Jak hamować z ABS?
REKLAMA
REKLAMA
W samochodzie wyposażonym w system ABS można wyróżnić dwa rodzaje hamowań: zwykłe (łagodne) oraz awaryjne. Podczas tego pierwszego, układ ABS tylko nadzoruje prędkości obrotowe kół, ale wobec niewykrycia zablokowania żadnego z kół, nie ingeruje w ciśnienia płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym.
REKLAMA
Podczas hamowania awaryjnego, gdy w sprawnym układzie hamulcowym może nastąpić zablokowanie koła, układ ABS po wykryciu tego faktu tak reguluje ciśnienie płynu w układzie hydraulicznym danego koła lub w części obwodu (zależnie od konstrukcji układu), aby przy określonej przyczepności opony do nawierzchni, uzyskać maksymalną możliwą siłę hamowania. Jednocześnie koło przez jak najkrótszą chwilę powinno być zablokowane, a jak najdłużej toczyło się, co umożliwia sprawne kierowanie samochodem. Tylko takie hamowanie różni się od hamowania awaryjnego samochodem bez ABSu.
Hamowanie to niczym nie różni się od hamowania samochodem bez ABSu.
Zobacz również: Jak objawiają się problemy z hamulcami?
W jaki więc sposób prawidłowo korzystać z systemu?
1. Hamując awaryjnie z systemem ABS powinniśmy zawsze naciskać pedał hamulca do oporu i trzymać go w tej pozycji, aż do całkowitego zatrzymania auta. Jeżeli podczas hamowania musimy ominąć przeszkodę robimy to cały czas trzymając wciśnięty hamulec do oporu.
2. Nie należy rozpoczynać hamowania na wybojach. Jeżeli możemy nacisnąć hamulec 50 centymetrów dalej - za wybojem - i wciąż będziemy mieli wystarczająco dużo miejsca na wyhamowanie powinniśmy tak właśnie zrobić.
3. Działanie ABS jest wyczuwalne na pedale hamulca. Zawory powodują wówczas pulsowanie pedału, a do naszych uszu dobiega klekot, który brzmi „jakby się coś w samochodzie zepsuło”. Dla kierowców, którzy nie znają systemu może to być niepokojące. Warto, więc zapoznać się z jego efektami „na sucho”.
Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?
REKLAMA
REKLAMA