REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Jakubowski Ryszard
Jak dbać o silnik? Fot. Fotolia
Jak dbać o silnik? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.

W zasadzie każdy nowy mechanizm, nawet wykonany bardzo precyzyjnie, przez pewien czas na początku eksploatacji podlega procesowi zwanemu docieraniem, który polega na wzajemnym dopasowywaniu się elementów i części tego mechanizmu. Zabieg ten powinien przebiegać przy minimalnym eksploatacyjnym obciążeniu mechanizmu dobrze chłodzonego i smarowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Starsze typy silników samochodowych były montowane z części wykonywanych z wielu powodów mało precyzyjnie, a pasowania miały dość duże tolerancje, co mogło powodować, że konieczne luzy były zbyt małe dla poprawnej pracy danego podzespołu lub całego silnika. Elementy te, podczas pracy z niewielkim obciążeniem, mogły z czasem powiększyć luzy do optymalnych, pod warunkiem że w tym czasie nie były zbyt obciążane. Proces ten nazwano docieraniem.

Zobacz także: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Docieranie silnika wymagało użycia najlepszych dostępnych olejów i paliw, z uwagi na tarcie, jakie występowało pomiędzy zbyt ciasno spasowanymi elementami. Dziś wiele olejów, zwłaszcza syntetycznych, ma tak znakomite właściwości smarne, że ich zastosowanie podczas docierania w praktyce wydłuża ten okres nawet dwukrotnie w stosunku do zalecanego przez producentów tych silników.

REKLAMA

W okresie docierania, czy to przy użyciu olejów syntetycznych, czy zwykłych, mineralnych, silnik nie powinien nigdy pracować z obrotami przekraczającymi obroty maksymalnego momentu, ani ze zbyt małymi, niewiele większymi od wolnych obrotów, czyli od mniej więcej 1000/min. Pojazd nie powinien być w tym czasie w pełni obciążany, a tym bardziej nie powinien być używany do holowania innego pojazdu lub przyczepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

Należy unikać zarówno gwałtownych przyspieszeń, jak i hamowania silnikiem w zastępstwie hamowania hamulcami. W przypadku silników dwusuwowych dodatek oleju do paliwa powinien być w tym okresie większy o około 10 do 15% od zalecanego dla normalnej eksploatacji. Ponadto podczas jazdy na najwyższym biegu samochodem z takim silnikiem, należy co kilkanaście minut naciskać zdecydowanym ruchem na pedał przyspieszenia i przytrzymywać go w pozycji prawie maksymalnego otwarcia przepustnicy na od 2 do 3 sekund, co spowoduje zintensyfikowanie smarowania.

Zobacz także: Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Ponieważ w niedotartym silniku wydziela się więcej ciepła niż w dotartym, kierowca powinien w okresie docierania zwracać baczną uwagę na temperaturę cieczy chłodzącej i natychmiast przerywać jazdę, gdy zbliży się ona do wartości krytycznej, aby nie dopuścić do przegrzania silnika.

Docieranie zwykle kończy się po przejechaniu 1500 do 2000 km. Po jego zakończeniu należy wymienić olej w silniku i jego filtr, nawet gdy ich wygląd nie wskazuje na konieczność wymiany.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA