REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Jest kilka tajemnic, których znajomość pozwoli na bezpieczniejsze wyprzedzanie i zredukowanie ryzyka do minimum.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze jest skrócenie czasu wyprzedzania do minimum. Oznacza to, że różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być jak największa. Błędem jest „czajenie się” za pojazdem wyprzedzanym w oczekiwaniu na dogodną okazję do wyprzedzania.

Najlepiej jest zaplanować wcześniej wyprzedzanie, już w odległości około 100 m za wyprzedzanym, a następnie zwiększanie prędkości z równoczesnym płynnym zmienianiem pasa. Pozwoli to zarówno na uzyskanie dostatecznie dużej prędkości podczas wyprzedzania, jak i na łatwą kontrolę tego, co dzieje się na drodze przed pojazdem wyprzedzanym.

Zobacz również: Jak omijać przeszkody na drodze wielopasmowej?

REKLAMA

W razie niebezpieczeństwa zawsze będzie dostatecznie dużo miejsca, aby podjąć właściwą decyzję i zjechać na swój pas. Im bardziej płynnie jest wykonane wyprzedzanie, tym jest ono bezpieczniejsze. W czasie wyprzedzania należy obserwować uważnie zachowanie pojazdu wyprzedzanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może on w pewnym momencie „odbić” w lewo np. dla ominięcia przeszkody którą jego kierowca zauważy w ostatniej chwili. Można także trafić na „dowcipnisia”, który wbrew prawu zwiększy prędkość, aby nie dać się wyprzedzić. W każdym takim przypadku należy natychmiast przerwać wyprzedzanie, zmniejszyć prędkość i zjechać na swój pas. Reguła NIE MA PRZYMUSU WYPRZEDZANIA jest najlepszą gwarancją na zredukowanie ryzyka do minimum.

Zobacz również: Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Wyprzedając należy zachować możliwie największą odległość od pojazdu wyprzedzanego z dwóch powodów. Pierwszym jest możliwość uniknięcia kolizji, gdy pojazd wyprzedzany „odbije” w lewo omijając dziurę w drodze lub niewielką przeszkodę przy poboczu. Drugim jest zredukowanie do minimum wpływu na nasz pojazd turbulencji, jakie towarzyszą ruchowi każdego samochodu, zwłaszcza wielkiej ciężarówki. Turbulencje te mogą niespodziewanie zakłócić tor jazdy samochodu wyprzedzającego, co może mieć groźne następstwa.

W czasie wyprzedzania podczas deszczu lub na mokrej jezdni należy włączyć wycieraczki na pracę ciągłą. Dzięki temu woda i błoto spod kół wyprzedzanego nie ograniczą ani na chwilę widoczności.

Jadąc pojazdem wyprzedzanym nie wolno pod żadnym pozorem zwiększać prędkości. Trzeba za to obserwować kątem oka pojazd wyprzedzający i oceniać jego zachowanie na drodze, aby być przygotowanym na niebezpieczeństwo i w porę na nie zareagować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA