REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Jakubowski Ryszard
Jak dbać o silnik? Fot. Fotolia
Jak dbać o silnik? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.

W zasadzie każdy nowy mechanizm, nawet wykonany bardzo precyzyjnie, przez pewien czas na początku eksploatacji podlega procesowi zwanemu docieraniem, który polega na wzajemnym dopasowywaniu się elementów i części tego mechanizmu. Zabieg ten powinien przebiegać przy minimalnym eksploatacyjnym obciążeniu mechanizmu dobrze chłodzonego i smarowanego.

REKLAMA

Starsze typy silników samochodowych były montowane z części wykonywanych z wielu powodów mało precyzyjnie, a pasowania miały dość duże tolerancje, co mogło powodować, że konieczne luzy były zbyt małe dla poprawnej pracy danego podzespołu lub całego silnika. Elementy te, podczas pracy z niewielkim obciążeniem, mogły z czasem powiększyć luzy do optymalnych, pod warunkiem że w tym czasie nie były zbyt obciążane. Proces ten nazwano docieraniem.

Zobacz także: Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

REKLAMA

Docieranie silnika wymagało użycia najlepszych dostępnych olejów i paliw, z uwagi na tarcie, jakie występowało pomiędzy zbyt ciasno spasowanymi elementami. Dziś wiele olejów, zwłaszcza syntetycznych, ma tak znakomite właściwości smarne, że ich zastosowanie podczas docierania w praktyce wydłuża ten okres nawet dwukrotnie w stosunku do zalecanego przez producentów tych silników.

W okresie docierania, czy to przy użyciu olejów syntetycznych, czy zwykłych, mineralnych, silnik nie powinien nigdy pracować z obrotami przekraczającymi obroty maksymalnego momentu, ani ze zbyt małymi, niewiele większymi od wolnych obrotów, czyli od mniej więcej 1000/min. Pojazd nie powinien być w tym czasie w pełni obciążany, a tym bardziej nie powinien być używany do holowania innego pojazdu lub przyczepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

Należy unikać zarówno gwałtownych przyspieszeń, jak i hamowania silnikiem w zastępstwie hamowania hamulcami. W przypadku silników dwusuwowych dodatek oleju do paliwa powinien być w tym okresie większy o około 10 do 15% od zalecanego dla normalnej eksploatacji. Ponadto podczas jazdy na najwyższym biegu samochodem z takim silnikiem, należy co kilkanaście minut naciskać zdecydowanym ruchem na pedał przyspieszenia i przytrzymywać go w pozycji prawie maksymalnego otwarcia przepustnicy na od 2 do 3 sekund, co spowoduje zintensyfikowanie smarowania.

Zobacz także: Silnik wielopaliwowy - co to jest?

REKLAMA

Ponieważ w niedotartym silniku wydziela się więcej ciepła niż w dotartym, kierowca powinien w okresie docierania zwracać baczną uwagę na temperaturę cieczy chłodzącej i natychmiast przerywać jazdę, gdy zbliży się ona do wartości krytycznej, aby nie dopuścić do przegrzania silnika.

Docieranie zwykle kończy się po przejechaniu 1500 do 2000 km. Po jego zakończeniu należy wymienić olej w silniku i jego filtr, nawet gdy ich wygląd nie wskazuje na konieczność wymiany.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA