REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonywać podstawowe manewry?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji

Stałe elementy z czasem stają się nawykiem i kierowcy często wykonują je podświadomie lub mechanicznie, bez namysłu, co ma czasem tragiczne skutki. Można do nich zaliczyć hamowanie, przyspieszanie, jazdę z jednakową prędkością, zatrzymywanie się, łatwe zakręty i skręty w przecznice. Do elementów „okazjonalnych” należą, miedzy innymi, hamowanie awaryjne, wyprowadzanie samochodu z poślizgu, jazda we mgle i śnieżycy itp.

REKLAMA

Redukowanie niebezpieczeństw, wynikających z ruchu pojazdu, jest podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy. Recepta składa się z dwóch prostych słów; „Myśleć i przewidywać”. Wynika z nich, że każda, z niewielkimi wyjątkami, czynność kierowcy powinna być przemyślana. Oczywiście czasu do namysłu jest bardzo mało, niemniej jednak w żadnym wypadku nie wolno podejmować nierozsądnych kroków i działać odruchowo.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi. Niestety, często rady jakie można znaleźć w podręcznikach jazdy lub w internecie przeczą temu. Stąd tak ważne jest myślenie. Ułatwia je przyjęcie i stosowanie krótkiej reguły: „Informuję innych o swoich zamiarach, tak jakbym chciał aby pozostali kierowcy informowali mnie”. Dlatego np przed rozpoczęciem hamowania zasadniczego warto na chwilę lekko nacisnąć pedał hamulca, co spowoduje zapalenie się świateł stop informując innych: „Zaczynam hamowanie”. Ten sygnał da im trochę czasu na podjęcie właściwego działania. Podobnie należy postępować przy zmianie ruchu. Dawniej na kursach jazdy zalecano, aby zmianę pasa ruch poprzedzało minimum trzykrotne zapalenie się kierunkowskazu, co oznacza że należy sygnalizować zamiar wykonania manewru co najmniej na 2 do 3 sekund przed jego rozpoczęciem. Przy prędkości 50 km/godz. oznacza to co najmniej 15 m przed miejscem rzeczywistej zmiany pasa. Przynajmniej dwukrotnie więcej musi wynosić odległość od skrzyżowania, na którym zamierzamy skręcić w boczną drogę. Jeżeli w niej oczekuje inny pojazd na wyjazd, kierunkowskaz należy włączyć w takiej odległości, aby jego kierowca mógł swobodnie wyjechać, nie czekając aż zaczniemy wykonywać swój manewr. Może to być 50 i więcej metrów.

Zobacz również:  Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do manewrów, wymagających przemyślenia i głębszej analizy należy zaliczyć wyprzedzanie, zwłaszcza na drogach z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Konieczna jest umiejętność oceny prędkości pojazdów, zbliżających się z przeciwka i w tym kontekście możliwości technicznych własnego pojazdu, czyli przede wszystkim zdolności do przyspieszenia itp., a także oceny różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego. Im jest ona większa, tym wyprzedzanie zakończy się wcześniej. Przy prędkości 90 km/godz. i różnicy prędkości obu pojazdów rzędu 10 km/godz. wyprzedzanie jest w praktyce niewykonalne, gdyż trwałoby ponad pół minuty, a to oznacza, że odbywałoby się na dystansie prawie 1 km. O tym trzeba zawsze pamiętać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA