REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia
Paski klinowe produkowane ponad trzydziesci lat temu nie grzeszą trwałością, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Pasek klinowy w samochodzie należy do najważniejszych elementów wyposażenia silnika. Napędza on wiele urządzeń z jego osprzętu, w tym prądnicę lub alternator oraz pompę wodną i często także wentylator chłodnicy.

Paski klinowe produkowane trzydzieści lat temu i więcej nie były zbyt trwałe. Łatwo się wyciągały, jeszcze łatwiej rozwarstwiały, zwłaszcza na brzegach, pozostawiając kord bez osłony gumowej. Zwykle wytrzymywały nie więcej niż 20-30 000 km, a często pękały znacznie wcześniej. Dziś zwykły pasek wytrzymuje bez szwanku nawet kilkuletnią eksploatację, podczas której samochód przejeżdża nawet ponad 60 000 km. Mimo to należy zawsze wozić ze sobą pasek zapasowy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

REKLAMA

Gdy jednak stary pasek pęknie i nie ma zapasowego, powstaje poważny problem. Jazda bez pracującej prądnicy i pompy wodnej może skończyć się po kilku kilometrach zatarciem silnika lub w najlepszym wypadku doszczętnym rozładowaniem akumulatora. Jest na to rada. Można samodzielnie stworzyć namiastkę paska, która wytrzyma być może nie więcej niż kilkanaście minut, ale pozwoli na dojazd do najbliższej stacji obsługi lub sklepu z akcesoriami motoryzacyjnymi.

Dla bezpiecznej pracy silnika, ze współpracującego z nim osprzętu najważniejsza jest pompa wodna. Zastępczy pasek powinien więc napędzać wyłącznie ją, wówczas będzie znacznie mniej obciążony niż napędzając równocześnie prądnicę lub alternator i dzięki temu dłużej wytrzyma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek zastępczy można zbudować z wielu rzeczy, które znajdują się w samochodzie. Najgorszym rozwiązaniem będą rajstopy, którymi zastępują paski klinowe bohaterowie szos w marnych filmach. O wiele lepiej sprawdzą się sznurki, wyciągnięte np. z rdzenia linki holowniczej, sznurowadła z butów turystycznych lub jakikolwiek inny sznurek albo miękka linka z tworzywa sztucznego, nawet – „smycz” do kluczy, jeżeli jest dostatecznie szeroka i mocna. Ważne, aby linki, sznurki i paski imitujące pasek klinowy wystarczyły na kilkukrotne oplecenie nimi koła pasowego silnika i koła pasowego pompy wodnej.

REKLAMA

Muszą być przy tym dość mocno naciągnięte, aby do minimum zmniejszyć możliwość ich ślizgania się. Ich końców nie należy wiązać, taki węzeł mógłby bowiem utrudnić swobodne krążenie po kołach pasowych. Końce można wcisnąć pomiędzy pozostałe „nitki” utworzonej linki i aby zapobiec ich wysunięciu, przykleić je do siebie i do pozostałych nitek zwykłym plastrem przylepcem (bez opatrunku) z apteczki samochodowej.

Nie należy używać plastikowej taśmy izolacyjnej! Miejsce, gdzie znajdują się końce sznurka, musimy dodatkowo okręcić przylepcem na odcinku co najmniej kilkunastu centymetrów (im więcej, tym lepiej), bardzo mocno go przy tym naciągając.

Podczas jazdy z taką imitacją paska klinowego nie wolno używać wysokich obrotów silnika. Przyspieszać musimy delikatnie i płynnie zmieniać biegi, starając się aby silnik pracował cały czas na prawie tych samych obrotach, na poziomie około 1500 do 2000 na minutę. Trzeba bez przerwy zwracać uwagę na temperaturę silnika – to będzie jedyny wskaźnik, informujący nas o tym czy „pasek” nadal napędza pompę wodną, czy już przestał istnieć.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA