REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Paski klinowe produkowane trzydzieści lat temu i więcej nie były zbyt trwałe. Łatwo się wyciągały, jeszcze łatwiej rozwarstwiały, zwłaszcza na brzegach, pozostawiając kord bez osłony gumowej. Zwykle wytrzymywały nie więcej niż 20-30 000 km, a często pękały znacznie wcześniej. Dziś zwykły pasek wytrzymuje bez szwanku nawet kilkuletnią eksploatację, podczas której samochód przejeżdża nawet ponad 60 000 km. Mimo to należy zawsze wozić ze sobą pasek zapasowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Gdy jednak stary pasek pęknie i nie ma zapasowego, powstaje poważny problem. Jazda bez pracującej prądnicy i pompy wodnej może skończyć się po kilku kilometrach zatarciem silnika lub w najlepszym wypadku doszczętnym rozładowaniem akumulatora. Jest na to rada. Można samodzielnie stworzyć namiastkę paska, która wytrzyma być może nie więcej niż kilkanaście minut, ale pozwoli na dojazd do najbliższej stacji obsługi lub sklepu z akcesoriami motoryzacyjnymi.

REKLAMA

Dla bezpiecznej pracy silnika, ze współpracującego z nim osprzętu najważniejsza jest pompa wodna. Zastępczy pasek powinien więc napędzać wyłącznie ją, wówczas będzie znacznie mniej obciążony niż napędzając równocześnie prądnicę lub alternator i dzięki temu dłużej wytrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek zastępczy można zbudować z wielu rzeczy, które znajdują się w samochodzie. Najgorszym rozwiązaniem będą rajstopy, którymi zastępują paski klinowe bohaterowie szos w marnych filmach. O wiele lepiej sprawdzą się sznurki, wyciągnięte np. z rdzenia linki holowniczej, sznurowadła z butów turystycznych lub jakikolwiek inny sznurek albo miękka linka z tworzywa sztucznego, nawet – „smycz” do kluczy, jeżeli jest dostatecznie szeroka i mocna. Ważne, aby linki, sznurki i paski imitujące pasek klinowy wystarczyły na kilkukrotne oplecenie nimi koła pasowego silnika i koła pasowego pompy wodnej.

Muszą być przy tym dość mocno naciągnięte, aby do minimum zmniejszyć możliwość ich ślizgania się. Ich końców nie należy wiązać, taki węzeł mógłby bowiem utrudnić swobodne krążenie po kołach pasowych. Końce można wcisnąć pomiędzy pozostałe „nitki” utworzonej linki i aby zapobiec ich wysunięciu, przykleić je do siebie i do pozostałych nitek zwykłym plastrem przylepcem (bez opatrunku) z apteczki samochodowej.

Nie należy używać plastikowej taśmy izolacyjnej! Miejsce, gdzie znajdują się końce sznurka, musimy dodatkowo okręcić przylepcem na odcinku co najmniej kilkunastu centymetrów (im więcej, tym lepiej), bardzo mocno go przy tym naciągając.

Podczas jazdy z taką imitacją paska klinowego nie wolno używać wysokich obrotów silnika. Przyspieszać musimy delikatnie i płynnie zmieniać biegi, starając się aby silnik pracował cały czas na prawie tych samych obrotach, na poziomie około 1500 do 2000 na minutę. Trzeba bez przerwy zwracać uwagę na temperaturę silnika – to będzie jedyny wskaźnik, informujący nas o tym czy „pasek” nadal napędza pompę wodną, czy już przestał istnieć.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA