REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec słabszych użytkowników dróg i poboczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress
Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.

Jak powinni wobec nich wszystkich zachować się kierowcy? Przede wszystkim tak, aby im i przy okazji sobie nie wyrządzić jakiejkolwiek krzywdy.

REKLAMA

1. Pojazdy jednośladowe i ich użytkownicy

– Rowerzyści w ciągu dnia są w miarę dobrze widoczni, gorzej jest po zmroku, kiedy używają energooszczędne lampki diodowe zamiast normalnych świateł. Niewielu z nich stosuje odblaskowe naklejki i opaski, które często są za darmo rozdawane na różnych festynach ze stoisk, dedykowanych bezpieczeństwu na drogach.
– Motorowerzyści są słabo widoczni w ciągu dnia, o wiele lepiej po zmroku. Ich pojazdy nie są duże, światła często nikną w silnym blasku słonecznym.
– Motocykliści. Ci dzielą się na dwie kategorie: miłośników rozpadających się ze starości wehikułów rodem z minionej epoki, oraz prawdziwych fanów dwóch kółek z silnikami dużej mocy. Pierwsi stanowią zagrożenie z uwagi na stan techniczny ich pojazdów, a często także na stan ich trzeźwości. Drudzy przemieszczają się niezwykle szybko. Na tyle szybo, że trudno ich dostrzec bez nieustannego równoczesnego patrzenia w lusterka wsteczne, na boki i przed siebie.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego silnika?

Pojazdy jednośladowe należy wyprzedać będąc w jak największej odległości od nich. Przepisy mówią, że nie może to być mniej niż 1 m, w praktyce lepiej aby to było co najmniej 2 razy tyle. Jadąc wsłuchiwać się w odgłosy drogi. Motocykl wcześniej można usłyszeć, niż zobaczyć. Często spoglądać w lusterka, gdyż taki pojazd pokonuje 100 metrów często w ciągu niecałych dwóch sekund. Trzeba o tym pamiętać!

2. Maszyny rolnicze i wozy konne

Są prawdziwymi zawalidrogami. Maszyny rolnicze, z wyjątkiem ciągników, mają zwykle takie gabaryty, że zajmują więcej, niż jeden pas ruchu. Ich wyprzedzenie lub ominięcie jest więc bardzo trudne. Bardzo często są niewidoczne po zmroku – ich światła pozycyjne albo nie istnieją, albo są potłuczone, zaś szkła odblaskowe bywają zabrudzone błotem i kurzem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zachować się podczas kolizji?

Prawdziwą zmorą naszych szos są nieoświetlone furmanki. Polska jest jedynym chyba krajem w cywilizowanej części Europy, gdzie sfrustrowani rolnicy od zakończenia drugiej wojny światowej do dziś jeżdżą nocami po szosach, a nawet po drogach szybkiego ruchu i autostradach nieoświetlonymi furmankami.

3. Piesi

Piesi poruszają się po drogach samotnie lub w większych albo mniejszych grupach, Niektóre grupy są zorganizowane i te mniej więcej stosują się do obowiązujących przepisów. Inne nie i mogą to być zarówno spokojni spacerowicze i turyści, jak też biesiadnicy, powracający na łono rodziny. Na wszelki wypadek trzeba przyjąć, że każdy pieszy może wykonać niespodziewany krok wprost pod koła nadjeżdżającego pojazdu. Trzeba zachowywać się wobec nich podobnie, jak wobec rowerzystów i motorowerzystów. Wieczorem rzadko kiedy piesi są widoczni, ponieważ często zakładają ciemne ubrania, nie używają ani latarek, ani materiałów odblaskowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA