REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Paski klinowe produkowane trzydzieści lat temu i więcej nie były zbyt trwałe. Łatwo się wyciągały, jeszcze łatwiej rozwarstwiały, zwłaszcza na brzegach, pozostawiając kord bez osłony gumowej. Zwykle wytrzymywały nie więcej niż 20-30 000 km, a często pękały znacznie wcześniej. Dziś zwykły pasek wytrzymuje bez szwanku nawet kilkuletnią eksploatację, podczas której samochód przejeżdża nawet ponad 60 000 km. Mimo to należy zawsze wozić ze sobą pasek zapasowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Gdy jednak stary pasek pęknie i nie ma zapasowego, powstaje poważny problem. Jazda bez pracującej prądnicy i pompy wodnej może skończyć się po kilku kilometrach zatarciem silnika lub w najlepszym wypadku doszczętnym rozładowaniem akumulatora. Jest na to rada. Można samodzielnie stworzyć namiastkę paska, która wytrzyma być może nie więcej niż kilkanaście minut, ale pozwoli na dojazd do najbliższej stacji obsługi lub sklepu z akcesoriami motoryzacyjnymi.

REKLAMA

Dla bezpiecznej pracy silnika, ze współpracującego z nim osprzętu najważniejsza jest pompa wodna. Zastępczy pasek powinien więc napędzać wyłącznie ją, wówczas będzie znacznie mniej obciążony niż napędzając równocześnie prądnicę lub alternator i dzięki temu dłużej wytrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek zastępczy można zbudować z wielu rzeczy, które znajdują się w samochodzie. Najgorszym rozwiązaniem będą rajstopy, którymi zastępują paski klinowe bohaterowie szos w marnych filmach. O wiele lepiej sprawdzą się sznurki, wyciągnięte np. z rdzenia linki holowniczej, sznurowadła z butów turystycznych lub jakikolwiek inny sznurek albo miękka linka z tworzywa sztucznego, nawet – „smycz” do kluczy, jeżeli jest dostatecznie szeroka i mocna. Ważne, aby linki, sznurki i paski imitujące pasek klinowy wystarczyły na kilkukrotne oplecenie nimi koła pasowego silnika i koła pasowego pompy wodnej.

Muszą być przy tym dość mocno naciągnięte, aby do minimum zmniejszyć możliwość ich ślizgania się. Ich końców nie należy wiązać, taki węzeł mógłby bowiem utrudnić swobodne krążenie po kołach pasowych. Końce można wcisnąć pomiędzy pozostałe „nitki” utworzonej linki i aby zapobiec ich wysunięciu, przykleić je do siebie i do pozostałych nitek zwykłym plastrem przylepcem (bez opatrunku) z apteczki samochodowej.

Nie należy używać plastikowej taśmy izolacyjnej! Miejsce, gdzie znajdują się końce sznurka, musimy dodatkowo okręcić przylepcem na odcinku co najmniej kilkunastu centymetrów (im więcej, tym lepiej), bardzo mocno go przy tym naciągając.

Podczas jazdy z taką imitacją paska klinowego nie wolno używać wysokich obrotów silnika. Przyspieszać musimy delikatnie i płynnie zmieniać biegi, starając się aby silnik pracował cały czas na prawie tych samych obrotach, na poziomie około 1500 do 2000 na minutę. Trzeba bez przerwy zwracać uwagę na temperaturę silnika – to będzie jedyny wskaźnik, informujący nas o tym czy „pasek” nadal napędza pompę wodną, czy już przestał istnieć.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA