REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować gaźnik i ustawić wyprzedzenie zapłonu bez szczegółowych instrukcji serwisowych?

Jakubowski Ryszard
Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika. Fot. Fotolia
Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika, jego pracę i zużycie paliwa. Trzeba poświęcić im sporo uwagi.

Aby regulacje były przeprowadzone precyzyjnie, konieczna jest elementarna wiedza na ich temat, a także znajomość wielkości ustawianych parametrów. Te natomiast znaleźć można w instrukcjach serwisowych oraz publikacjach z dziedziny motoryzacji, zawierających szczegółowe dane danego modelu pojazdu. Bez tych danych precyzyjne wykonanie regulacji jest w praktyce niemożliwe. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Gdy jednak nie można odnaleźć niezbędnych danych regulacyjnych, można spróbować wykorzystać ogólne informacje, które zazwyczaj pozwalają choć częściowo wyregulować gaźnik i zapłon, aby było możliwe uruchomienie silnika i po różnych objawach rozpoznanie odchyłek od poprawnych ustawień.

W przypadku regulacji zapłonu klasycznego, z przerywaczem, można w ciemno przyjąć, że maksymalne rozchylenie stryków przerywacza musi wynosić 0,4 do 0,45 mm, a tylko w nielicznych przypadkach 0,5 mm. Zbyt duże prowadzi do osłabienia iskry i trudności w pracy silnika na wolnych obrotach, przy zbyt małym może wystąpić trudność ze zmieszczeniem się w konstrukcyjnym zakresie regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, czyli mimo maksymalnego wyprzedzenia zapłon będzie zbyt późny.

REKLAMA

Kąt wyprzedzenia zapłonu, który można łatwo przeliczyć na odległość tłoka od GPZ, czyli górnego położenia zwrotnego, można prawie zawsze przyjąć na około 15 stopni przy maksymalnych obrotach silnika. Zwykle na kole pasowym lub zamachowym silnika znajduje się specjalny znacznik (marker), zaś na korpusie silnika odnośnik w postaci trwałego oznaczenia, które po oświetleniu przez lampę stroboskopową ustawioną na 0 stopni powinny znaleźć się na wprost siebie przy prędkości obrotowej silnika zbliżonej do 3000/min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odległość między elektrodami świecy zapłonowej można w przypadku zapłonu bateryjnego, czyli stosowanego w niemal wszystkich znanych samochodach, wynosi od 0,6 do 0,9 mm. Zbyt mała może powodować przerwy w pracy danego cylindra w chwilach, gdy pomiędzy elektrody dostanie się jakieś zanieczyszczenie i nie zostanie spomiędzy nich usunięte. Zbyt duża może prowadzić do tak zwanego wypadania zapłonów w sytuacji gdy na zanieczyszczonych stykach przerywacza nastąpi kilkuwoltowy spadek napięcia.

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Regulacja gaźnika bez wiedzy o dopuszczalnym maksymalnym i minimalnym poziomie paliwa w komorze pływakowej sprowadza się do wstępnego wykręcenia iglicy regulacji wolnych obrotów o około dwa do trzech obrotów po jej wcześniejszym wkręceniu do oporu, a następnie, po nagrzaniu silnika do co najmniej 60 stopni, takie jej wkręcanie i wykręcanie, aby uzyskać najbardziej równomierną pracę silnika przy mniej więcej 1000 obrotów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA