REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak unikać zakorkowanych tras?

Jakubowski Ryszard
W omijaniu korków na drogach pomocne są urządzenia nawigacji GPS, które wskazują potencjalne miejsca, gdzie najczęściej tworzą się zatory, a nawet wskazują możliwość ich objazdu
W omijaniu korków na drogach pomocne są urządzenia nawigacji GPS, które wskazują potencjalne miejsca, gdzie najczęściej tworzą się zatory, a nawet wskazują możliwość ich objazdu

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

Teoretycznie pomocne w omijaniu korków na drogach są urządzenia nawigacji GPS, które wskazują potencjalne miejsca, gdzie najczęściej tworzą się zatory, a nawet wskazują możliwość ich objazdu. W praktyce bywa z tym różnie. W korkach tkwią często pojazdy z przymocowanym pod przednią szybą urządzeniem nawigacyjnym, często drogim i wyposażonym w wiele użytecznych funkcji. Dowodzi to, iż wskazówki nawigacyjne GPS nie zawsze są dobre, a to oznacza że można stosować się do nich z pewną rezerwą.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Wybierając trasę trzeba zawsze starać się wyszukać jej alternatywę, pozwalającą na ominięcie miejsc, w których mogą powstać zatory. Są to zazwyczaj punkty, w których łączą się ruchliwe trasy, duże skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ronda, a zimą także strome podjazdy, przejazdy kolejowe itp. Zatory tworzą się także w miejscach, gdzie kończą się dłuższe proste odcinki i pojawia się pierwszy nieco ostrzejszy zakręt, lub zwężenie drogi, np. wąski most. Tam dochodzi często do poważnych wypadków. Również wjazdy do miast lub trasy wyjazdowe przed weekendami bywają bardzo zakorkowane. Te miejsca można zazwyczaj łatwo ominąć, wyszukując objazdy na mapach i planach lub pytając o nie innych kierowców, także przy pomocy CB-radia.

Zobacz też: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

REKLAMA

Kierowcy unikają dróg lokalnych, preferując trasy krajowe i międzynarodowe. Tymczasem coraz więcej dróg lokalnych ma jakość nie gorszą od wielkich tras przelotowych, na dodatek zazwyczaj nie ma na nich kolein, tak bardzo utrudniających jazdę małym samochodom na trasach tranzytowych i drogach ekspresowych. Jedynym utrudnieniem jest sporo obszarów zabudowanych, gdzie obowiązują dość drastyczne ograniczenia prędkości. Biorąc jednak pod uwagę, że możliwość napotkania korków na takich drogach jest mniejsza, niż na popularnych drogach krajowych i tranzytowych, czas potrzebny na dojechanie do celu może być taki sam lub krótszy. Przykładem może być droga z Warszawy w Bieszczady. Tradycyjna wiedzie przez Radom i Rzeszów do Sanoka. Na jej pokonanie średniej wielkości samochodem osobowym potrzeba 7 do 8 godzin. Średnio o godzinę mniej zajmuje pokonanie drogi, wiodącej do Sanoka przez Lublin, Biłgoraj i Przeworsk, przy czym długość obu tras jest porównywalna.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA