REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technika prowadzenia auta przy silnym wietrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe Fot. Newspress
O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Jazda podczas silnego wiatru jest bardzo trudna i niebezpieczna. Największym zagrożeniem są przydrożne drzewa lub rosnące tuż przy drodze lasy o wysokim drzewostanie. Wiatr potrafi łamać lub wywracać z korzeniami nawet największe drzewa. Jeżeli nie jest możliwa ominięcie takich odcinków drogi, pokonując je należy zachować ostrożność i wzmożoną uwagę, obserwując nie tylko drogę przed maską, ale także to, co się przy niej dzieje. Ani padające drzewo lub spadająca gałąź nie trafiają na jezdnię natychmiast, w ciągu tysięcznych części sekundy.

REKLAMA

Zobacz też: Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

REKLAMA

Zwykle mija trochę czasu, zanim przeszkoda spadnie na drogę lub na jadący nią pojazd. Czas ten jest bardzo cenny. Pozwala albo na zahamowanie albo na przyspieszenie, aby uciec spod przewracającego się drzewa. Dlatego jadąc taką drogą należy poruszać się z taką prędkością, która pozwoli na niemal natychmiastowe zatrzymanie się, lub - po zredukowaniu biegu – na gwałtowne przyspieszenie. Z doświadczenia wynika, że dla większości samochodów osobowych jest to prędkość około 50 - 60 km/godz. Powinna ona być minimalnie wyższa od najmniejszej dopuszczalnej na IV lub przedostatnim biegu, co pozwoli na gwałtowne przyspieszenie po szybkim zredukowaniu do biegu niższego. Większa prędkość to dłuższa droga hamowania.

Przy wyjeżdżaniu zza dużych obiektów, stojących przy drodze, takich jak budynki lub nawet zaparkowane na poboczu wielkie ciężarówki, oraz przy wyjeżdżaniu z lasu na otwartą przestrzeń trzeba się liczyć z gwałtownym i niespodziewanym uderzeniem bocznego wiatru. O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe. Są to jednak wyjątki i wiele podobnych miejsc nie ma żadnego oznakowania.

Najłatwiejsza jest jazda z wiatrem, wiejącym od tylu. Pozwala na szybsze dotarcie do celu przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Trzeba jednak liczyć się z tym, że taki wiatr również może wywracać przydrożne drzewa a ich gałęzie mogą tarasować drogę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Jazda pod wiatr jest równie łatwa, o ile kierowca pamięta, że opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości. Tak więc dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje czterokrotny wzrost oporów powietrza. Najwłaściwszą jest taka prędkość, przy której podmuchy wiatru będą dla kierowcy prawie nieodczuwalne, co oznacza, że samochód będzie poruszał się w nich zarówno dzięki napędowi pochodzącemu z silnika, jak i siłą bezwładności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA