Jak zbadać, czy dana prędkość jest bezpieczna?
REKLAMA
REKLAMA
Umownie można przyjąć, że o prędkości bezpiecznej można mówić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy kierujący pojazdem w pełni nad nim panuje, a więc jest w stanie wykonać odpowiedni manewr we właściwym momencie i w odpowiedni sposób, aby zapobiec niepożądanemu zdarzeniu.
REKLAMA
Zobacz również: Jak precyzyjnie cofać?
Najsłabszym elementem, wśród odpowiedzialnych za bezpieczną jazdę jest człowiek, siedzący za kierownicą. Tak więc głównie od niego, od jego predyspozycji psycho-fizycznych oraz od umiejętności zależy, jaka prędkość jest jeszcze bezpieczna, a jaka już nie.
Następnym istotnym czynnikiem, wpływającym na graniczną prędkość, przy której staje się ona niebezpieczna, jest stan techniczny samochodu, a zwłaszcza stan i jakość jego opon, stan zawieszenia i układu kierowniczego, jakość i stan amortyzatorów, jakość hamulców itd.
Zobacz również: Jak jeździć z uszkodzonym prędkościomierzem?
Jednymi z najistotniejszych czynników, decydujących o bezpiecznej jeździe, są warunki pogodowe na danym obszarze, pora dnia oraz jakość i stan nawierzchni drogi, po której porusza się samochód.
Na ocenę, czy dana prędkość jest bezpieczna, czy nie, ma wpływ tak wiele różnorodnych czynników, że bez ryzyka można powiedzieć, iż taka ocena może jedynie być bardzo przybliżona.
W jednym z poradników dla kierowców można znaleźć takie zdanie: „Jeżeli myślisz, że widoczny przed tobą zakręt pokonasz bezpiecznie z prędkością 80 km/godz. to tylko tak myślisz.” Oznacza to, że kierowca powinien prowadzić samochód zawsze znacznie poniżej swoich realnych możliwości, z uwzględnieniem wszystkich wyżej wymienionych czynników oraz własnego samopoczucia. Powinien uwzględnić także możliwość popełniania błędów przez innych uczestników ruchu drogowego, zakładając że wielu z nich, np. wśród przechodniów, nie zna ani przepisów kodeksu drogowego, ani nie orientuje się w możliwościach samochodu i jego kierowcy, który może stanowić dla nich realne zagrożenie.
REKLAMA
REKLAMA