REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Jakubowski Ryszard
Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika. Fot. Fotolia
Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Po pierwsze należy dostosować prędkość do jakości drogi. Wśród kierowców panuje nie do końca prawdziwy pogląd, że zły stan dróg jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Tymczasem można jechać nawet bardzo zniszczoną i wyboistą drogą bezpiecznie, bez ryzyka uszkodzenia podwozia i zawieszenia pojazdu. Receptą jest właściwa prędkość. Jadąc z niewielką, dostosowaną do warunków prędkością, większość wyrw i dziur w nawierzchni można bezpiecznie ominąć, przez pozostałe można przejechać nie ryzykują zniszczenia opon. Tak więc styl jazdy taką drogą musiałby zawierać wiele elementów jazdy terenowej.

REKLAMA

REKLAMA

Pamiętajmy, że za szkody auta wywołane złym stanem drogi odpowiada jej zarządca. Jeśli więc uszkodziliśmy auto na dziurze, należy natychmiast wezwać policję i zapewnić sobie przynajmniej jednego świadka. Możemy wtedy liczyć na pokrycie kosztów napraw.

Zobacz też: Odszkodowanie od zarządcy drogi

Tor jadącego pojazdu nie byłby prostolinijny, lecz wężykowaty, prowadzący tak, aby na drodze kół znalazło się jak najmniej dziur. Niewielka prędkość pozwala przede wszystkim w porę dostrzec wyrwę w drodze i podjąć właściwe kroki, aby ją ominąć lub ostrożnie przez nią przejechać. Trzeba przy tym pamiętać, że nie ma sposobu na ocenę głębokości wyrwy, zalanej wodą, więc nie wolno pod żadnym pozorem w nią wjechać. W niektórych przypadkach kierowca stawałby przed koniecznością wyboru, w którą wyrwę może wjechać. Przy małej prędkości miałby o wiele więcej czasu na podjęcie właściwej decyzji, niż jadąc szybko.

REKLAMA

Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wjeżdżanie w dziury na drodze niesie ze sobą jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Najczęściej w dziurach gromadzą się różne przedmioty, np gwoździe lub kamienie o ostrych krawędziach. Wjechanie na nie grozi uszkodzeniem, a w skrajnym wypadku nawet zniszczeniem opony. Krawędzie licznych dziur są także ostre. Dlatego tak ważne jest omijanie ich za wszelką cenę. Jest to możliwe dopiero przy niewielkiej prędkości, pozwalającej na uważną jazdę.

Zobacz też: Jakie drogi są najbardziej niebezpieczne

Jadąc źle utrzymaną drogą należy zwracać baczną uwagę na studzienki i włazy. Bardzo często znajdują się one kilka do nawet kilkunastu centymetrów poniżej powierzchni jezdni, co może świadczyć o tym, że nie są one w pełni stabilne i osuwają się w wyniku np. w wyniku podmycia gruntu przez wody deszczowe. Mogą one w każdej chwili zapaść się jeszcze głębiej, a to oznacza poważne uszkodzenie, a nawet – zniszczenie auta, które na nie wjedzie. Lepiej omijać je szerokim łukiem, a przynajmniej starać się nie wjeżdżać na nie. Zdarza się też, że studzienki i włazy potrafią być niedomknięte, a wjechanie na nie unieruchomi samochód. Należy zatem ich unikać.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA