REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonywać podstawowe manewry?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji

Stałe elementy z czasem stają się nawykiem i kierowcy często wykonują je podświadomie lub mechanicznie, bez namysłu, co ma czasem tragiczne skutki. Można do nich zaliczyć hamowanie, przyspieszanie, jazdę z jednakową prędkością, zatrzymywanie się, łatwe zakręty i skręty w przecznice. Do elementów „okazjonalnych” należą, miedzy innymi, hamowanie awaryjne, wyprowadzanie samochodu z poślizgu, jazda we mgle i śnieżycy itp.

REKLAMA

Redukowanie niebezpieczeństw, wynikających z ruchu pojazdu, jest podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy. Recepta składa się z dwóch prostych słów; „Myśleć i przewidywać”. Wynika z nich, że każda, z niewielkimi wyjątkami, czynność kierowcy powinna być przemyślana. Oczywiście czasu do namysłu jest bardzo mało, niemniej jednak w żadnym wypadku nie wolno podejmować nierozsądnych kroków i działać odruchowo.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi. Niestety, często rady jakie można znaleźć w podręcznikach jazdy lub w internecie przeczą temu. Stąd tak ważne jest myślenie. Ułatwia je przyjęcie i stosowanie krótkiej reguły: „Informuję innych o swoich zamiarach, tak jakbym chciał aby pozostali kierowcy informowali mnie”. Dlatego np przed rozpoczęciem hamowania zasadniczego warto na chwilę lekko nacisnąć pedał hamulca, co spowoduje zapalenie się świateł stop informując innych: „Zaczynam hamowanie”. Ten sygnał da im trochę czasu na podjęcie właściwego działania. Podobnie należy postępować przy zmianie ruchu. Dawniej na kursach jazdy zalecano, aby zmianę pasa ruch poprzedzało minimum trzykrotne zapalenie się kierunkowskazu, co oznacza że należy sygnalizować zamiar wykonania manewru co najmniej na 2 do 3 sekund przed jego rozpoczęciem. Przy prędkości 50 km/godz. oznacza to co najmniej 15 m przed miejscem rzeczywistej zmiany pasa. Przynajmniej dwukrotnie więcej musi wynosić odległość od skrzyżowania, na którym zamierzamy skręcić w boczną drogę. Jeżeli w niej oczekuje inny pojazd na wyjazd, kierunkowskaz należy włączyć w takiej odległości, aby jego kierowca mógł swobodnie wyjechać, nie czekając aż zaczniemy wykonywać swój manewr. Może to być 50 i więcej metrów.

Zobacz również:  Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do manewrów, wymagających przemyślenia i głębszej analizy należy zaliczyć wyprzedzanie, zwłaszcza na drogach z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Konieczna jest umiejętność oceny prędkości pojazdów, zbliżających się z przeciwka i w tym kontekście możliwości technicznych własnego pojazdu, czyli przede wszystkim zdolności do przyspieszenia itp., a także oceny różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego. Im jest ona większa, tym wyprzedzanie zakończy się wcześniej. Przy prędkości 90 km/godz. i różnicy prędkości obu pojazdów rzędu 10 km/godz. wyprzedzanie jest w praktyce niewykonalne, gdyż trwałoby ponad pół minuty, a to oznacza, że odbywałoby się na dystansie prawie 1 km. O tym trzeba zawsze pamiętać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA