REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać biegi, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Max Trela
Jedna z ważniejszych zasad ekojazdy, to zmiana bigu na wyższy jak najwcześniej. Fot. Seat
Jedna z ważniejszych zasad ekojazdy, to zmiana bigu na wyższy jak najwcześniej. Fot. Seat

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.

Jazda na najwyższym możliwym biegu możliwa jest właściwie tylko w teorii. W prawdziwych warunkach drogowych często zmuszeni jesteśmy do systematycznego przyspieszania i zwalniania. Nie oznacza to wcale, że nie możemy jeździć oszczędnie. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób posługiwać się skrzynią biegów i pedałem gazu.

REKLAMA

A zasady są trzy:

1. Wciskaj gaz zdecydowanie, ale nigdy do podłogi i na krótko.
2. Bieg zmieniaj wtedy, gdy obroty przekroczą 2000 obr./min w dieslu, 2500-3000 obr./min w silnikach benzynowych.
3. Optymalna prędkość obrotowa silnika dla utrzymywania prędkości auta to około 1900-2000 obr/min. (na płaskim terenie).

Jak to działa?

Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik dostaje dużą dawkę powietrza. To oznacza maksymalne wykorzystanie każdego grama paliwa. Wprawdzie chwilowe zużycie istotnie się zwiększy, jednak pojazd znacznie szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie.

Zobacz też: W czym przechowywać paliwo?

REKLAMA

Najbardziej ekonomiczny przedział prędkości mieści się między 50 a 80 km/h, wiele zależy od tego, jak zestopniowana została skrzynia biegów. Żeby jechać na kropelce, także trzeba unikać niepotrzebnych hamowań. Każde hamowanie oznacza bezpowrotną stratę energii zużytej uprzednio na rozpędzenie pojazdu.

Oczywiście nie zawsze taka dynamiczna technika przyspieszania jest możliwa. Posuwając się w miejskim korku należy naciskać gaz delikatnie i brać przykład z uświadomionych w jeździe ekokierowców tirów. Oni w takich przypadkach starają się jechać jak najwolniej i bez zatrzymywania się, bo ponowne ruszanie spowoduje zużycie znacznie większej dawki paliwa niż "pełzanie".

Jakie są „najlepsze” obroty?

W teorii przedział z najniższym spalaniem jest bardzo wąski, zwykle mieści się między 1700 a 2200 obrotami. W silnikach diesla zmieniaj biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę, bo później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy i tak niewiele ci daje (chyba że akurat wyprzedzasz). Samochody benzynowe bez turbo wymagają rozkręcenia do przynajmniej 2500-3000 end_of_the_skype_highlighting obrotów do zmiany biegu.

Za mało obrotów również szkodzi!

Im mocniejszy silnik, tym bardziej jest elastyczny. Silnik 1.4 musi być rozkręcony do ok. 3000 obrotów, silnik 2.0 z turbo zadowoli się 2000, silnik V6 o pojemności trzech litrów pozwoli na zmianę biegów nawet w okolicy 1500 obrotów.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego

Nie należy jednak przesadzać z eksperymentami. Długa jazda poniżej 2000 obrotów skończy się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego i naprawą kosztującą ok. 3-7 tysięcy złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Teraz Audi
    2021-11-24 21:36:25
    Jechałem Nową Skodą 1.5(6?) B na liczniku przy spokojnej jezdzie już przy 1600 obr pojawiała sie ikonka wrzuć następny bieg. silnik 150 koni.Chyba ktoś wiedział jak programować kompa. W VOLWIAKU nie wiem jak jest .Ale jak kupię ( na dniach) to przetestuję.
    1
  • Marek
    2023-02-06 12:13:43
    A ja posiadam od nowości z salonu toyote avensis td7 turbo diesel 2.0 d4d w manualu 90% to trasy miejskie mam już samochodzik 11 lat 240000 km obroty zmieniam w przedziale 2500 a 3000 tysiące obrotów oczy wiście olej wymieniam co 10000 km max przed wymianą oleju stosuje płukankę Płukanka do silnika TEC2000 Engine Flush PREMIUM która kosztuje ok 80 zł no i oczywiście Olej silnikowy syntetyczny Motul 8100 x-clean efe 5 l 5W-30 co 3000 km stosuje preparat do czyszczenia wtrysków spalanie latem po mieście 6.3 litra na trasie 5.2 teraz zimą spalanie miasto 7.4 jednym słowy autko mam od nowości z salonu czyli juz prawie 12 lat 240000 km przejechane i możecie nie wierzyć nie licząc rzeczy eksploatacyjnych np klocki tarcze itp nie włożyłem w samochód ani 1 grosika a samochód od nowości garażowany w garażu powiem tak jak się dba tak się ma ja z tej toyoty jestem bardzo bardzo ale to bardzo zadowolony bezawaryjny samochód
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

REKLAMA

Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

REKLAMA

Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

REKLAMA