Jak wyregulować gaźnik i ustawić wyprzedzenie zapłonu bez szczegółowych instrukcji serwisowych?
REKLAMA
REKLAMA
Aby regulacje były przeprowadzone precyzyjnie, konieczna jest elementarna wiedza na ich temat, a także znajomość wielkości ustawianych parametrów. Te natomiast znaleźć można w instrukcjach serwisowych oraz publikacjach z dziedziny motoryzacji, zawierających szczegółowe dane danego modelu pojazdu. Bez tych danych precyzyjne wykonanie regulacji jest w praktyce niemożliwe.
REKLAMA
Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?
REKLAMA
Gdy jednak nie można odnaleźć niezbędnych danych regulacyjnych, można spróbować wykorzystać ogólne informacje, które zazwyczaj pozwalają choć częściowo wyregulować gaźnik i zapłon, aby było możliwe uruchomienie silnika i po różnych objawach rozpoznanie odchyłek od poprawnych ustawień.
W przypadku regulacji zapłonu klasycznego, z przerywaczem, można w ciemno przyjąć, że maksymalne rozchylenie stryków przerywacza musi wynosić 0,4 do 0,45 mm, a tylko w nielicznych przypadkach 0,5 mm. Zbyt duże prowadzi do osłabienia iskry i trudności w pracy silnika na wolnych obrotach, przy zbyt małym może wystąpić trudność ze zmieszczeniem się w konstrukcyjnym zakresie regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, czyli mimo maksymalnego wyprzedzenia zapłon będzie zbyt późny.
REKLAMA
Kąt wyprzedzenia zapłonu, który można łatwo przeliczyć na odległość tłoka od GPZ, czyli górnego położenia zwrotnego, można prawie zawsze przyjąć na około 15 stopni przy maksymalnych obrotach silnika. Zwykle na kole pasowym lub zamachowym silnika znajduje się specjalny znacznik (marker), zaś na korpusie silnika odnośnik w postaci trwałego oznaczenia, które po oświetleniu przez lampę stroboskopową ustawioną na 0 stopni powinny znaleźć się na wprost siebie przy prędkości obrotowej silnika zbliżonej do 3000/min.
Odległość między elektrodami świecy zapłonowej można w przypadku zapłonu bateryjnego, czyli stosowanego w niemal wszystkich znanych samochodach, wynosi od 0,6 do 0,9 mm. Zbyt mała może powodować przerwy w pracy danego cylindra w chwilach, gdy pomiędzy elektrody dostanie się jakieś zanieczyszczenie i nie zostanie spomiędzy nich usunięte. Zbyt duża może prowadzić do tak zwanego wypadania zapłonów w sytuacji gdy na zanieczyszczonych stykach przerywacza nastąpi kilkuwoltowy spadek napięcia.
Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?
Regulacja gaźnika bez wiedzy o dopuszczalnym maksymalnym i minimalnym poziomie paliwa w komorze pływakowej sprowadza się do wstępnego wykręcenia iglicy regulacji wolnych obrotów o około dwa do trzech obrotów po jej wcześniejszym wkręceniu do oporu, a następnie, po nagrzaniu silnika do co najmniej 60 stopni, takie jej wkręcanie i wykręcanie, aby uzyskać najbardziej równomierną pracę silnika przy mniej więcej 1000 obrotów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.