REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonywać podstawowe manewry?

Jakubowski Ryszard
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji

Stałe elementy z czasem stają się nawykiem i kierowcy często wykonują je podświadomie lub mechanicznie, bez namysłu, co ma czasem tragiczne skutki. Można do nich zaliczyć hamowanie, przyspieszanie, jazdę z jednakową prędkością, zatrzymywanie się, łatwe zakręty i skręty w przecznice. Do elementów „okazjonalnych” należą, miedzy innymi, hamowanie awaryjne, wyprowadzanie samochodu z poślizgu, jazda we mgle i śnieżycy itp.

REKLAMA

REKLAMA

Redukowanie niebezpieczeństw, wynikających z ruchu pojazdu, jest podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy. Recepta składa się z dwóch prostych słów; „Myśleć i przewidywać”. Wynika z nich, że każda, z niewielkimi wyjątkami, czynność kierowcy powinna być przemyślana. Oczywiście czasu do namysłu jest bardzo mało, niemniej jednak w żadnym wypadku nie wolno podejmować nierozsądnych kroków i działać odruchowo.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi. Niestety, często rady jakie można znaleźć w podręcznikach jazdy lub w internecie przeczą temu. Stąd tak ważne jest myślenie. Ułatwia je przyjęcie i stosowanie krótkiej reguły: „Informuję innych o swoich zamiarach, tak jakbym chciał aby pozostali kierowcy informowali mnie”. Dlatego np przed rozpoczęciem hamowania zasadniczego warto na chwilę lekko nacisnąć pedał hamulca, co spowoduje zapalenie się świateł stop informując innych: „Zaczynam hamowanie”. Ten sygnał da im trochę czasu na podjęcie właściwego działania. Podobnie należy postępować przy zmianie ruchu. Dawniej na kursach jazdy zalecano, aby zmianę pasa ruch poprzedzało minimum trzykrotne zapalenie się kierunkowskazu, co oznacza że należy sygnalizować zamiar wykonania manewru co najmniej na 2 do 3 sekund przed jego rozpoczęciem. Przy prędkości 50 km/godz. oznacza to co najmniej 15 m przed miejscem rzeczywistej zmiany pasa. Przynajmniej dwukrotnie więcej musi wynosić odległość od skrzyżowania, na którym zamierzamy skręcić w boczną drogę. Jeżeli w niej oczekuje inny pojazd na wyjazd, kierunkowskaz należy włączyć w takiej odległości, aby jego kierowca mógł swobodnie wyjechać, nie czekając aż zaczniemy wykonywać swój manewr. Może to być 50 i więcej metrów.

REKLAMA

Zobacz również:  Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do manewrów, wymagających przemyślenia i głębszej analizy należy zaliczyć wyprzedzanie, zwłaszcza na drogach z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Konieczna jest umiejętność oceny prędkości pojazdów, zbliżających się z przeciwka i w tym kontekście możliwości technicznych własnego pojazdu, czyli przede wszystkim zdolności do przyspieszenia itp., a także oceny różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego. Im jest ona większa, tym wyprzedzanie zakończy się wcześniej. Przy prędkości 90 km/godz. i różnicy prędkości obu pojazdów rzędu 10 km/godz. wyprzedzanie jest w praktyce niewykonalne, gdyż trwałoby ponad pół minuty, a to oznacza, że odbywałoby się na dystansie prawie 1 km. O tym trzeba zawsze pamiętać.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA