REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejeżdżać przez skrzyżowania z ruchem kierowanym światłami?

Jakubowski Ryszard
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przejeżdżanie przez skrzyżowania z ruchem kierowanym tylko pozornie jest łatwe. Są dwa sposoby: zgodny z przepisami i zgodny z logiką. Pierwszy prowadzi często do stłuczek i wypadków, drugi pozwala na ich unikanie.

Logika podpowiada, że zielone światło nie jest jednoznaczne z prawem do wjechania na skrzyżowanie bez zwracania uwagi na pojazdy, dla których wjazd jest zamknięty. Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym”, który polega na przejeżdżaniu skrzyżowań nie tylko przy żółtym świetle, ale także gdy już pali się czerwone. Przepisy mówią, iż można przejechać przez skrzyżowanie na świetle żółtym, jeżeli zapali się ono w momencie, gdy pojazd jest tuż przed wjazdem na skrzyżowanie i nie jest w stanie zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Niemal wszyscy kierowcy uznają to za przyzwolenie do wjazdu w obręb skrzyżowania w każdej fazie palenia się światła żółtego, także na ułamek sekundy przed jego zmianą na czerwone.

REKLAMA

REKLAMA

W 3 na każde 100 przypadków kończy się to kolizją z pojazdami, dla których właśnie zapaliło się światło zielone. Kierowca pojazdu dojeżdżającego do skrzyżowania staje więc przed wyborem: albo ryzykować, że się zdąży przejechać tuż przed zderzakami pojazdów, dla których zapaliło się światło zielone, albo hamować mając niemal 100% pewności, że jadący za nim kierowca będzie chciał „przeskoczyć” przez skrzyżowanie jeszcze w tym cyklu świateł, co oznacza że nie będzie nawet próbował hamować.

Zobacz również: Czy nie powiadamiając Policji o stłuczce stracę prawo do odszkodowania?

Aby uchronić się w takiej sytuacji przed stłuczką lub nawet przed groźnym w skutkach wypadkiem, należy przed każdym skrzyżowaniem z ruchem kierowanym zmniejszyć prędkość, nawet gdy grozi to spóźnieniem się z wjazdem na nie podczas palenia się zielonego światła. W żadnym wypadku nie należy przyspieszać! Zmniejszając prędkość automatycznie zmusza się pojazdy jadące z tyłu również do jej zmniejszenia. Tym samym, gdy zajdzie konieczność zahamowania po zmianie światła zielonego na żółte, pojazdy z tyłu będą miały możliwość bezpiecznego zatrzymania się.

REKLAMA

Ten styl jazdy, obcy polskim kierowcom, skutkuje wydłużeniem się czasu przejazdu o kilka minut. Jak dużo? 2 do 3 na dziesięciokilometrowym odcinku wielkomiejskiej arterii. Czy dla 2 minut warto ryzykować całością swojego pojazdu oraz zdrowiem i życiem swoim i innych użytkowników drogi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Jak wpływa to na tzw. płynność ruchu? Bardzo pozytywnie. Przede wszystkim prawie całkowicie eliminuje możliwość stłuczki lub wypadku na skrzyżowaniu, co oznacza że eliminuje także możliwość utworzenia się korka, gdy rozbite pojazdy zablokują częściowo lub całkowicie ruch.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA