REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w przypadkowych kolumnach pojazdów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na wąskich i krętych drogach, szczególnie w górach, tworzą się bardzo często kolumny przypadkowych pojazdów, na czele których zawsze jedzie pojazd wolny, o małej mocy silnika lub bardzo mocno obciążony ładunkiem. Jada w takiej kolumnie nie jest ani łatwa, ani przyjemna.

Odstępy między pojazdami w takiej kolumnie, nazywanej czasem „rządkiem”, są zwykle zbyt małe, aby było możliwe bezpieczne wyprzedzanie. Niestety, trafiają się kierowcy, którzy albo nie zdają sobie z tego sprawy, albo liczą na przysłowiowy łut szczęścia lub na podporządkowanie innych kierowców swojemu brakowi elementarnej ogłady. Ci często usuwają się z drogi takiemu pojazdowi, prowadzonemu być może przez psychopatę lub człowieka o ograniczonej zdolności odróżniania zła od dobra.

REKLAMA

Zobacz też: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

REKLAMA

Jest to jedyny sposób na uniknięcie kolizji w sytuacji, gdy wyprzedzającemu nagle zagrozi czołowe zderzenie z pojazdem, jadącym z przeciwka. Ucieczka na pobocze, które na górskich drogach często nie istnieje lub jest bardzo wąskie, nie wchodzi w rachubę. Pozostaje hamowanie. Trzeba się do niego przygotować, widząc we wstecznych lusterkach „szarżującego nosorożca” z szalonym kierowcą wewnątrz. Na wszelki wypadek warto w takiej sytuacji delikatnie zmniejszać prędkość tak, aby utworzyć przed swoim samochodem dostatecznie dużą przestrzeń dla wyprzedzającego pojazdu, gdyby nagle musiał zakończyć swój ryzykowny manewr. W żadnym wypadku nie przyspieszać, ponieważ natychmiast zaczną przyspieszać inni, jadący za naszym autem.

Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi. W zasadzie należy ją prawie całkowicie skupić na tylnych światłach poprzedzającego pojazdu, nie zapominając jednak o kontrolowaniu co 2-3 sekundy sytuacji z tyłu. Z chwilą gdy kierowca tego samochodu zacznie hamować, będzie dostatecznie dużo czasu aby przyhamować na tyle płynnie, żeby nie doprowadzić do stłuczki z jadącym z tyłu pojazdem.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed złodziejem w korku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często obserwowanym zjawiskiem w kolumnach jest grupowe wyprzedzanie. Gdy nagle pojawi się możliwość wyprzedzenia wolno jadącego auta, nagle na lewym pasie pojawia się co najmniej kilka gwałtownie przyspieszających samochodów. Mało tego, niektóre z tych aut próbują wyprzedzania „na trzeciego”, często wyjeżdżając na lewe pobocze drogi. Tworzy się sytuacja, która może zakończyć się bardzo poważnym i groźnym w skutkach karambolem. Można w niej nie uczestniczyć, wiedząc że zazwyczaj na górskich drogach widoczność jest bardzo ograniczona. Tak więc szansę na zakończenie wyprzedzania zanim nie pojawi się pojazd, nadjeżdżający z przeciwka, ma zaledwie kilka samochodów. Rzadko kiedy starcza miejsca dla piątego i kolejnych. Tak więc jeżeli manewr wyprzedzania zaczęło już 5 lub więcej aut – zrezygnować i zaczekać na kolejną okazję lub na bardziej prosty odcinek drogi, na którym wyprzedzanie będzie zdecydowanie bezpieczniejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA