REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Jest kilka tajemnic, których znajomość pozwoli na bezpieczniejsze wyprzedzanie i zredukowanie ryzyka do minimum.

REKLAMA

Najważniejsze jest skrócenie czasu wyprzedzania do minimum. Oznacza to, że różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być jak największa. Błędem jest „czajenie się” za pojazdem wyprzedzanym w oczekiwaniu na dogodną okazję do wyprzedzania.

Najlepiej jest zaplanować wcześniej wyprzedzanie, już w odległości około 100 m za wyprzedzanym, a następnie zwiększanie prędkości z równoczesnym płynnym zmienianiem pasa. Pozwoli to zarówno na uzyskanie dostatecznie dużej prędkości podczas wyprzedzania, jak i na łatwą kontrolę tego, co dzieje się na drodze przed pojazdem wyprzedzanym.

Zobacz również: Jak omijać przeszkody na drodze wielopasmowej?

REKLAMA

W razie niebezpieczeństwa zawsze będzie dostatecznie dużo miejsca, aby podjąć właściwą decyzję i zjechać na swój pas. Im bardziej płynnie jest wykonane wyprzedzanie, tym jest ono bezpieczniejsze. W czasie wyprzedzania należy obserwować uważnie zachowanie pojazdu wyprzedzanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może on w pewnym momencie „odbić” w lewo np. dla ominięcia przeszkody którą jego kierowca zauważy w ostatniej chwili. Można także trafić na „dowcipnisia”, który wbrew prawu zwiększy prędkość, aby nie dać się wyprzedzić. W każdym takim przypadku należy natychmiast przerwać wyprzedzanie, zmniejszyć prędkość i zjechać na swój pas. Reguła NIE MA PRZYMUSU WYPRZEDZANIA jest najlepszą gwarancją na zredukowanie ryzyka do minimum.

Zobacz również: Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Wyprzedając należy zachować możliwie największą odległość od pojazdu wyprzedzanego z dwóch powodów. Pierwszym jest możliwość uniknięcia kolizji, gdy pojazd wyprzedzany „odbije” w lewo omijając dziurę w drodze lub niewielką przeszkodę przy poboczu. Drugim jest zredukowanie do minimum wpływu na nasz pojazd turbulencji, jakie towarzyszą ruchowi każdego samochodu, zwłaszcza wielkiej ciężarówki. Turbulencje te mogą niespodziewanie zakłócić tor jazdy samochodu wyprzedzającego, co może mieć groźne następstwa.

W czasie wyprzedzania podczas deszczu lub na mokrej jezdni należy włączyć wycieraczki na pracę ciągłą. Dzięki temu woda i błoto spod kół wyprzedzanego nie ograniczą ani na chwilę widoczności.

Jadąc pojazdem wyprzedzanym nie wolno pod żadnym pozorem zwiększać prędkości. Trzeba za to obserwować kątem oka pojazd wyprzedzający i oceniać jego zachowanie na drodze, aby być przygotowanym na niebezpieczeństwo i w porę na nie zareagować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA