REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Magdalena Jakubowska
W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Fot. Fotolia
W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy samochodów dążą do zapobiegania negatywnym skutkom wypadków. Samochody wyposażane są w elementy minimalizujące obrażenia, jakich można doznać podczas wypadku, konstruowane są przede wszystkim z uwzględnieniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Amortyzują więc silne uderzenia i powstrzymują kierowcę (pasażera) od uderzenia o przód kabiny.

REKLAMA

Rodzaje pasów bezpieczeństwa

Mamy trzy rodzaje pasów bezpieczeństwa. Najbardziej rozpowszechnione są pasy trzypunktowe ramieniowo (piersiowo) – biodrowe. Stosowane są one na przednich i tylnych siedzeniach. Drugim rodzajem pasów jest dwupunktowe kotwiczenie pasów biodrowych. Stosuje się je najczęściej dla środkowego pasażera tylnego siedzenia. 

Ponadto stosowane są napinacze pasów bezpieczeństwa poprawiające skuteczność ich działania. Zadaniem napinacza jest zlikwidowanie wydłużenia się taśmy pasa, występującego na skutek naporu siły bezwładności ciała i niedopuszczenie do zetknięcia się osoby jadącej z elementami wnętrza nadwozia.

Zobacz też: Jak jeździć, by nie uszkodzić podwozia?

Do niedawna powszechnie stosowane były tzw. statyczne pasy bezpieczeństwa. Podtrzymywały one ciało, ale ograniczały swobodę ruchów. Obecnie stosuje się wyłącznie pasy bezwładnościowe. Wyposażone są one w zwijacza taśmy, który umożliwia swobodne ruchy, dopiero po wystąpieniu dużej siły bezwładności, w wyniku gwałtownego napięcia pasa, następuje blokada rolki zwijacza.

Dlaczego jeździmy bez pasów?

Wielu kierowców nie spodziewa się, że może ulec wypadkowi, pozbawieni są wyobraźni i nie widzą sensu w zapinaniu pasów bezpieczeństwa. Wydaje się, że np. na drodze osiedlowej nie może zdarzyć się wypadek, niestety takie sytuacje się zdarzają i kierowca nie zapięty pasami bezpieczeństwa może ponieść obrażenia jadąc nawet z niewielką prędkością.

Dlaczego warto zapinać pasy?

Pasy bezpieczeństwa są jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodów. Zapięcie ich trwa tylko sekundę, a może okazać się nieocenione podczas kolizji lub wypadku. Zapinanie pasów jest szczególnie ważne w samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne. Nawet podczas małej stłuczki , gdy nie zapniemy pasów, możemy być narażeni na obrażenia głowy ze strony poduszki.

Zobacz też: Jak wymienić przednie pasy bezpieczeństwa?

Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Po ustawieniu fotela do odpowiedniej pozycji należy zapiąć pas bezpieczeństwa. Jeżeli są to pasy bezwładnościowe, należy włożyć klamrę i sprawdzić, czy zaskoczyła, a następnie naciągnąć pas tak, aby trzymał się dość mocno. Należy pamiętać, aby dolną część pasa ustawić jak najniżej kości miednicy. Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA