REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Magdalena Jakubowska
W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Fot. Fotolia
W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy samochodów dążą do zapobiegania negatywnym skutkom wypadków. Samochody wyposażane są w elementy minimalizujące obrażenia, jakich można doznać podczas wypadku, konstruowane są przede wszystkim z uwzględnieniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W momencie zderzenia pasy bezpieczeństwa przejmują energię kinetyczną ciała kierowcy (pasażera) i przekazują ją w punktach mocowania do konstrukcji samochodu. Amortyzują więc silne uderzenia i powstrzymują kierowcę (pasażera) od uderzenia o przód kabiny.

REKLAMA

Rodzaje pasów bezpieczeństwa

Mamy trzy rodzaje pasów bezpieczeństwa. Najbardziej rozpowszechnione są pasy trzypunktowe ramieniowo (piersiowo) – biodrowe. Stosowane są one na przednich i tylnych siedzeniach. Drugim rodzajem pasów jest dwupunktowe kotwiczenie pasów biodrowych. Stosuje się je najczęściej dla środkowego pasażera tylnego siedzenia. 

Ponadto stosowane są napinacze pasów bezpieczeństwa poprawiające skuteczność ich działania. Zadaniem napinacza jest zlikwidowanie wydłużenia się taśmy pasa, występującego na skutek naporu siły bezwładności ciała i niedopuszczenie do zetknięcia się osoby jadącej z elementami wnętrza nadwozia.

Zobacz też: Jak jeździć, by nie uszkodzić podwozia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna powszechnie stosowane były tzw. statyczne pasy bezpieczeństwa. Podtrzymywały one ciało, ale ograniczały swobodę ruchów. Obecnie stosuje się wyłącznie pasy bezwładnościowe. Wyposażone są one w zwijacza taśmy, który umożliwia swobodne ruchy, dopiero po wystąpieniu dużej siły bezwładności, w wyniku gwałtownego napięcia pasa, następuje blokada rolki zwijacza.

Dlaczego jeździmy bez pasów?

Wielu kierowców nie spodziewa się, że może ulec wypadkowi, pozbawieni są wyobraźni i nie widzą sensu w zapinaniu pasów bezpieczeństwa. Wydaje się, że np. na drodze osiedlowej nie może zdarzyć się wypadek, niestety takie sytuacje się zdarzają i kierowca nie zapięty pasami bezpieczeństwa może ponieść obrażenia jadąc nawet z niewielką prędkością.

Dlaczego warto zapinać pasy?

Pasy bezpieczeństwa są jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodów. Zapięcie ich trwa tylko sekundę, a może okazać się nieocenione podczas kolizji lub wypadku. Zapinanie pasów jest szczególnie ważne w samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne. Nawet podczas małej stłuczki , gdy nie zapniemy pasów, możemy być narażeni na obrażenia głowy ze strony poduszki.

Zobacz też: Jak wymienić przednie pasy bezpieczeństwa?

Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Po ustawieniu fotela do odpowiedniej pozycji należy zapiąć pas bezpieczeństwa. Jeżeli są to pasy bezwładnościowe, należy włożyć klamrę i sprawdzić, czy zaskoczyła, a następnie naciągnąć pas tak, aby trzymał się dość mocno. Należy pamiętać, aby dolną część pasa ustawić jak najniżej kości miednicy. Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA