REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Jakubowski Ryszard
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Paski klinowe produkowane trzydzieści lat temu i więcej nie były zbyt trwałe. Łatwo się wyciągały, jeszcze łatwiej rozwarstwiały, zwłaszcza na brzegach, pozostawiając kord bez osłony gumowej. Zwykle wytrzymywały nie więcej niż 20-30 000 km, a często pękały znacznie wcześniej. Dziś zwykły pasek wytrzymuje bez szwanku nawet kilkuletnią eksploatację, podczas której samochód przejeżdża nawet ponad 60 000 km. Mimo to należy zawsze wozić ze sobą pasek zapasowy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

REKLAMA

Gdy jednak stary pasek pęknie i nie ma zapasowego, powstaje poważny problem. Jazda bez pracującej prądnicy i pompy wodnej może skończyć się po kilku kilometrach zatarciem silnika lub w najlepszym wypadku doszczętnym rozładowaniem akumulatora. Jest na to rada. Można samodzielnie stworzyć namiastkę paska, która wytrzyma być może nie więcej niż kilkanaście minut, ale pozwoli na dojazd do najbliższej stacji obsługi lub sklepu z akcesoriami motoryzacyjnymi.

Dla bezpiecznej pracy silnika, ze współpracującego z nim osprzętu najważniejsza jest pompa wodna. Zastępczy pasek powinien więc napędzać wyłącznie ją, wówczas będzie znacznie mniej obciążony niż napędzając równocześnie prądnicę lub alternator i dzięki temu dłużej wytrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek zastępczy można zbudować z wielu rzeczy, które znajdują się w samochodzie. Najgorszym rozwiązaniem będą rajstopy, którymi zastępują paski klinowe bohaterowie szos w marnych filmach. O wiele lepiej sprawdzą się sznurki, wyciągnięte np. z rdzenia linki holowniczej, sznurowadła z butów turystycznych lub jakikolwiek inny sznurek albo miękka linka z tworzywa sztucznego, nawet – „smycz” do kluczy, jeżeli jest dostatecznie szeroka i mocna. Ważne, aby linki, sznurki i paski imitujące pasek klinowy wystarczyły na kilkukrotne oplecenie nimi koła pasowego silnika i koła pasowego pompy wodnej.

REKLAMA

Muszą być przy tym dość mocno naciągnięte, aby do minimum zmniejszyć możliwość ich ślizgania się. Ich końców nie należy wiązać, taki węzeł mógłby bowiem utrudnić swobodne krążenie po kołach pasowych. Końce można wcisnąć pomiędzy pozostałe „nitki” utworzonej linki i aby zapobiec ich wysunięciu, przykleić je do siebie i do pozostałych nitek zwykłym plastrem przylepcem (bez opatrunku) z apteczki samochodowej.

Nie należy używać plastikowej taśmy izolacyjnej! Miejsce, gdzie znajdują się końce sznurka, musimy dodatkowo okręcić przylepcem na odcinku co najmniej kilkunastu centymetrów (im więcej, tym lepiej), bardzo mocno go przy tym naciągając.

Podczas jazdy z taką imitacją paska klinowego nie wolno używać wysokich obrotów silnika. Przyspieszać musimy delikatnie i płynnie zmieniać biegi, starając się aby silnik pracował cały czas na prawie tych samych obrotach, na poziomie około 1500 do 2000 na minutę. Trzeba bez przerwy zwracać uwagę na temperaturę silnika – to będzie jedyny wskaźnik, informujący nas o tym czy „pasek” nadal napędza pompę wodną, czy już przestał istnieć.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA