REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprowadzić samochód z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Jak sprowadzić samochód z UE?
Jak sprowadzić samochód z UE?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Okazyjne kupno samochodu w krajach Unii Europejskiej (UE) to dopiero początek. Zanim będziemy mogli nacieszyć się zakupem musimy pokonać cały szereg problemów administracyjnych oraz mrowie różnych opłat. W szczególności musimy zapłacić akcyzę, opłatę recyklingową, przetłumaczyć wszystkie dokumenty, zrobić przegląd, zwolnić się z VAT (co też kosztuje), a to i tak nie wszystko.

Koszt sprowadzenia auta z UE: ok. 2000-3000 zł , zależne od wartości i pojemności silnika auta.

REKLAMA

Krok 1: Kompletujemy dokumenty dotyczące samochodu sprowadzonego z UE

Rodzaj dokumentów różnie się w zależności od tego czy kupujemy samochód od osoby fizycznej, czy od przedsiębiorcy zajmującego się handlem samochodami.

Osoba fizyczna

Głównym dokumentem potwierdzającym nasze prawo do samochodu będzie umowa kupna-sprzedaży:

Warto sporządzić umowę dwujęzyczną – wówczas zaoszczędzimy na tłumaczeniu jej na język polski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część I

Przedsiębiorca

Od przedsiębiorcy (np. komisanta) otrzymamy rachunek / fakturę – zważywszy na skalę kupna samochodów przez Polaków, wielu przedsiębiorców wystawi nam rachunek również w języku polskim.

Dokumenty wspólne przy rejestrowaniu auta sprowadzonego z UE

Po zawarciu umowy / wystawieniu rachunku powinniśmy otrzymać:

  • Kartę pojazdu
  • Dowód rejestracyjny
  • Dokument potwierdzający wyrejestrowanie (jeśli zostało dokonane przed sprzedażą)
  • Dwa komplety kluczyków

Krok 2: Tymczasowa rejestracja auta sprowadzonego z UE i ubezpieczenie OC

Posiadając dokumenty musimy udać się do lokalnego urzędu – wydziału komunikacji (np. Kfz-Meldestelle w Niemczech). Tam musimy wykupić skierowanie do wyrobienia tablic tymczasowych („zjazdowych”) – najlepiej wyrobić je blisko urzędu.

Pamiętaj również o wykupieniu tymczasowego ubezpieczenia OC (w zależności od kraju może być zawarte na od 7-u do 30 dni).

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Krok 3: Tłumaczymy dokumenty auta sprowadzonego z UE

KOSZT: ok. 100 zł.

Niestety polskie urzędy nie honorują dokumentów w językach obcych (co w przypadku skali zjawiska sprowadzania samochodów jest niestety niezrozumiałe). Dlatego, dla dokonania kolejnych procedur konieczne jest dokonanie tłumaczeń dokumentów, przez TŁUMACZA PRZYSIĘGŁEGO.

Co musimy przetłumaczyć :

  • umowę sprzedaży / rachunek (jeśli nie jest dwujęzyczna)

    • : przed udaniem się do urzędu – sprawdźmy czy będzie honorowana umowa / rachunek- dwujęzyczna. Niektóre urzędu wymagają na takich dokumentach pieczęci tłumacza.

  • Kartę pojazdu

  • Dowód rejestracyjny

Zrób kopie zarówno dokumentów oryginalnych jak i tłumaczeń.

Zobacz też: Wszystko o kontrolach drogowych

Krok 4: Kontrola techniczna

KOSZT: 169 zł.

Następnie z samochodem sprowadzonym z UE powinniśmy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów – na przegląd techniczny. W wyniku kontroli powinniśmy otrzymać dwa dokumenty:

  • Dokument Identyfikacyjny Pojazdu

  • zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Krok 5: W urzędzie celnym – UWAGA: do 5 dni od daty zakupu

Na tym etapie mamy pierwszą styczność z podatkami. W ciągu 5 dni od zakupu, musimy:

  • złożyć w urzędzie celnym (właściwym wg miejsca zamieszkania)"Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego" (AKC-U)

  • dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwego urzędu

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Numer rachunku bankowego dla przelewu, ustalimy na stronie internetowej urzędu.


Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy dla aut sprowadzanych z UE:

  • 3.1% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm,

  • 18% wartości pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm (stawka obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.),

  • Dla stawki akcyzy nie jest ważny wiek, ani zużycie paliwa – a tylko pojemność silnika.

Zobacz również: Zmiana silnika może być także opodatkowana

Potwierdzenie opłaty akcyzy auta sprowadzonego z UE

KOSZT: 17 zł.

Niestety dowód wpłaty jest niewystarczający. Musimy wnieść do Naczelnika Urzędu celnego o wydanie dokumentu, który potwierdzi zapłatę podatku. Do otrzymania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego musimy posiadać następujące dokumenty:

Oryginały dokumentów:

  • Deklaracja AKC-U

  • Wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.

  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (17 zł).

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2013 roku?

Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:

  • Dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, itp.)

  • Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim (np. karta pojazdu, lub inny)

  • Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu (jeśli został wyrejestrowany)

  • Zaświadczenie o badaniu technicznym

  • Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Przelewy

Opłaty wnosimy bezpośrednio na rachunki bankowe:

  • izby skarbowej (w przypadku akcyzy) – w tytule wpisujemy „akcyza od auta osobowego + marka samochodu i numer nadwozia)

  • urzędu gminy (w przypadku opłaty skarbowej) w tytule wpisujemy „"opłata skarbowa za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym" + marka samochodu i numer nadwozia

Przelewy możemy wykonać również przez Internet.

Formularze

Formularz AKC-U, oraz wniosek o wydanie potwierdzenia znajdziemy w Urzędzie Celnym, oraz na stronie ministerstwa finansów.

Na wniesienie opłaty skarbowej i podatku akcyzowego mamy czas do momentu odbioru zaświadczenia, ale nie wystarczy tylko posiadać dowód wpłaty w momencie jego odbioru - pieniądze muszą fizycznie znajdować się na koncie bankowym Izby Celnej.

Krok 6: Urząd skarbowy i VAT

Kupując samochód w obrębie wspólnot europejskich nie musimy płacić podatku VAT – Jednak aby móc skorzystać z tego zwolnienia… musimy wnieść o wydanie odpowiedniej decyzji.

W tym celu należy:

  • Dokonać wpłaty na konto urzędu gminy tytułem „opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT.” Opłata ta wynosi 160 zł.

  • W urzędzie skarbowym wypełnić wniosek - formularz VAT-24

  • Do wniosku załączyć : kserokopię dokumentów nabycia (wcześniej przetłumaczonych) oraz dowód wpłaty opłaty skarbowej

Urząd skarbowy ma na wydanie zaświadczenia 7 dni.

Zobacz również: Trybunał europejski o podatku VAT od samochodów

Krok 7: Opłata recyklingowa

Następną opłatą jest tzw. opłata recyklingowa (na pokrycie kosztów przyszłego złomowania samochodu).

Wnosi się ją przelewem na konto:

Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:

Nr rachunku BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości 500 zł.

Tytuł przelewu: model i marka samochodu, stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA oraz nr podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu.

Krok 8: Rejestracja auta sprowadzonego z UE

Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami i tłumaczeniami, udajemy się do wydziału komunikacji by zarejestrować samochód. To jest już ostatnia sprawa, która musimy załatwić, żeby cieszyć się nabytkiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA