REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak hamować z ABS?

Łukasz Sowa
W niektórych negatywnych opiniach o systemie hamowania ABS jest ziarnko prawdy. fot. Mototarget
W niektórych negatywnych opiniach o systemie hamowania ABS jest ziarnko prawdy. fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych negatywnych opiniach o systemie hamowania ABS jest ziarnko prawdy. Aby jednak ABS mógł pracować skutecznie, należy mu to umożliwić.

W samochodzie wyposażonym w system ABS można wyróżnić dwa rodzaje hamowań: zwykłe (łagodne) oraz awaryjne. Podczas tego pierwszego, układ ABS tylko nadzoruje prędkości obrotowe kół, ale wobec niewykrycia zablokowania żadnego z kół, nie ingeruje w ciśnienia płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym.

REKLAMA

Podczas hamowania awaryjnego, gdy w sprawnym układzie hamulcowym może nastąpić zablokowanie koła, układ ABS po wykryciu tego faktu tak reguluje ciśnienie płynu w układzie hydraulicznym danego koła lub w części obwodu (zależnie od konstrukcji układu), aby przy określonej przyczepności opony do nawierzchni, uzyskać maksymalną możliwą siłę hamowania. Jednocześnie koło przez jak najkrótszą chwilę powinno być zablokowane, a jak najdłużej toczyło się, co umożliwia sprawne kierowanie samochodem. Tylko takie hamowanie różni się od hamowania awaryjnego samochodem bez ABSu.

Hamowanie to niczym nie różni się od hamowania samochodem bez ABSu.

Zobacz również: Jak objawiają się problemy z hamulcami?

W jaki więc sposób prawidłowo korzystać z systemu?

1. Hamując awaryjnie z systemem ABS powinniśmy zawsze naciskać pedał hamulca do oporu i trzymać go w tej pozycji, aż do całkowitego zatrzymania auta. Jeżeli podczas hamowania musimy ominąć przeszkodę robimy to cały czas trzymając wciśnięty hamulec do oporu.
2. Nie należy rozpoczynać hamowania na wybojach. Jeżeli możemy nacisnąć hamulec 50 centymetrów dalej - za wybojem - i wciąż będziemy mieli wystarczająco dużo miejsca na wyhamowanie powinniśmy tak właśnie zrobić.
3. Działanie ABS jest wyczuwalne na pedale hamulca. Zawory powodują wówczas pulsowanie pedału, a do naszych uszu dobiega klekot, który brzmi „jakby się coś w samochodzie zepsuło”. Dla kierowców, którzy nie znają systemu może to być niepokojące. Warto, więc zapoznać się z jego efektami „na sucho”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA