REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec słabszych użytkowników dróg i poboczy?

Jakubowski Ryszard
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.

Jak powinni wobec nich wszystkich zachować się kierowcy? Przede wszystkim tak, aby im i przy okazji sobie nie wyrządzić jakiejkolwiek krzywdy.

REKLAMA

1. Pojazdy jednośladowe i ich użytkownicy

– Rowerzyści w ciągu dnia są w miarę dobrze widoczni, gorzej jest po zmroku, kiedy używają energooszczędne lampki diodowe zamiast normalnych świateł. Niewielu z nich stosuje odblaskowe naklejki i opaski, które często są za darmo rozdawane na różnych festynach ze stoisk, dedykowanych bezpieczeństwu na drogach.
– Motorowerzyści są słabo widoczni w ciągu dnia, o wiele lepiej po zmroku. Ich pojazdy nie są duże, światła często nikną w silnym blasku słonecznym.
– Motocykliści. Ci dzielą się na dwie kategorie: miłośników rozpadających się ze starości wehikułów rodem z minionej epoki, oraz prawdziwych fanów dwóch kółek z silnikami dużej mocy. Pierwsi stanowią zagrożenie z uwagi na stan techniczny ich pojazdów, a często także na stan ich trzeźwości. Drudzy przemieszczają się niezwykle szybko. Na tyle szybo, że trudno ich dostrzec bez nieustannego równoczesnego patrzenia w lusterka wsteczne, na boki i przed siebie.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Pojazdy jednośladowe należy wyprzedać będąc w jak największej odległości od nich. Przepisy mówią, że nie może to być mniej niż 1 m, w praktyce lepiej aby to było co najmniej 2 razy tyle. Jadąc wsłuchiwać się w odgłosy drogi. Motocykl wcześniej można usłyszeć, niż zobaczyć. Często spoglądać w lusterka, gdyż taki pojazd pokonuje 100 metrów często w ciągu niecałych dwóch sekund. Trzeba o tym pamiętać!

2. Maszyny rolnicze i wozy konne

Są prawdziwymi zawalidrogami. Maszyny rolnicze, z wyjątkiem ciągników, mają zwykle takie gabaryty, że zajmują więcej, niż jeden pas ruchu. Ich wyprzedzenie lub ominięcie jest więc bardzo trudne. Bardzo często są niewidoczne po zmroku – ich światła pozycyjne albo nie istnieją, albo są potłuczone, zaś szkła odblaskowe bywają zabrudzone błotem i kurzem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zachować się podczas kolizji?

Prawdziwą zmorą naszych szos są nieoświetlone furmanki. Polska jest jedynym chyba krajem w cywilizowanej części Europy, gdzie sfrustrowani rolnicy od zakończenia drugiej wojny światowej do dziś jeżdżą nocami po szosach, a nawet po drogach szybkiego ruchu i autostradach nieoświetlonymi furmankami.

3. Piesi

Piesi poruszają się po drogach samotnie lub w większych albo mniejszych grupach, Niektóre grupy są zorganizowane i te mniej więcej stosują się do obowiązujących przepisów. Inne nie i mogą to być zarówno spokojni spacerowicze i turyści, jak też biesiadnicy, powracający na łono rodziny. Na wszelki wypadek trzeba przyjąć, że każdy pieszy może wykonać niespodziewany krok wprost pod koła nadjeżdżającego pojazdu. Trzeba zachowywać się wobec nich podobnie, jak wobec rowerzystów i motorowerzystów. Wieczorem rzadko kiedy piesi są widoczni, ponieważ często zakładają ciemne ubrania, nie używają ani latarek, ani materiałów odblaskowych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA