REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować gaźnik i ustawić wyprzedzenie zapłonu bez szczegółowych instrukcji serwisowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika. Fot. Fotolia
Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacja gaźnika i prawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu mają ogromny wpływ na rozruch silnika, jego pracę i zużycie paliwa. Trzeba poświęcić im sporo uwagi.

Aby regulacje były przeprowadzone precyzyjnie, konieczna jest elementarna wiedza na ich temat, a także znajomość wielkości ustawianych parametrów. Te natomiast znaleźć można w instrukcjach serwisowych oraz publikacjach z dziedziny motoryzacji, zawierających szczegółowe dane danego modelu pojazdu. Bez tych danych precyzyjne wykonanie regulacji jest w praktyce niemożliwe. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

REKLAMA

Gdy jednak nie można odnaleźć niezbędnych danych regulacyjnych, można spróbować wykorzystać ogólne informacje, które zazwyczaj pozwalają choć częściowo wyregulować gaźnik i zapłon, aby było możliwe uruchomienie silnika i po różnych objawach rozpoznanie odchyłek od poprawnych ustawień.

W przypadku regulacji zapłonu klasycznego, z przerywaczem, można w ciemno przyjąć, że maksymalne rozchylenie stryków przerywacza musi wynosić 0,4 do 0,45 mm, a tylko w nielicznych przypadkach 0,5 mm. Zbyt duże prowadzi do osłabienia iskry i trudności w pracy silnika na wolnych obrotach, przy zbyt małym może wystąpić trudność ze zmieszczeniem się w konstrukcyjnym zakresie regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, czyli mimo maksymalnego wyprzedzenia zapłon będzie zbyt późny.

REKLAMA

Kąt wyprzedzenia zapłonu, który można łatwo przeliczyć na odległość tłoka od GPZ, czyli górnego położenia zwrotnego, można prawie zawsze przyjąć na około 15 stopni przy maksymalnych obrotach silnika. Zwykle na kole pasowym lub zamachowym silnika znajduje się specjalny znacznik (marker), zaś na korpusie silnika odnośnik w postaci trwałego oznaczenia, które po oświetleniu przez lampę stroboskopową ustawioną na 0 stopni powinny znaleźć się na wprost siebie przy prędkości obrotowej silnika zbliżonej do 3000/min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odległość między elektrodami świecy zapłonowej można w przypadku zapłonu bateryjnego, czyli stosowanego w niemal wszystkich znanych samochodach, wynosi od 0,6 do 0,9 mm. Zbyt mała może powodować przerwy w pracy danego cylindra w chwilach, gdy pomiędzy elektrody dostanie się jakieś zanieczyszczenie i nie zostanie spomiędzy nich usunięte. Zbyt duża może prowadzić do tak zwanego wypadania zapłonów w sytuacji gdy na zanieczyszczonych stykach przerywacza nastąpi kilkuwoltowy spadek napięcia.

Zobacz też: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Regulacja gaźnika bez wiedzy o dopuszczalnym maksymalnym i minimalnym poziomie paliwa w komorze pływakowej sprowadza się do wstępnego wykręcenia iglicy regulacji wolnych obrotów o około dwa do trzech obrotów po jej wcześniejszym wkręceniu do oporu, a następnie, po nagrzaniu silnika do co najmniej 60 stopni, takie jej wkręcanie i wykręcanie, aby uzyskać najbardziej równomierną pracę silnika przy mniej więcej 1000 obrotów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA