REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w przypadkowych kolumnach pojazdów?

Jakubowski Ryszard
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia
Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na wąskich i krętych drogach, szczególnie w górach, tworzą się bardzo często kolumny przypadkowych pojazdów, na czele których zawsze jedzie pojazd wolny, o małej mocy silnika lub bardzo mocno obciążony ładunkiem. Jada w takiej kolumnie nie jest ani łatwa, ani przyjemna.

Odstępy między pojazdami w takiej kolumnie, nazywanej czasem „rządkiem”, są zwykle zbyt małe, aby było możliwe bezpieczne wyprzedzanie. Niestety, trafiają się kierowcy, którzy albo nie zdają sobie z tego sprawy, albo liczą na przysłowiowy łut szczęścia lub na podporządkowanie innych kierowców swojemu brakowi elementarnej ogłady. Ci często usuwają się z drogi takiemu pojazdowi, prowadzonemu być może przez psychopatę lub człowieka o ograniczonej zdolności odróżniania zła od dobra.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Jest to jedyny sposób na uniknięcie kolizji w sytuacji, gdy wyprzedzającemu nagle zagrozi czołowe zderzenie z pojazdem, jadącym z przeciwka. Ucieczka na pobocze, które na górskich drogach często nie istnieje lub jest bardzo wąskie, nie wchodzi w rachubę. Pozostaje hamowanie. Trzeba się do niego przygotować, widząc we wstecznych lusterkach „szarżującego nosorożca” z szalonym kierowcą wewnątrz. Na wszelki wypadek warto w takiej sytuacji delikatnie zmniejszać prędkość tak, aby utworzyć przed swoim samochodem dostatecznie dużą przestrzeń dla wyprzedzającego pojazdu, gdyby nagle musiał zakończyć swój ryzykowny manewr. W żadnym wypadku nie przyspieszać, ponieważ natychmiast zaczną przyspieszać inni, jadący za naszym autem.

Jazda w kolumnie wymaga wzmożonej uwagi. W zasadzie należy ją prawie całkowicie skupić na tylnych światłach poprzedzającego pojazdu, nie zapominając jednak o kontrolowaniu co 2-3 sekundy sytuacji z tyłu. Z chwilą gdy kierowca tego samochodu zacznie hamować, będzie dostatecznie dużo czasu aby przyhamować na tyle płynnie, żeby nie doprowadzić do stłuczki z jadącym z tyłu pojazdem.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed złodziejem w korku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często obserwowanym zjawiskiem w kolumnach jest grupowe wyprzedzanie. Gdy nagle pojawi się możliwość wyprzedzenia wolno jadącego auta, nagle na lewym pasie pojawia się co najmniej kilka gwałtownie przyspieszających samochodów. Mało tego, niektóre z tych aut próbują wyprzedzania „na trzeciego”, często wyjeżdżając na lewe pobocze drogi. Tworzy się sytuacja, która może zakończyć się bardzo poważnym i groźnym w skutkach karambolem. Można w niej nie uczestniczyć, wiedząc że zazwyczaj na górskich drogach widoczność jest bardzo ograniczona. Tak więc szansę na zakończenie wyprzedzania zanim nie pojawi się pojazd, nadjeżdżający z przeciwka, ma zaledwie kilka samochodów. Rzadko kiedy starcza miejsca dla piątego i kolejnych. Tak więc jeżeli manewr wyprzedzania zaczęło już 5 lub więcej aut – zrezygnować i zaczekać na kolejną okazję lub na bardziej prosty odcinek drogi, na którym wyprzedzanie będzie zdecydowanie bezpieczniejsze.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA