REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Jakubowski Ryszard
Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może się okazać bardzo nieekonomiczna Fot. Fotolia
Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może się okazać bardzo nieekonomiczna Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Na ekonomię jazdy składa się wiele różnych czynników, zwykle zapominanych, lub nie branych pod uwagę. Zasadniczym jest z oczywistych powodów ilość paliwa, potrzebna do pokonania trasy. Zależy ona głównie od umiejętnego wykorzystywania właściwości silnika.

REKLAMA

Jeżeli samochód jest wyposażony w dobry komputer ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa, można łatwo stwierdzić, że w niektórych sytuacjach jest ono mniejsze przy innych obrotach silnika, niż odpowiadające maksymalnemu momentowi obrotowemu, np. podczas jazdy pod bardzo silny wiatr, lub z dużym obciążeniem, jak choćby z przyczepą campingową.

Zobacz również: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

REKLAMA

Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może okazać się i często okazuje się bardzo nieekonomiczna. Po pierwsze – wzrasta temperatura opon, co przyspiesza ich zużycie, wynikające nie tylko ze ścierania się ale także z szybciej zachodzących procesów starzeniowych. Po drugie - szybciej zużywają się tarcze i klocki hamulcowe, ponieważ wydłuża się droga hamowania. Te zwiększone koszty eksploatacyjne są jednak do pominięcia, gdy dojdzie do wypadku drogowego w wyniku nadmiernej prędkości, choć ekonomicznej z punktu widzenia zużycia paliwa. Nie wolno zapominać także o karach pieniężnych, grożących za jazdę powyżej prędkości dozwolonej. W skrajnym przypadku wymierzona grzywna może kilkakrotnie lub więcej przewyższyć oszczędności na kosztach paliwa, wynikających ze zmniejszonego zużycia go przy prędkości większej, niż dopuszczalna.

Po wzięciu pod uwagę tych wszystkich czynników można przystąpić do przybliżonego obliczenia prędkości, pozwalającej na pokonanie najmniejszym możliwym kosztem planowanej trasy. Z uwagi na wysokość grożących kar ten czynnik powinien zajmować w planach pierwsze miejsce, przed oszczędnościami, wynikającymi z optymalnego zużycia paliwa na całej długości planowanej trasy.

Zobacz również: Czy można jeździć w trakcie burzy?

Sytuacje, w których przekroczenie dozwolonej prędkości jest konieczne, należą do rzadkości. Jedynym usprawiedliwieniem jest konieczność ratowania życia ludzkiego. Nie są żadnym usprawiedliwieniem względy ekonomiczne, nawet gdy w grę wchodzi możliwość spóźnienia się na pociąg lub samolot albo na ważne spotkanie biznesowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA