REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać prawo jazdy w Wlk. Brytanii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zespół atet.pl

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy wydane w kraju UE ważne jest we wszystkich krajach członkowskich. Będąc zagranicą można wymienić swoje dokumenty i spokojnie jeździć po europejskich szosach. Nie masz prawa jazdy? Dłuższy pobyt np. w Anglii możesz przeznaczyć nie tylko na pracę i naukę, ale także na zdobycie wymarzonego "prawka”.

Zasady

REKLAMA

  1. Musisz mieć ukończonych 17 lat i przebywać na Wyspach od ponad 185 dni.
  2. Na samym początku trzeba wyrobić tymczasowe prawo jazdy - po wysłaniu odpowiednich dokumentów (dostępne są na każdej poczcie) po około 3-4 tygodniach otrzymasz je pocztą.
  3. Nie musisz chodzić na kursy przygotowujące do egzaminu na prawo jazdy. Możesz się uczyć pod okiem osoby, która ma ukończone 21 lat i ważne prawo jazdy od 3 lat.
  4. Nie musisz nawet znać języka angielskiego, na miejscu możesz poprosić o włączenie polskiego lektora - przetłumaczone pytania usłyszysz w słuchawkach. Na egzamin praktyczny przyjdź z osobą znającą angielski. Jedynym warunkiem jest, aby Twój tłumacz miał ukończone 16 lat.
  5. W Wielkiej Brytanii musisz sam zadbać o samochód, którym będziesz jeździć zarówno podczas szkolenia, jak i samego egzaminu. Masz obowiązek oznaczyć pojazd czerwoną literą „L”, auto musi mieć też wykupioną polisę ubezpieczeniową na Twoje nazwisko, a w przypadku korzystania z cudzego samochodu, w polisie trzeba dopisać Twoje nazwisko. Na czas egzaminu – w Twojej gestii pozostaje zadbanie o dodatkowe lusterko dla egzaminatora.
  6. Na wyspach istnieje rozgraniczenie na prawo jazdy na samochód z manualną i automatyczną skrzynią biegów. Bardziej opłaca się zdawać na skrzyni manualnej, ponieważ upoważnia do prowadzenia auta na obu typach, zaś jeśli zdecydujesz się na zdawanie z automatyczną skrzynią biegów, nie masz prawa prowadzić pojazdu z manualną.

Zobacz również: Symbole ograniczeń w prawie jazdy

Egzamin teoretyczny

Składa się z:

  1. testu wyboru. W razie kłopotów z językiem masz możliwość usłyszenia w słuchawkach polską wersję. Uwaga – nie ucz się na przykładach sprzed kilku lat. Zestawy pytań są aktualizowane raz na rok, postaraj się więc zdobyć najnowszą wersję!
  2. testu w postaci filmów pozwalających ocenić, czy potrafisz dostrzegać zagrożenia na drodze. Na monitorze wyświetlane jest kilka krótkich filmów z codziennymi sytuacjami. Nie trwa to dłużej niż 20 minut.

Wyniki uzyskasz niemal od razu, poda Ci je pracownik centrum egzaminacyjnego. Pamiętaj, że musisz zaliczyć obie części egzaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Egzamin wewnętrzny.

Egzamin praktyczny

- trwa około 40 minut. Pamiętaj, aby stawić się na niego z własnym samochodem!

Czekają Cię 3 etapy:

  1. badanie wzroku – egzaminator poprosi o odczytanie numerów rejestracyjnych samochodu z odległości 20 m. Jeśli nie mówisz po angielsku, będziesz musiał je przepisać na kartkę,
  2. 2 pytania z zakresu eksploatacji samochodu,
  3. jazda po mieście - aby zdać ten etap, będziesz musiał wykonać kilka manewrów oraz udowodnić, że nie stanowisz zagrożenia na drodze. Dopuszczalne jest popełnienie kilku (do 15) mało ważnych błędów, jak np. zbyt późno włączony kierunkowskaz.

Zdane? Gratulujemy!
Egzaminator na miejscu wyda Ci zaświadczenie, które upoważni Cię do jazdy lewą stroną szosy. Prawo jazdy otrzymasz pocztą w ciągu 3 tygodni!

Zespół atet.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA