REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Fot. Fotolia
Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.

Takie kolumny formuje wojsko, Biuro Ochrony Rządu oraz kilka innych instytucji. Są także niezorganizowane kolumny pojazdów, tworzące się samoistnie, np. w wyniku dłuższego zamknięcia ruchu albo w sytuacji gdy jadącego na czele wolnego pojazdu nie da się bezpiecznie wyprzedzić. Pojazdami jadącymi w takiej kolumnie kierują przypadkowi kierowcy, być może tacy, którzy znaleźli się w tej sytuacji po raz pierwszy w życiu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również:Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Stałe wpatrywanie się w tylne światła jadącego przed nami pojazdu jest nużące i bardzo usypiające czujność.

Aby bezpiecznie jechać za innym pojazdem, w kolumnie czy przypadkowo w trasie, należy zachować do niego odpowiednią odległość. Wynosi ona nie mniej, niż odcinek, jaki pokonuje samochód w ciągu jednej sekundy w danym momencie.

REKLAMA

Bezpieczna odległość miedzy samochodami, jadącymi jeden za drugim musi być taka, że gdy samochód poprzedzający zacznie gwałtownie hamować, to samochód za nim jadący musi również zacząć hamować. Czas, od zaistnienia zjawiska, wywołującego konieczność hamowania, czyli np. od zapalenia się świateł stop w jadącym z przodu pojeździe, do chwili, kiedy zaczną działać hamulce w pojeździe, który jedzie za nim, wynosi mniej więcej jedną sekundę. Jest to czas reakcji kierowcy zsumowany z czasem potrzebnym na naciśnięcie pedału hamulca i zadziałaniem hamulców w kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy gaśnica musi mieć ważną datę przydatności do użycia?

Aby sprawdzić czy odległość między samochodami jest przy danej prędkości nie mniejsza, niż odpowiadająca odcinkowi drogi, przejeżdżanemu przez nie w ciągu jednej sekundy, należy w chwili gdy poprzedzający samochód minie jakiś nieruchomy przedmiot na poboczu: znak drogowy, drzewo, słupek kilometrowy, zacząć spokojnie mówić „sto dwadzieścia jeden”. Wypowiedzenie tych słów zajmuje prawie dokładnie jedną sekundę. W tym momencie przód naszego pojazdu powinien się znaleźć TUZ PRZED wybranym przedmiotem.

Dystans jednej sekundy pomiędzy jadącymi w kolumnie samochodami pozwala zaledwie na bezpieczne wyhamowanie, gdy jadący z przodu zostanie zmuszony do znacznego ograniczenia prędkości lub zatrzymania się w najkrótszym możliwym czasie. Dlatego dla własnego dobra należy go znacznie zwiększyć, nawet trzykrotnie, aby mieć pewność, że nawet niewielkie spóźnienie się z rozpoczęciem hamowania pozwoli na zatrzymanie się co najmniej kilka metrów przed przeszkodą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA