REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się zachować wobec jednośladów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Dobre ustawienie lusterek pomoże lepiej kontrolować sytuację na drodze. Fot. Newspress
Dobre ustawienie lusterek pomoże lepiej kontrolować sytuację na drodze. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy jednośladowe, a więc rowery, motorowery, motorynki, skutery i motocykle stanowią dla wielu kierowców utrapienie, inni nie zawsze respektują ich prawa, wielu nie wie, jak się wobec nich zachować.

Dla ułatwienia zrozumienia zagadnienia podzielimy umownie jednoślady na powolne, czyli takie, których prędkość rzadko dorównuje prędkości samochodów, oraz na szybkie, do których zaliczymy wszystkie motocykle dysponujące silnikami o dużych mocach.

REKLAMA

Powolne jednoślady rzadko wyprzedzają samochody. Jeżeli już, to głównie przy dojeżdżaniu do skrzyżowań z ruchem kierowanym, kiedy samochód zwalnia, aby się zatrzymać w oczekiwaniu na zmianę świateł. Kierujący takimi pojazdami lekceważą najczęściej niebezpieczeństwo i wciskają się w każdą lukę pomiędzy samochodami, aby tylko znaleźć się jak najbliżej skrzyżowania i ruszyć równo z samochodami lub choćby o ułamek sekundy przed nimi. 

Zobacz też: Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Pamiętając o tym należy przy dojeżdżaniu do takich miejsc, spoglądać częściej niż zwykle spoglądać we wsteczne lusterka i starać się zachować taki tor jazdy, aby nie zmniejszyć odległości do pojazdów, jadących równolegle.

Jadący wolno jednoślad często, zwłaszcza na nierównej nawierzchni, nie zachowuje prostolinijnego toru jazdy. Jest to regułą prawie bez wyjątków, dlatego przejeżdżając obok takiego pojazdu należy zachować znacznie większą odległość, niż przy mijaniu lub wyprzedzaniu samochodu. Przepisy mówią o CO NAJMNIEJ jednometrowej odległości, co nie zawsze gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Turbulencje powietrza, jakie towarzyszą jadącemu szybko samochodowi, mogą wytrącić z równowagi jednoślad, o co łatwo przy małej masie takiego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważaj na motocykle

REKLAMA

O wiele większym niebezpieczeństwem na drogach są bardzo szybkie motocykle. Niezwykle trudno ocenić ich prędkość, a więc prawie nigdy nie wiadomo, jak szybko taki pojazd, mknący wbrew przepisom z prędkością dochodzącą do 200 km/godz. nawet w ruchu miejskim, znajdzie się w niebezpiecznej odległości.

Pojazdy te, mimo włączonych świateł, są słabo widoczne, zwłaszcza z boku, a ich kierowcy z uporem godnym lepszej sprawy uważają z dyshonor założenie jasnej kurtki i dobrze widocznego kasku o jaskrawym kolorze. Dominuje czerń lub ciemny granat. Często jedynym symptomem zbliżającego się z zawrotną prędkością motocykla jest wytwarzany przez niego hałas.

Zobacz też: Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Motocykliści przed skrzyżowaniami zachowują się prawie zawsze identycznie, jak kierujący rowerami, motorynkami i skuterami. Wciskają się w każdą lukę pomiędzy samochodami, czasem uszkadzając ich boczne lusterka, a nawet – rysując lakier. Dzieje się to za pełną aprobatą policji, mimo monitoringu, zainstalowanego na wielu skrzyżowaniach.

Dlatego jedynym sposobem na szalonych motocyklistów jest – trzymać się od nich z daleka, nie wchodzić im w drogę i bardzo często spoglądać w lusterka. Motocykl, jadący z prędkością 200 km/godz. pokonuje w ciągu sekundy ponad 50 m. Oznacza to, że w każdej chwili może się znaleźć niebezpiecznie blisko. Kierowcy samochodów powinni więc w ruchu miejskim kontrolować sytuację na drodze wokół swojego pojazdu jak najczęściej, nawet co sekundę, co jest prawie niemożliwe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA