluczyków

Krok 2: Tymczasowa rejestracja auta sprowadzonego z UE i ubezpieczenie OC

Posiadając dokumenty musimy udać się do lokalnego urzędu – wydziału komunikacji (np. Kfz-Meldestelle w Niemczech). Tam musimy wykupić skierowanie do wyrobienia tablic tymczasowych („zjazdowych”) – najlepiej wyrobić je blisko urzędu.

Pamiętaj również o wykupieniu tymczasowego ubezpieczenia OC (w zależności od kraju może być zawarte na od 7-u do 30 dni).

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Krok 3: Tłumaczymy dokumenty auta sprowadzonego z UE

KOSZT: ok. 100 zł.

Niestety polskie urzędy nie honorują dokumentów w językach obcych (co w przypadku skali zjawiska sprowadzania samochodów jest niestety niezrozumiałe). Dlatego, dla dokonania kolejnych procedur konieczne jest dokonanie tłumaczeń dokumentów, przez TŁUMACZA PRZYSIĘGŁEGO.

Co musimy przetłumaczyć :

  • umowę sprzedaży / rachunek (jeśli nie jest dwujęzyczna)

    • : przed udaniem się do urzędu – sprawdźmy czy będzie honorowana umowa / rachunek- dwujęzyczna. Niektóre urzędu wymagają na takich dokumentach pieczęci tłumacza.

  • Kartę pojazdu

  • Dowód rejestracyjny

Zrób kopie zarówno dokumentów oryginalnych jak i tłumaczeń.

Zobacz też: Wszystko o kontrolach drogowych

Krok 4: Kontrola techniczna

KOSZT: 169 zł.

Następnie z samochodem sprowadzonym z UE powinniśmy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów – na przegląd techniczny. W wyniku kontroli powinniśmy otrzymać dwa dokumenty:

  • Dokument Identyfikacyjny Pojazdu

  • zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Krok 5: W urzędzie celnym – UWAGA: do 5 dni od daty zakupu

Na tym etapie mamy pierwszą styczność z podatkami. W ciągu 5 dni od zakupu, musimy:

  • złożyć w urzędzie celnym (właściwym wg miejsca zamieszkania)"Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego" (AKC-U)

  • dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwego urzędu

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Numer rachunku bankowego dla przelewu, ustalimy na stronie internetowej urzędu.


Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy dla aut sprowadzanych z UE:

  • 3.1% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm,

  • 18% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm (stawka obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.),

  • Dla stawki akcyzy nie jest ważny wiek, ani zużycie paliwa – a tylko pojemność silnika.

Zobacz również: Zmiana silnika może być także opodatkowana

Potwierdzenie opłaty akcyzy auta sprowadzonego z UE

KOSZT: 17 zł.

Niestety dowód wpłaty jest niewystarczający. Musimy wnieść do Naczelnika Urzędu celnego o wydanie dokumentu, który potwierdzi zapłatę podatku. Do otrzymania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego musimy posiadać następujące dokumenty:

Oryginały dokumentów:

  • Deklaracja AKC-U

  • Wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.

  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (17 zł).

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2013 roku?

Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:

  • Dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, itp.)

  • Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim (np. karta pojazdu, lub inny)

  • Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu (jeśli został wyrejestrowany)

  • Zaświadczenie o badaniu technicznym

  • Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Przelewy

Opłaty wnosimy bezpośrednio na rachunki bankowe:

  • izby skarbowej (w przypadku akcyzy) – w tytule wpisujemy „akcyza od auta osobowego + marka samochodu i numer nadwozia)

  • urzędu gminy (w przypadku opłaty skarbowej) w tytule wpisujemy „"opłata skarbowa za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym" + marka samochodu i numer nadwozia

Przelewy możemy wykonać również przez Internet.

Formularze

Formularz AKC-U, oraz wniosek o wydanie potwierdzenia znajdziemy w Urzędzie Celnym, oraz na stronie ministerstwa finansów.

Na wniesienie opłaty skarbowej i podatku akcyzowego mamy czas do momentu odbioru zaświadczenia, ale nie wystarczy tylko posiadać dowód wpłaty w momencie jego odbioru - pieniądze muszą fizycznie znajdować się na koncie bankowym Izby Celnej.

Krok 6: Urząd skarbowy i VAT

Kupując samochód w obrębie wspólnot europejskich nie musimy płacić podatku VAT – Jednak aby móc skorzystać z tego zwolnienia… musimy wnieść o wydanie odpowiedniej decyzji.

W tym celu należy:

  • Dokonać wpłaty na konto urzędu gminy tytułem „opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT.” Opłata ta wynosi 160 zł.

  • W urzędzie skarbowym wypełnić wniosek - formularz VAT-24

  • Do wniosku załączyć : kserokopię dokumentów nabycia (wcześniej przetłumaczonych) oraz dowód wpłaty opłaty skarbowej

Urząd skarbowy ma na wydanie zaświadczenia 7 dni.

Zobacz również: Trybunał europejski o podatku VAT od samochodów

Krok 7: Opłata recyklingowa

Następną opłatą jest tzw. opłata recyklingowa (na pokrycie kosztów przyszłego złomowania samochodu).

Wnosi się ją przelewem na konto:

Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:

Nr rachunku BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości 500 zł.

Tytuł przelewu: model i marka samochodu, stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA oraz nr podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu.

Krok 8: Rejestracja auta sprowadzonego z UE

Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami i tłumaczeniami, udajemy się do wydziału komunikacji by zarejestrować samochód. To jest już ostatnia sprawa, która musimy załatwić, żeby cieszyć się nabytkiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA