REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykonywać podstawowe manewry?

Jakubowski Ryszard
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia
O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji

Stałe elementy z czasem stają się nawykiem i kierowcy często wykonują je podświadomie lub mechanicznie, bez namysłu, co ma czasem tragiczne skutki. Można do nich zaliczyć hamowanie, przyspieszanie, jazdę z jednakową prędkością, zatrzymywanie się, łatwe zakręty i skręty w przecznice. Do elementów „okazjonalnych” należą, miedzy innymi, hamowanie awaryjne, wyprowadzanie samochodu z poślizgu, jazda we mgle i śnieżycy itp.

REKLAMA

Redukowanie niebezpieczeństw, wynikających z ruchu pojazdu, jest podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy. Recepta składa się z dwóch prostych słów; „Myśleć i przewidywać”. Wynika z nich, że każda, z niewielkimi wyjątkami, czynność kierowcy powinna być przemyślana. Oczywiście czasu do namysłu jest bardzo mało, niemniej jednak w żadnym wypadku nie wolno podejmować nierozsądnych kroków i działać odruchowo.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

O zamiarze wykonania większości manewrów należy dostatecznie wcześnie informować innych użytkowników drogi. Niestety, często rady jakie można znaleźć w podręcznikach jazdy lub w internecie przeczą temu. Stąd tak ważne jest myślenie. Ułatwia je przyjęcie i stosowanie krótkiej reguły: „Informuję innych o swoich zamiarach, tak jakbym chciał aby pozostali kierowcy informowali mnie”. Dlatego np przed rozpoczęciem hamowania zasadniczego warto na chwilę lekko nacisnąć pedał hamulca, co spowoduje zapalenie się świateł stop informując innych: „Zaczynam hamowanie”. Ten sygnał da im trochę czasu na podjęcie właściwego działania. Podobnie należy postępować przy zmianie ruchu. Dawniej na kursach jazdy zalecano, aby zmianę pasa ruch poprzedzało minimum trzykrotne zapalenie się kierunkowskazu, co oznacza że należy sygnalizować zamiar wykonania manewru co najmniej na 2 do 3 sekund przed jego rozpoczęciem. Przy prędkości 50 km/godz. oznacza to co najmniej 15 m przed miejscem rzeczywistej zmiany pasa. Przynajmniej dwukrotnie więcej musi wynosić odległość od skrzyżowania, na którym zamierzamy skręcić w boczną drogę. Jeżeli w niej oczekuje inny pojazd na wyjazd, kierunkowskaz należy włączyć w takiej odległości, aby jego kierowca mógł swobodnie wyjechać, nie czekając aż zaczniemy wykonywać swój manewr. Może to być 50 i więcej metrów.

Zobacz również:  Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Do manewrów, wymagających przemyślenia i głębszej analizy należy zaliczyć wyprzedzanie, zwłaszcza na drogach z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Konieczna jest umiejętność oceny prędkości pojazdów, zbliżających się z przeciwka i w tym kontekście możliwości technicznych własnego pojazdu, czyli przede wszystkim zdolności do przyspieszenia itp., a także oceny różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego. Im jest ona większa, tym wyprzedzanie zakończy się wcześniej. Przy prędkości 90 km/godz. i różnicy prędkości obu pojazdów rzędu 10 km/godz. wyprzedzanie jest w praktyce niewykonalne, gdyż trwałoby ponad pół minuty, a to oznacza, że odbywałoby się na dystansie prawie 1 km. O tym trzeba zawsze pamiętać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Formuła E z nowymi oponami. Od 2026 r. dostarczać je będzie Bridgestone

    Bridgestone powraca do sportu motorowego. Od roku 2026 będzie wyłącznym dostawcą opon do Formuły E. Co to oznacza dla japońskiej marki? "Dalszą koncentrację na zrównoważonym rozwoju".

    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    REKLAMA

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    REKLAMA

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA