REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technika prowadzenia auta przy silnym wietrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe Fot. Newspress
O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Jazda podczas silnego wiatru jest bardzo trudna i niebezpieczna. Największym zagrożeniem są przydrożne drzewa lub rosnące tuż przy drodze lasy o wysokim drzewostanie. Wiatr potrafi łamać lub wywracać z korzeniami nawet największe drzewa. Jeżeli nie jest możliwa ominięcie takich odcinków drogi, pokonując je należy zachować ostrożność i wzmożoną uwagę, obserwując nie tylko drogę przed maską, ale także to, co się przy niej dzieje. Ani padające drzewo lub spadająca gałąź nie trafiają na jezdnię natychmiast, w ciągu tysięcznych części sekundy.

REKLAMA

Zobacz też: Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

REKLAMA

Zwykle mija trochę czasu, zanim przeszkoda spadnie na drogę lub na jadący nią pojazd. Czas ten jest bardzo cenny. Pozwala albo na zahamowanie albo na przyspieszenie, aby uciec spod przewracającego się drzewa. Dlatego jadąc taką drogą należy poruszać się z taką prędkością, która pozwoli na niemal natychmiastowe zatrzymanie się, lub - po zredukowaniu biegu – na gwałtowne przyspieszenie. Z doświadczenia wynika, że dla większości samochodów osobowych jest to prędkość około 50 - 60 km/godz. Powinna ona być minimalnie wyższa od najmniejszej dopuszczalnej na IV lub przedostatnim biegu, co pozwoli na gwałtowne przyspieszenie po szybkim zredukowaniu do biegu niższego. Większa prędkość to dłuższa droga hamowania.

Przy wyjeżdżaniu zza dużych obiektów, stojących przy drodze, takich jak budynki lub nawet zaparkowane na poboczu wielkie ciężarówki, oraz przy wyjeżdżaniu z lasu na otwartą przestrzeń trzeba się liczyć z gwałtownym i niespodziewanym uderzeniem bocznego wiatru. O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe. Są to jednak wyjątki i wiele podobnych miejsc nie ma żadnego oznakowania.

Najłatwiejsza jest jazda z wiatrem, wiejącym od tylu. Pozwala na szybsze dotarcie do celu przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Trzeba jednak liczyć się z tym, że taki wiatr również może wywracać przydrożne drzewa a ich gałęzie mogą tarasować drogę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Jazda pod wiatr jest równie łatwa, o ile kierowca pamięta, że opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości. Tak więc dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje czterokrotny wzrost oporów powietrza. Najwłaściwszą jest taka prędkość, przy której podmuchy wiatru będą dla kierowcy prawie nieodczuwalne, co oznacza, że samochód będzie poruszał się w nich zarówno dzięki napędowi pochodzącemu z silnika, jak i siłą bezwładności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA