REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika. Fot. Fotolia
Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Po pierwsze należy dostosować prędkość do jakości drogi. Wśród kierowców panuje nie do końca prawdziwy pogląd, że zły stan dróg jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Tymczasem można jechać nawet bardzo zniszczoną i wyboistą drogą bezpiecznie, bez ryzyka uszkodzenia podwozia i zawieszenia pojazdu. Receptą jest właściwa prędkość. Jadąc z niewielką, dostosowaną do warunków prędkością, większość wyrw i dziur w nawierzchni można bezpiecznie ominąć, przez pozostałe można przejechać nie ryzykują zniszczenia opon. Tak więc styl jazdy taką drogą musiałby zawierać wiele elementów jazdy terenowej.

REKLAMA

REKLAMA

Pamiętajmy, że za szkody auta wywołane złym stanem drogi odpowiada jej zarządca. Jeśli więc uszkodziliśmy auto na dziurze, należy natychmiast wezwać policję i zapewnić sobie przynajmniej jednego świadka. Możemy wtedy liczyć na pokrycie kosztów napraw.

Zobacz też: Odszkodowanie od zarządcy drogi

Tor jadącego pojazdu nie byłby prostolinijny, lecz wężykowaty, prowadzący tak, aby na drodze kół znalazło się jak najmniej dziur. Niewielka prędkość pozwala przede wszystkim w porę dostrzec wyrwę w drodze i podjąć właściwe kroki, aby ją ominąć lub ostrożnie przez nią przejechać. Trzeba przy tym pamiętać, że nie ma sposobu na ocenę głębokości wyrwy, zalanej wodą, więc nie wolno pod żadnym pozorem w nią wjechać. W niektórych przypadkach kierowca stawałby przed koniecznością wyboru, w którą wyrwę może wjechać. Przy małej prędkości miałby o wiele więcej czasu na podjęcie właściwej decyzji, niż jadąc szybko.

REKLAMA

Wjechanie w głęboką dziurę niesie ze sobą ryzyko pogięcia felgi, rozcięcia opony, zniszczenia zawieszenia i układu wydechowego, a w najgorszym wypadku nawet pogięciem lub zerwaniem miski olejowej silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wjeżdżanie w dziury na drodze niesie ze sobą jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Najczęściej w dziurach gromadzą się różne przedmioty, np gwoździe lub kamienie o ostrych krawędziach. Wjechanie na nie grozi uszkodzeniem, a w skrajnym wypadku nawet zniszczeniem opony. Krawędzie licznych dziur są także ostre. Dlatego tak ważne jest omijanie ich za wszelką cenę. Jest to możliwe dopiero przy niewielkiej prędkości, pozwalającej na uważną jazdę.

Zobacz też: Jakie drogi są najbardziej niebezpieczne

Jadąc źle utrzymaną drogą należy zwracać baczną uwagę na studzienki i włazy. Bardzo często znajdują się one kilka do nawet kilkunastu centymetrów poniżej powierzchni jezdni, co może świadczyć o tym, że nie są one w pełni stabilne i osuwają się w wyniku np. w wyniku podmycia gruntu przez wody deszczowe. Mogą one w każdej chwili zapaść się jeszcze głębiej, a to oznacza poważne uszkodzenie, a nawet – zniszczenie auta, które na nie wjedzie. Lepiej omijać je szerokim łukiem, a przynajmniej starać się nie wjeżdżać na nie. Zdarza się też, że studzienki i włazy potrafią być niedomknięte, a wjechanie na nie unieruchomi samochód. Należy zatem ich unikać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA