REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Jakubowski Ryszard
Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Fot. Fotolia
Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.

Takie kolumny formuje wojsko, Biuro Ochrony Rządu oraz kilka innych instytucji. Są także niezorganizowane kolumny pojazdów, tworzące się samoistnie, np. w wyniku dłuższego zamknięcia ruchu albo w sytuacji gdy jadącego na czele wolnego pojazdu nie da się bezpiecznie wyprzedzić. Pojazdami jadącymi w takiej kolumnie kierują przypadkowi kierowcy, być może tacy, którzy znaleźli się w tej sytuacji po raz pierwszy w życiu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również:Jak prawidłowo holować uszkodzony pojazd?

Jazda w kolumnie nie jest trudna i polega głównie na tym, aby zwracać uwagę na zachowanie poprzedzającego pojazdu, równo z nim przyspieszać i zwalniać, rzucając od czasu do czasu okiem w lusterka, czy z tyłu nie dzieje się coś, co może stać się niebezpieczne. Stałe wpatrywanie się w tylne światła jadącego przed nami pojazdu jest nużące i bardzo usypiające czujność.

Aby bezpiecznie jechać za innym pojazdem, w kolumnie czy przypadkowo w trasie, należy zachować do niego odpowiednią odległość. Wynosi ona nie mniej, niż odcinek, jaki pokonuje samochód w ciągu jednej sekundy w danym momencie.

REKLAMA

Bezpieczna odległość miedzy samochodami, jadącymi jeden za drugim musi być taka, że gdy samochód poprzedzający zacznie gwałtownie hamować, to samochód za nim jadący musi również zacząć hamować. Czas, od zaistnienia zjawiska, wywołującego konieczność hamowania, czyli np. od zapalenia się świateł stop w jadącym z przodu pojeździe, do chwili, kiedy zaczną działać hamulce w pojeździe, który jedzie za nim, wynosi mniej więcej jedną sekundę. Jest to czas reakcji kierowcy zsumowany z czasem potrzebnym na naciśnięcie pedału hamulca i zadziałaniem hamulców w kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy gaśnica musi mieć ważną datę przydatności do użycia?

Aby sprawdzić czy odległość między samochodami jest przy danej prędkości nie mniejsza, niż odpowiadająca odcinkowi drogi, przejeżdżanemu przez nie w ciągu jednej sekundy, należy w chwili gdy poprzedzający samochód minie jakiś nieruchomy przedmiot na poboczu: znak drogowy, drzewo, słupek kilometrowy, zacząć spokojnie mówić „sto dwadzieścia jeden”. Wypowiedzenie tych słów zajmuje prawie dokładnie jedną sekundę. W tym momencie przód naszego pojazdu powinien się znaleźć TUZ PRZED wybranym przedmiotem.

Dystans jednej sekundy pomiędzy jadącymi w kolumnie samochodami pozwala zaledwie na bezpieczne wyhamowanie, gdy jadący z przodu zostanie zmuszony do znacznego ograniczenia prędkości lub zatrzymania się w najkrótszym możliwym czasie. Dlatego dla własnego dobra należy go znacznie zwiększyć, nawet trzykrotnie, aby mieć pewność, że nawet niewielkie spóźnienie się z rozpoczęciem hamowania pozwoli na zatrzymanie się co najmniej kilka metrów przed przeszkodą.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA