REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec słabszych użytkowników dróg i poboczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.

Jak powinni wobec nich wszystkich zachować się kierowcy? Przede wszystkim tak, aby im i przy okazji sobie nie wyrządzić jakiejkolwiek krzywdy.

REKLAMA

1. Pojazdy jednośladowe i ich użytkownicy

– Rowerzyści w ciągu dnia są w miarę dobrze widoczni, gorzej jest po zmroku, kiedy używają energooszczędne lampki diodowe zamiast normalnych świateł. Niewielu z nich stosuje odblaskowe naklejki i opaski, które często są za darmo rozdawane na różnych festynach ze stoisk, dedykowanych bezpieczeństwu na drogach.
– Motorowerzyści są słabo widoczni w ciągu dnia, o wiele lepiej po zmroku. Ich pojazdy nie są duże, światła często nikną w silnym blasku słonecznym.
– Motocykliści. Ci dzielą się na dwie kategorie: miłośników rozpadających się ze starości wehikułów rodem z minionej epoki, oraz prawdziwych fanów dwóch kółek z silnikami dużej mocy. Pierwsi stanowią zagrożenie z uwagi na stan techniczny ich pojazdów, a często także na stan ich trzeźwości. Drudzy przemieszczają się niezwykle szybko. Na tyle szybo, że trudno ich dostrzec bez nieustannego równoczesnego patrzenia w lusterka wsteczne, na boki i przed siebie.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Pojazdy jednośladowe należy wyprzedać będąc w jak największej odległości od nich. Przepisy mówią, że nie może to być mniej niż 1 m, w praktyce lepiej aby to było co najmniej 2 razy tyle. Jadąc wsłuchiwać się w odgłosy drogi. Motocykl wcześniej można usłyszeć, niż zobaczyć. Często spoglądać w lusterka, gdyż taki pojazd pokonuje 100 metrów często w ciągu niecałych dwóch sekund. Trzeba o tym pamiętać!

2. Maszyny rolnicze i wozy konne

Są prawdziwymi zawalidrogami. Maszyny rolnicze, z wyjątkiem ciągników, mają zwykle takie gabaryty, że zajmują więcej, niż jeden pas ruchu. Ich wyprzedzenie lub ominięcie jest więc bardzo trudne. Bardzo często są niewidoczne po zmroku – ich światła pozycyjne albo nie istnieją, albo są potłuczone, zaś szkła odblaskowe bywają zabrudzone błotem i kurzem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zachować się podczas kolizji?

Prawdziwą zmorą naszych szos są nieoświetlone furmanki. Polska jest jedynym chyba krajem w cywilizowanej części Europy, gdzie sfrustrowani rolnicy od zakończenia drugiej wojny światowej do dziś jeżdżą nocami po szosach, a nawet po drogach szybkiego ruchu i autostradach nieoświetlonymi furmankami.

3. Piesi

Piesi poruszają się po drogach samotnie lub w większych albo mniejszych grupach, Niektóre grupy są zorganizowane i te mniej więcej stosują się do obowiązujących przepisów. Inne nie i mogą to być zarówno spokojni spacerowicze i turyści, jak też biesiadnicy, powracający na łono rodziny. Na wszelki wypadek trzeba przyjąć, że każdy pieszy może wykonać niespodziewany krok wprost pod koła nadjeżdżającego pojazdu. Trzeba zachowywać się wobec nich podobnie, jak wobec rowerzystów i motorowerzystów. Wieczorem rzadko kiedy piesi są widoczni, ponieważ często zakładają ciemne ubrania, nie używają ani latarek, ani materiałów odblaskowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA