REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Silnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić po awarii termostatu?


Termostat w silniku samochodowym ma za zadanie ograniczenie lub całkowite zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnicę, aby zimny silnik mógł szybko rozgrzać się do temperatury pracy i potem cały czas w niej pozostawał bez względu na temperaturę otoczenia.

Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?


Odszukanie w wielocylindrowym silniku cylindra, który nie pracuje prawidłowo, nie jest trudne. Wymaga jednak ostrożności i pewnej umiejętności interpretowania symptomów, jakie towarzyszą wadliwej pracy silnika.

Czyszczenie gaźnika. Podstawowe zasady

Po wielu latach użytkowania wnętrze gaźnika pokrywa się różnymi osadami i zanieczyszczeniami, które od czasu do czasu trzeba usunąć. Wymaga to jednak wymontowania gaźnika z samochodu i sporych umiejętności. Bez nich można oczyścić gaźnik z zanieczyszczeń, które się w nim pojawiły np. w wyniku zatankowania brudnego paliwa.

Jak działa gaźnik „Solex”

Gaźnik „Solex” został skonstruowany i opatentowany zaraz po zakończeniu I wojny światowej przez francuskich konstruktorów Jouffret i Renée, współpracujących z firmą „Solex”, założoną przed wojną przez Marcela Mennessona i Maurice Goudarda z myślą o produkcji radiatorów chłodnic samochodowych.

REKLAMA

Jak działa gaźnik SU?

Przez wiele lat konstruktorzy poszukiwali rozwiązań, pozwalających na uzyskiwanie w silnikach o zapłonie iskrowym maksymalnie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, z kroplami paliwa o mikroskopijnej wielkości, co pozwalałoby na jego szybsze odparowywanie, a tym samym na dokładniejsze i szybsze spalanie. Dzięki temu sprawność silnika mogłaby wzrosnąć nawet o kilkanaście procent.

Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Definicja silnika wielopaliwowego mówi, że jest to silnik spalinowy, tłokowy o dowolnym rodzaju zapłonu, który może być zasilany różnego rodzaju paliwami ciekłymi o pochodzeniu roślinnym, mineralnym lub syntetycznym, a także gazowym, przy czym zmiana rodzaju paliwa nie wymaga żadnych lub prawie żadnych zmian konstrukcyjnych lub regulacyjnych silnika.

Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Do uruchomienia pojazdu nie jest potrzebny kluczyk od stacyjki. Wie o tym każdy złodziej samochodów, ale nie każdy kierowca. Tymczasem jest to bardzo łatwe. Warto się tego nauczyć, bo kluczyk zgubić łatwo, a nie zawsze ma się przy sobie zapasowy.

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

REKLAMA

Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Rynek paliw płynnych i smarów ma dziś tak bogatą ofertę, iż można bez problemu dobrać do swojego auta odpowiednie paliwa i oleje. Niestety, mają one inne nazwy i oznaczenia niż te, jakie zalecały instrukcje użytkowania pojazdów sprzed pół wieku i starszych.

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

Niektóre rozwiązania konstrukcyjne w starych modelach samochodów i motocykli dziś mogą zaskakiwać i dziwić ich użytkowników. Są one świadectwem minionej epoki i unaoczniają wielkość postępu technicznego.

Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Pojazdy zabytkowe często charakteryzują się rozwiązaniami technicznymi, które u dzisiejszych motofanów mogą wywołać jedynie śmiech lub w najlepszym wypadku zdziwienie.

Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W pojazdach zabytkowych mamy bardzo często do czynienia z silnikami dolnozaworowymi. Są to niemal zawsze silniki bardzo stare, liczące co najmniej pięćdziesiąt lat i dawno wycofane z produkcji.

Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

Nawet jak pojazdy zabytkowe są w pełni sprawne, nie zawsze można wyruszać nimi na dalekie trasy bez wcześniejszego przeglądu. Przygotowanie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i napraw na drodze.

Typy gaźników w autach zabytkowych

W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.

Pojazd zabytkowy i współczesny – porównanie rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych

Rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach, produkowanych dwadzieścia lat temu różnią się bardzo od rozwiązań współczesnych, opartych o nowe technologie i liczne odkrycia i wynalazki, nieznane w początkach rozwoju motoryzacji. Nie zmieniły się jednak podstawowe zasady pracy silnika, przekładni i układu napędowego itp.

Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

Polski przemysł motoryzacyjny nie miał w latach powojennych nadzwyczaj interesującej historii. Pojazdy produkowano przez dziesięciolecia niemal w niezmienionej postaci, a różnice między kolejnymi modelami polegały głownie na kosmetycznych zmianach wyglądu i cyfr lub liter w oznaczeniach.

Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Stare, zabytkowe pojazdy mają wiele części oryginalnych, pracujących w nich od nowości lub od wielu lat, które mogą w każdej chwili ulec awarii. Trudno je wszystkie wymienić na nowe podczas odrestaurowywania auta.

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Jak wyregulować gaźnik i ustawić wyprzedzenie zapłonu bez szczegółowych instrukcji serwisowych?

Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika, jego pracę i zużycie paliwa. Trzeba poświęcić im sporo uwagi.

Jak znaleźć przyczynę rozładowywania się akumulatora podczas kilkudniowego postoju samochodu?

Wielu kierowców doświadczyło niemiłej sytuacji, kiedy po dłuższym postoju samochodu nie można uruchomić silnika, ponieważ akumulator jest prawie całkowicie rozładowany. Najczęściej powodem są usterki instalacji pojazdu, ale nie tylko.

Jak osuszyć silnik po zachlapaniu go wodą?

W wielu pojazdach konstrukcja silnika jak i ego komory powodowały, że po nieostrożnym przejechaniu przez większą kałużę silnik natychmiast gasł i uruchomienie go było przez dłuższy czas niemożliwe. Jest na to sposób.

Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

Zdarza się czasem, zwłaszcza w upalne dni podczas przymusowego postoju w korkach ulicznych, że temperatura płynu chłodzącego silnik wzrośnie powyżej temperatury wrzenia i zacznie się on gotować, jednocześnie tryskając z odpowietrznika chłodnicy.

Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia silnika?

Kiedy układy chłodzenia silników spalinowych napełniano najczęściej zwykłą wodą z wodociągów lub przydrożnych studni, ogromnym problemem było gromadzenie się kamienia kotłowego w kanałach chłodzących silnika i w chłodnicy.

Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Nie ma chyba kierowcy, który choć raz nie zauważył, że jego samochód zaczyna nagle, z nieznanego powodu, zużywać dużo więcej paliwa niż dotychczas. Zjawisko to, pomijając wycieki z nieszczelnego układu paliwowego, może mieć wiele przyczyn.

Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.

Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Ciepły lub gorący silnik nie powinien stwarzać żadnych problemów z uruchomieniem, ponieważ znajduje się w naturalnym dla normalnej pracy stanie. Jednak w oldtimerach nie zawsze tak się dzieje.

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Jak w gaźniku działa urządzenie wzbogacające mieszankę podczas rozruchu zimnego silnika?

Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest konieczne, aby nastąpił rozruch zimnego silnika. Realizuje się je różnymi sposobami.

Jak wyregulować gaźnik bez specjalistycznego stanowiska diagnostycznego?

Od prawidłowego wyregulowania gaźnika zależy zarówno poprawna i zarazem ekonomiczna praca silnika, jak i łatwość jego rozruchu. Perfekcyjne wyregulowanie gaźnika bez odpowiedniego stanowiska diagnostycznego z urządzeniem do badania składu spalin jest niemal niemożliwe.

Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Silnik, rozłożony na czas remontu, należy po regeneracji jego części ponownie złożyć. Przedtem jednak należy jego elementy starannie umyć i oczyścić.

Jak postępować z linką prędkościomierza?

Linka prędkościomierza jest jednym z tych elementów samochodu, bez których można się obejść i nie przejmować się ich awariami. Jest jednocześnie elementem bardzo czułym na najmniejsze usterki, a efekty jej złej pracy są dla kierowcy najczęściej bardzo denerwujące.

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Jak rozpoznać „usprawnienia” przedsprzedażne, czyli w jaki sposób auto przygotowano do oszukania kupującego?

Spryciarze sprzedający stare samochody potrafią stosować przeróżne sztuczki i zabiegi dla zmylenia kupującego. Niemal wszystkie można wykryć bardzo łatwo albo domyślać się ich istnienia po różnych symptomach.

Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Stare modele silników samochodowych były tak konstruowane, aby po zużyciu ich zasadniczych części: cylindrów, tłoków, pierścieni, zaworów oraz panewek wraz z czopami korbowodów, była możliwa ich regeneracja lub nawet wymiana na nowe. Taki zabieg, jeżeli wiązał się z wymianą lub regeneracją większości istotnych elementów silnika, nazywano remontem kapitalnym lub generalnym silnika, a czasem – naprawą główną.

Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.

Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Zabytkowe pojazdy, jeżeli były cały czas eksploatowane, podlegały różnym procesom niszczącym, przy czym największe w nich spustoszenie czyniła korozja elementów karoserii. Natomiast jeżeli taki samochód stał przez kilka i więcej lat nieeksploatowany, negatywne wpływy atmosferyczne mogły odcisnąć swoje piętno także na silniku, zwłaszcza na cylindrach ponad tłokami, na pierścieniach tłokowych, zaworach i na wielu innych elementach.

Jak kupić używane auto? – określenie stanu technicznego podzespołów

Samochód jest maszyną, składającą się z kilku różnych zespołów, w skład których wchodzi kilkadziesiąt różnych podzespołów. Szybkie określenie ich aktualnego stanu i stopnia zużycia nie jest więc możliwe. Konieczny jest do tego ich demontaż.

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

Nowy Mercedes klasy C 63 AMG Coupé

W lipcu tego roku trafi do sprzedaży Mercedes klasy C 63 AMG Coupé. Premierze będzie też towarzyszyła prezentacja specjalnej seria Edition 1.

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.

Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Instalacja elektryczna w niektórych starszych typach samochodów była dostosowana do zasilania z trójogniwowego akumulatora o napięciu znamionowym 6V.

Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Ozdobą starych pojazdów są lśniące chromem zderzaki, listwy, klamki, wloty powietrza do komory silnika, kołpaki na koła lub nawet całe felgi. O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć.

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Jak wykryć i usunąć usterki i uszkodzenia silnika?

Usterki silnika można podzielić na dwie kategorie: wynikające z naturalnego zużywania się części i powstające wskutek wad materiałowych albo niewłaściwej eksploatacji. Pierwsze są łatwe do przewidzenia, drugi pojawiają się nagle, w najmniej spodziewanym momencie.

Jak wykrywać usterki pojazdów zabytkowych?

Stare pojazdy, nie wyposażone w komputery, nie miały prawie żadnych możliwości „informowania” kierowcy lub mechanika o zaistniałych usterkach, dlatego wiele z nich można wykryć jedynie przez oględziny i osłuchanie podejrzanych podzespołów. O istnieniu innych informują pomiary, wykonywane zwykle prymitywnymi przyrządami.

Jak naprawiać i obsługiwać pojazdy zabytkowe?

Bieżące i poważniejsze naprawy pojazdów zabytkowych najczęściej bywają bardzo kłopotliwe zarówno z braku odpowiednich instrukcji, jak i trudności w zdobyciu części zamiennych.

REKLAMA