REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać biegi, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Jedna z ważniejszych zasad ekojazdy, to zmiana bigu na wyższy jak najwcześniej. Fot. Seat
Jedna z ważniejszych zasad ekojazdy, to zmiana bigu na wyższy jak najwcześniej. Fot. Seat

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.

Jazda na najwyższym możliwym biegu możliwa jest właściwie tylko w teorii. W prawdziwych warunkach drogowych często zmuszeni jesteśmy do systematycznego przyspieszania i zwalniania. Nie oznacza to wcale, że nie możemy jeździć oszczędnie. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób posługiwać się skrzynią biegów i pedałem gazu.

REKLAMA

A zasady są trzy:

1. Wciskaj gaz zdecydowanie, ale nigdy do podłogi i na krótko.
2. Bieg zmieniaj wtedy, gdy obroty przekroczą 2000 obr./min w dieslu, 2500-3000 obr./min w silnikach benzynowych.
3. Optymalna prędkość obrotowa silnika dla utrzymywania prędkości auta to około 1900-2000 obr/min. (na płaskim terenie).

Jak to działa?

Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik dostaje dużą dawkę powietrza. To oznacza maksymalne wykorzystanie każdego grama paliwa. Wprawdzie chwilowe zużycie istotnie się zwiększy, jednak pojazd znacznie szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie.

Zobacz też: W czym przechowywać paliwo?

REKLAMA

Najbardziej ekonomiczny przedział prędkości mieści się między 50 a 80 km/h, wiele zależy od tego, jak zestopniowana została skrzynia biegów. Żeby jechać na kropelce, także trzeba unikać niepotrzebnych hamowań. Każde hamowanie oznacza bezpowrotną stratę energii zużytej uprzednio na rozpędzenie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście nie zawsze taka dynamiczna technika przyspieszania jest możliwa. Posuwając się w miejskim korku należy naciskać gaz delikatnie i brać przykład z uświadomionych w jeździe ekokierowców tirów. Oni w takich przypadkach starają się jechać jak najwolniej i bez zatrzymywania się, bo ponowne ruszanie spowoduje zużycie znacznie większej dawki paliwa niż "pełzanie".

Jakie są „najlepsze” obroty?

W teorii przedział z najniższym spalaniem jest bardzo wąski, zwykle mieści się między 1700 a 2200 obrotami. W silnikach diesla zmieniaj biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę, bo później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy i tak niewiele ci daje (chyba że akurat wyprzedzasz). Samochody benzynowe bez turbo wymagają rozkręcenia do przynajmniej 2500-3000 end_of_the_skype_highlighting obrotów do zmiany biegu.

Za mało obrotów również szkodzi!

Im mocniejszy silnik, tym bardziej jest elastyczny. Silnik 1.4 musi być rozkręcony do ok. 3000 obrotów, silnik 2.0 z turbo zadowoli się 2000, silnik V6 o pojemności trzech litrów pozwoli na zmianę biegów nawet w okolicy 1500 obrotów.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego

Nie należy jednak przesadzać z eksperymentami. Długa jazda poniżej 2000 obrotów skończy się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego i naprawą kosztującą ok. 3-7 tysięcy złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA