Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?
REKLAMA
REKLAMA
ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu czy utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Czy powinniśmy inaczej hamować samochodem wyposażonym w ten system?
REKLAMA
Techniki hamowania w samochodzie z ABS i bez ABS
Technika hamowania samochodem wyposażonym w ABS jest inna niż samochodem pozbawionym tego systemu. W samochodach bez systemu ABS kierowca musi starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności.
Zobacz też: Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?
REKLAMA
Hamując samochodem bez ABS powinniśmy, w razie konieczności nagłego zahamowania, zastosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znowu silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia hamulca niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, co umożliwia jego sterowanie.
W samochodzie wyposażonym w system ABS najefektywniejszym sposobem hamowania awaryjnego jest jak najszybsze i najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Następnie należy wcisnąć pedał sprzęgła. Kierowca może wcisnąć pedał hamulca bez obawy wpadnięcia w poślizg. Pedału sprzęgła nie należy naciskać przed pedałem hamulca ani jednocześnie, gdyż ruch dwiema nogami jednocześnie zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca w pierwszych chwilach hamowania. Wciśnięty pedał sprzęgła zapewnia minimalnie krótszą drogę hamowania oraz po zatrzymaniu silnik w samochodzie nadal pozostanie uruchomiony.
Zobacz też: Jak hamować z ABS?
Układ ABS ogranicza siłę hamowania tak, aby nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. W czasie poślizgu i zablokowania się kół, nie działa kierowanie samochodem, następuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu. ABS pomaga odzyskać sterowność przy poślizgu bocznym, co znacznie ułatwia pokonywanie zakrętów. Gdy pojazd wpada w poślizg boczny, to po naciśnięciu hamulca, system ABS będzie kontynuować hamowanie zgodnie z zasadą działania ABS.
REKLAMA
W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania, np. gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna, np. liście, piasek, śnieg, błoto. W samochodzie bez ABS, zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, natomiast w samochodzie z układem ABS, koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku przyczepności.
Podczas hamowania zwykłego układ ABS nadzoruje tylko prędkości obrotowe kół, jeżeli nie wykryje zablokowania kół, to nie zaingeruje w ciśnienia płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym. Hamowanie takie nie różni się od hamowania samochodem bez ABS.
Zobacz też: Dobre nawyki na drodze
Samochód z ABS, tak jak i samochód bez ABS, skuteczniej hamuje poruszając się po prostej drodze, niż biorąc zakręt. Jeśli porusza się w zakręcie, to ważniejszym dla układu ABS jest zachowanie toru jazdy samochodu niż hamowanie. Nie można wykorzystać całej przyczepności opony do nawierzchni na hamowanie, gdyż jej część trzeba pozostawić, aby na styku opona/nawierzchnia, mogła powstać siła równoważąca siłę odśrodkową. Dzięki temu jednak, kierowca samochodu z ABS, może bez obawy hamować na zakręcie.
Jakie są korzyści z zastosowania systemu ABS?
ABS umożliwia utrzymanie kierunku ruchu samochodu oraz kierowanie nim. Ponadto daje możliwość hamowania bez konieczności kontrolowania, czy koło jest zablokowane, czy nie. Dzięki temu kierowca skupia się tylko na kierowaniu samochodem. Zaletą ABS jest również uniknięcie niebezpieczeństwa uszkodzenia opony podczas hamowania z zablokowanym kołem.
Co pomaga dobrze hamować?
Aby móc prawidłowo hamować, ważna jest prawidłowa pozycja za kierownicą. Oparcie fotela powinno być prawidłowo odchylone od pionu o ok. 15 - 20 stopni. Takie ustawienie fotela gwarantuje najlepsze odczuwanie zachowania się samochodu. Poza tym ważna jest prawidłowa odległość kierowcy od kierownicy. Prawidłowa odległość umożliwia sprawne wykonywania manewrów i gwarantuje prawidłową pracę poduszki powietrznej.
REKLAMA
REKLAMA