Jak jeździć z ESP?
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie większość nowych samochodów wyposażonych jest w ten system.
REKLAMA
Do czego służy ESP?
Zadaniem systemu ESP jest wyprowadzenie samochodu z poślizgu. Po wykryciu poślizgu, ESP przyhamowuje odpowiednio koła samochodu, aby przywrócić go na prawidłowy tor jazdy. Problem pojawia się jednak, gdy kierowca świadomie chce przejechać zakręty szybciej.
Jak jeździć z ESP?
Najlepiej jeździć tak, aby system ESP się nie włączał. Najlepszym na to sposobem jest poprawa techniki jazdy na zakrętach. Im płynniej pokonujemy zakręt, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ESP się włączy. W zakręt należy wjeżdżać z prędkością mniejszą niż z niego wyjeżdżamy. Jeżeli samochód stanie się podsterowny, nie należy w znacznym stopniu dokręcać kierownicy. Jeżeli w momencie włączenia się ESP będziemy mieć dokręconą kierownicę, system sprawi, że odzyskamy przyczepność i samochód skieruje się w stronę, w którą są skierowane koła. I jest prawie pewne, że wjedziemy w rów albo na krawężnik. Dlatego należy pamiętać, że w przypadku podsterowności nie można dokręcać kierownicy. Powinniśmy zdjąć nogę z gazu i lekko przyhamować.
Zobacz też: Jak przewozić długi ładunek?
Jeżdżąc samochodem z ESP nie powinnyśmy dodawać gazu w poślizgu. Podczas poślizgu powinniśmy zdjąć nogę z gazu i próbować celować kierownicą w zakręt. W takiej sytuacji ESP powinno zadziałać i wyprowadzić samochód z poślizgu.
Zalety i wady sytemu ESP
System ESP posiada wiele zalet, m.in. dzięki jego zastosowaniu zwiększa się sterowność oraz stateczność samochodu, zdecydowanie poprawia się bezpieczeństwo czynne. Ponadto poprawia się skuteczność hamowania. Ważną zaletą jest również brak konieczności korygowania kursu samochodu kierownicą podczas poślizgu. Wadami natomiast są: wysoka cena systemu oraz brak sygnalizacji działania układu (światła hamowania) dla innych użytkowników drogi.
Zobacz też: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?
System ESP łączy w sobie zalety wielu układów: układu ABS, elektronicznej regulacji rozkładu siły hamowania między osiami, układu kontroli momentu obrotowego, systemu kontroli trakcji ASR. Czujniki ESP ciągle monitorują następujące wartości:
- prędkość obrotową każdego koła poprzez czujniki ABS
- kąt skrętu kierownicy
- przyspieszenie poprzeczne samochodu
- ciśnienie płynu hamulcowego w przewodach
- prędkość obrotową wokół osi pionowej samochodu
- aktualną prędkość jazdy samochodu
- aktualny moment obrotowy, przekazywany na oś napędzaną
- aktualne przełożenie wybrane przez kierowcę lub przez komputer sterujący automatyczną skrzynią biegów.
REKLAMA
REKLAMA