REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się zachowywać wobec tramwajów i autobusów komunikacji publicznej?

Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej Fot. newspress
Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z pewnych przywilejów zagwarantowanych im przez przepisy odpowiednich ustaw, w tym Kodeksu Drogowego. Nie oznacza to, że kierujący innymi pojazdami powinni respektować wyłącznie te ustawowe przywileje.

Jednym z częściej popełnianych błędów przez kierowców jest nie stosowanie się do nakazu zatrzymania się przed przystankiem tramwajowym na którym zatrzymał się tramwaj. Kiedy tory są ułożone na środku drogi i nie ma wysepki przystankowej, zazwyczaj oczekujący na chodniku lub poboczu pasażerowie wchodzą na jezdnię, zanim tramwaj wjedzie na przystanek. Jest to niezgodne z przepisami, mimo to kierowcy samochodów powinni pozwolić im na swobodne dojście do torów, a ruszyć dopiero wtedy, kiedy tramwaj opuści przystanek, a piesi opuszczą jezdnię.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

REKLAMA

Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej także w sytuacjach, kiedy nie zmuszają do tego przepisy. Przemawiają za tym zarówno względy pragmatyczne, jak i drogowy savoir vivre. Pojazdy komunikacji miejskiej są duże i powolne, z trudem mieszczą się miedzy innymi samochodami. W interesie innych użytkowników drogi jest więc, aby taki pojazd jak najszybciej opuścił rejon skrzyżowania lub zmienił pas. Im szybciej to zrobi, tym krócej będzie tarasował drogę pozostałym jej użytkownikom.

W przypadku tramwajów usunięcie się im z drogi jest w każdej sytuacji konieczne. Dlatego na wszelki wypadek nie wolno wjeżdżać na tory, jeżeli nie jest możliwe ich szybkie opuszczenie, a do skrzyżowania zbliża się tramwaj, bez względu na to, czy przysługuje mu w danej sytuacji pierwszeństwo, czy nie.

Zobacz również: Czy policja może mierzyć prędkość z helikoptera?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wolno zapominać, iż droga hamowania zarówno autobusu, jak i tramwaju jest znacznie dłuższa, niż droga hamowania zwykłego samochodu osobowego. Autobus i tramwaj, jadący z prędkością 50 km/godz. zatrzyma się dopiero po około 20 m od rozpoczęcia hamowania. W przypadku tramwaju droga ta może się wydłużyć o kolejne kilka metrów, jeżeli na szynach zalegają mokre liście opadające z drzew lub są one poryte warstwą błota. Nie można zapominać, że kierują nimi nie automaty, ale ludzie, którzy mogą mieć osłabiony refleks po kilkugodzinnej, monotonnej i męczącej jeździe po mieście. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa należy przyjąć, iż droga hamowania takich ciężkich i rozpędzonych pojazdów może wynieść w skrajnym wypadku nawet 30 i więcej metrów i starać się, aby nie znaleźć się przed nimi w mniejszej odległości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA