REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejeżdżać przez skrzyżowania z ruchem kierowanym światłami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przejeżdżanie przez skrzyżowania z ruchem kierowanym tylko pozornie jest łatwe. Są dwa sposoby: zgodny z przepisami i zgodny z logiką. Pierwszy prowadzi często do stłuczek i wypadków, drugi pozwala na ich unikanie.

REKLAMA

Logika podpowiada, że zielone światło nie jest jednoznaczne z prawem do wjechania na skrzyżowanie bez zwracania uwagi na pojazdy, dla których wjazd jest zamknięty. Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym”, który polega na przejeżdżaniu skrzyżowań nie tylko przy żółtym świetle, ale także gdy już pali się czerwone. Przepisy mówią, iż można przejechać przez skrzyżowanie na świetle żółtym, jeżeli zapali się ono w momencie, gdy pojazd jest tuż przed wjazdem na skrzyżowanie i nie jest w stanie zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Niemal wszyscy kierowcy uznają to za przyzwolenie do wjazdu w obręb skrzyżowania w każdej fazie palenia się światła żółtego, także na ułamek sekundy przed jego zmianą na czerwone.

REKLAMA

W 3 na każde 100 przypadków kończy się to kolizją z pojazdami, dla których właśnie zapaliło się światło zielone. Kierowca pojazdu dojeżdżającego do skrzyżowania staje więc przed wyborem: albo ryzykować, że się zdąży przejechać tuż przed zderzakami pojazdów, dla których zapaliło się światło zielone, albo hamować mając niemal 100% pewności, że jadący za nim kierowca będzie chciał „przeskoczyć” przez skrzyżowanie jeszcze w tym cyklu świateł, co oznacza że nie będzie nawet próbował hamować.

Zobacz również: Czy nie powiadamiając Policji o stłuczce stracę prawo do odszkodowania?

Aby uchronić się w takiej sytuacji przed stłuczką lub nawet przed groźnym w skutkach wypadkiem, należy przed każdym skrzyżowaniem z ruchem kierowanym zmniejszyć prędkość, nawet gdy grozi to spóźnieniem się z wjazdem na nie podczas palenia się zielonego światła. W żadnym wypadku nie należy przyspieszać! Zmniejszając prędkość automatycznie zmusza się pojazdy jadące z tyłu również do jej zmniejszenia. Tym samym, gdy zajdzie konieczność zahamowania po zmianie światła zielonego na żółte, pojazdy z tyłu będą miały możliwość bezpiecznego zatrzymania się.

Ten styl jazdy, obcy polskim kierowcom, skutkuje wydłużeniem się czasu przejazdu o kilka minut. Jak dużo? 2 do 3 na dziesięciokilometrowym odcinku wielkomiejskiej arterii. Czy dla 2 minut warto ryzykować całością swojego pojazdu oraz zdrowiem i życiem swoim i innych użytkowników drogi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Jak wpływa to na tzw. płynność ruchu? Bardzo pozytywnie. Przede wszystkim prawie całkowicie eliminuje możliwość stłuczki lub wypadku na skrzyżowaniu, co oznacza że eliminuje także możliwość utworzenia się korka, gdy rozbite pojazdy zablokują częściowo lub całkowicie ruch.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA