REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić samochód z UE?

Adam Kret
Jak sprowadzić samochód z UE?
Jak sprowadzić samochód z UE?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okazyjne kupno samochodu w krajach Unii Europejskiej (UE) to dopiero początek. Zanim będziemy mogli nacieszyć się zakupem musimy pokonać cały szereg problemów administracyjnych oraz mrowie różnych opłat. W szczególności musimy zapłacić akcyzę, opłatę recyklingową, przetłumaczyć wszystkie dokumenty, zrobić przegląd, zwolnić się z VAT (co też kosztuje), a to i tak nie wszystko.

Koszt sprowadzenia auta z UE: ok. 2000-3000 zł , zależne od wartości i pojemności silnika auta.

REKLAMA

Krok 1: Kompletujemy dokumenty dotyczące samochodu sprowadzonego z UE

Rodzaj dokumentów różnie się w zależności od tego czy kupujemy samochód od osoby fizycznej, czy od przedsiębiorcy zajmującego się handlem samochodami.

Osoba fizyczna

Głównym dokumentem potwierdzającym nasze prawo do samochodu będzie umowa kupna-sprzedaży:

Warto sporządzić umowę dwujęzyczną – wówczas zaoszczędzimy na tłumaczeniu jej na język polski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część I

Przedsiębiorca

Od przedsiębiorcy (np. komisanta) otrzymamy rachunek / fakturę – zważywszy na skalę kupna samochodów przez Polaków, wielu przedsiębiorców wystawi nam rachunek również w języku polskim.

Dokumenty wspólne przy rejestrowaniu auta sprowadzonego z UE

Po zawarciu umowy / wystawieniu rachunku powinniśmy otrzymać:

  • Kartę pojazdu
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokument potwierdzający wyrejestrowanie (jeśli zostało dokonane przed sprzedażą)
  • Dwa komplety kluczyków

Krok 2: Tymczasowa rejestracja auta sprowadzonego z UE i ubezpieczenie OC

Posiadając dokumenty musimy udać się do lokalnego urzędu – wydziału komunikacji (np. Kfz-Meldestelle w Niemczech). Tam musimy wykupić skierowanie do wyrobienia tablic tymczasowych („zjazdowych”) – najlepiej wyrobić je blisko urzędu.

Pamiętaj również o wykupieniu tymczasowego ubezpieczenia OC (w zależności od kraju może być zawarte na od 7-u do 30 dni).

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Krok 3: Tłumaczymy dokumenty auta sprowadzonego z UE

KOSZT: ok. 100 zł.

Niestety polskie urzędy nie honorują dokumentów w językach obcych (co w przypadku skali zjawiska sprowadzania samochodów jest niestety niezrozumiałe). Dlatego, dla dokonania kolejnych procedur konieczne jest dokonanie tłumaczeń dokumentów, przez TŁUMACZA PRZYSIĘGŁEGO.

Co musimy przetłumaczyć :

  • umowę sprzedaży / rachunek (jeśli nie jest dwujęzyczna)

    • : przed udaniem się do urzędu – sprawdźmy czy będzie honorowana umowa / rachunek- dwujęzyczna. Niektóre urzędu wymagają na takich dokumentach pieczęci tłumacza.

  • Kartę pojazdu

  • Dowód rejestracyjny

Zrób kopie zarówno dokumentów oryginalnych jak i tłumaczeń.

Zobacz też: Wszystko o kontrolach drogowych

Krok 4: Kontrola techniczna

KOSZT: 169 zł.

Następnie z samochodem sprowadzonym z UE powinniśmy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów – na przegląd techniczny. W wyniku kontroli powinniśmy otrzymać dwa dokumenty:

  • Dokument Identyfikacyjny Pojazdu

  • zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Krok 5: W urzędzie celnym – UWAGA: do 5 dni od daty zakupu

Na tym etapie mamy pierwszą styczność z podatkami. W ciągu 5 dni od zakupu, musimy:

  • złożyć w urzędzie celnym (właściwym wg miejsca zamieszkania)"Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego" (AKC-U)

  • dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwego urzędu

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Numer rachunku bankowego dla przelewu, ustalimy na stronie internetowej urzędu.


Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy dla aut sprowadzanych z UE:

  • 3.1% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm,

  • 18% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm (stawka obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.),

  • Dla stawki akcyzy nie jest ważny wiek, ani zużycie paliwa – a tylko pojemność silnika.

Zobacz również: Zmiana silnika może być także opodatkowana

Potwierdzenie opłaty akcyzy auta sprowadzonego z UE

KOSZT: 17 zł.

Niestety dowód wpłaty jest niewystarczający. Musimy wnieść do Naczelnika Urzędu celnego o wydanie dokumentu, który potwierdzi zapłatę podatku. Do otrzymania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego musimy posiadać następujące dokumenty:

Oryginały dokumentów:

  • Deklaracja AKC-U

  • Wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.

  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (17 zł).

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2013 roku?

Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:

  • Dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, itp.)

  • Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim (np. karta pojazdu, lub inny)

  • Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu (jeśli został wyrejestrowany)

  • Zaświadczenie o badaniu technicznym

  • Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Przelewy

Opłaty wnosimy bezpośrednio na rachunki bankowe:

  • izby skarbowej (w przypadku akcyzy) – w tytule wpisujemy „akcyza od auta osobowego + marka samochodu i numer nadwozia)

  • urzędu gminy (w przypadku opłaty skarbowej) w tytule wpisujemy „"opłata skarbowa za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym" + marka samochodu i numer nadwozia

Przelewy możemy wykonać również przez Internet.

Formularze

Formularz AKC-U, oraz wniosek o wydanie potwierdzenia znajdziemy w Urzędzie Celnym, oraz na stronie ministerstwa finansów.

Na wniesienie opłaty skarbowej i podatku akcyzowego mamy czas do momentu odbioru zaświadczenia, ale nie wystarczy tylko posiadać dowód wpłaty w momencie jego odbioru - pieniądze muszą fizycznie znajdować się na koncie bankowym Izby Celnej.

Krok 6: Urząd skarbowy i VAT

Kupując samochód w obrębie wspólnot europejskich nie musimy płacić podatku VAT – Jednak aby móc skorzystać z tego zwolnienia… musimy wnieść o wydanie odpowiedniej decyzji.

W tym celu należy:

  • Dokonać wpłaty na konto urzędu gminy tytułem „opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT.” Opłata ta wynosi 160 zł.

  • W urzędzie skarbowym wypełnić wniosek - formularz VAT-24

  • Do wniosku załączyć : kserokopię dokumentów nabycia (wcześniej przetłumaczonych) oraz dowód wpłaty opłaty skarbowej

Urząd skarbowy ma na wydanie zaświadczenia 7 dni.

Zobacz również: Trybunał europejski o podatku VAT od samochodów

Krok 7: Opłata recyklingowa

Następną opłatą jest tzw. opłata recyklingowa (na pokrycie kosztów przyszłego złomowania samochodu).

Wnosi się ją przelewem na konto:

Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:

Nr rachunku BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości 500 zł.

Tytuł przelewu: model i marka samochodu, stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA oraz nr podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu.

Krok 8: Rejestracja auta sprowadzonego z UE

Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami i tłumaczeniami, udajemy się do wydziału komunikacji by zarejestrować samochód. To jest już ostatnia sprawa, która musimy załatwić, żeby cieszyć się nabytkiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA