REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się zachowywać wobec tramwajów i autobusów komunikacji publicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej Fot. newspress
Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z pewnych przywilejów zagwarantowanych im przez przepisy odpowiednich ustaw, w tym Kodeksu Drogowego. Nie oznacza to, że kierujący innymi pojazdami powinni respektować wyłącznie te ustawowe przywileje.

Jednym z częściej popełnianych błędów przez kierowców jest nie stosowanie się do nakazu zatrzymania się przed przystankiem tramwajowym na którym zatrzymał się tramwaj. Kiedy tory są ułożone na środku drogi i nie ma wysepki przystankowej, zazwyczaj oczekujący na chodniku lub poboczu pasażerowie wchodzą na jezdnię, zanim tramwaj wjedzie na przystanek. Jest to niezgodne z przepisami, mimo to kierowcy samochodów powinni pozwolić im na swobodne dojście do torów, a ruszyć dopiero wtedy, kiedy tramwaj opuści przystanek, a piesi opuszczą jezdnię.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Dobrym i zasługującym na pochwałę obyczajem jest dawanie pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej także w sytuacjach, kiedy nie zmuszają do tego przepisy. Przemawiają za tym zarówno względy pragmatyczne, jak i drogowy savoir vivre. Pojazdy komunikacji miejskiej są duże i powolne, z trudem mieszczą się miedzy innymi samochodami. W interesie innych użytkowników drogi jest więc, aby taki pojazd jak najszybciej opuścił rejon skrzyżowania lub zmienił pas. Im szybciej to zrobi, tym krócej będzie tarasował drogę pozostałym jej użytkownikom.

W przypadku tramwajów usunięcie się im z drogi jest w każdej sytuacji konieczne. Dlatego na wszelki wypadek nie wolno wjeżdżać na tory, jeżeli nie jest możliwe ich szybkie opuszczenie, a do skrzyżowania zbliża się tramwaj, bez względu na to, czy przysługuje mu w danej sytuacji pierwszeństwo, czy nie.

REKLAMA

Zobacz również: Czy policja może mierzyć prędkość z helikoptera?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wolno zapominać, iż droga hamowania zarówno autobusu, jak i tramwaju jest znacznie dłuższa, niż droga hamowania zwykłego samochodu osobowego. Autobus i tramwaj, jadący z prędkością 50 km/godz. zatrzyma się dopiero po około 20 m od rozpoczęcia hamowania. W przypadku tramwaju droga ta może się wydłużyć o kolejne kilka metrów, jeżeli na szynach zalegają mokre liście opadające z drzew lub są one poryte warstwą błota. Nie można zapominać, że kierują nimi nie automaty, ale ludzie, którzy mogą mieć osłabiony refleks po kilkugodzinnej, monotonnej i męczącej jeździe po mieście. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa należy przyjąć, iż droga hamowania takich ciężkich i rozpędzonych pojazdów może wynieść w skrajnym wypadku nawet 30 i więcej metrów i starać się, aby nie znaleźć się przed nimi w mniejszej odległości.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA