REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejeżdżać przez skrzyżowania z ruchem kierowanym światłami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia
Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym” Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przejeżdżanie przez skrzyżowania z ruchem kierowanym tylko pozornie jest łatwe. Są dwa sposoby: zgodny z przepisami i zgodny z logiką. Pierwszy prowadzi często do stłuczek i wypadków, drugi pozwala na ich unikanie.

REKLAMA

Logika podpowiada, że zielone światło nie jest jednoznaczne z prawem do wjechania na skrzyżowanie bez zwracania uwagi na pojazdy, dla których wjazd jest zamknięty. Utarł się w Polsce niezwykle niebezpieczny i niewytłumaczalny obyczaj „gonienia za światłem zielonym”, który polega na przejeżdżaniu skrzyżowań nie tylko przy żółtym świetle, ale także gdy już pali się czerwone. Przepisy mówią, iż można przejechać przez skrzyżowanie na świetle żółtym, jeżeli zapali się ono w momencie, gdy pojazd jest tuż przed wjazdem na skrzyżowanie i nie jest w stanie zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Niemal wszyscy kierowcy uznają to za przyzwolenie do wjazdu w obręb skrzyżowania w każdej fazie palenia się światła żółtego, także na ułamek sekundy przed jego zmianą na czerwone.

REKLAMA

W 3 na każde 100 przypadków kończy się to kolizją z pojazdami, dla których właśnie zapaliło się światło zielone. Kierowca pojazdu dojeżdżającego do skrzyżowania staje więc przed wyborem: albo ryzykować, że się zdąży przejechać tuż przed zderzakami pojazdów, dla których zapaliło się światło zielone, albo hamować mając niemal 100% pewności, że jadący za nim kierowca będzie chciał „przeskoczyć” przez skrzyżowanie jeszcze w tym cyklu świateł, co oznacza że nie będzie nawet próbował hamować.

Zobacz również: Czy nie powiadamiając Policji o stłuczce stracę prawo do odszkodowania?

Aby uchronić się w takiej sytuacji przed stłuczką lub nawet przed groźnym w skutkach wypadkiem, należy przed każdym skrzyżowaniem z ruchem kierowanym zmniejszyć prędkość, nawet gdy grozi to spóźnieniem się z wjazdem na nie podczas palenia się zielonego światła. W żadnym wypadku nie należy przyspieszać! Zmniejszając prędkość automatycznie zmusza się pojazdy jadące z tyłu również do jej zmniejszenia. Tym samym, gdy zajdzie konieczność zahamowania po zmianie światła zielonego na żółte, pojazdy z tyłu będą miały możliwość bezpiecznego zatrzymania się.

Ten styl jazdy, obcy polskim kierowcom, skutkuje wydłużeniem się czasu przejazdu o kilka minut. Jak dużo? 2 do 3 na dziesięciokilometrowym odcinku wielkomiejskiej arterii. Czy dla 2 minut warto ryzykować całością swojego pojazdu oraz zdrowiem i życiem swoim i innych użytkowników drogi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Jak wpływa to na tzw. płynność ruchu? Bardzo pozytywnie. Przede wszystkim prawie całkowicie eliminuje możliwość stłuczki lub wypadku na skrzyżowaniu, co oznacza że eliminuje także możliwość utworzenia się korka, gdy rozbite pojazdy zablokują częściowo lub całkowicie ruch.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA