Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki
REKLAMA
REKLAMA
Dotyczy to zwłaszcza wnętrz cylindrów i dolnej części jego korpusu, w której pracuje wał korbowy, a w przypadku silnika dwusuwowego, oprócz cylindrów, także obu połówek skrzyni korbowej.
REKLAMA
Mycie i czyszczenie jest bardzo ważne zwłaszcza, gdy wnętrza cylindrów były szlifowane. Trzeba z nich usunąć całkowicie resztki zeszlifowanego materiału oraz, co ważniejsze, ścierniwo, które jest wtarte w ścianki cylindra. Najlepiej to zrobić zaczynając od wytarcia do czysta wnętrz cylindrów najpierw szmatką, zwilżoną w oleju napędowym lub benzynie lakowej (nie używać ekstrakcyjnej na tym etapie!), a następnie wytarciu ich do czysta ściereczkami, zwilżonymi olejem parafinowym lub płynną stearyną (do nabycia w aptekach).
Zobacz też: Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne
REKLAMA
Dopiero po tym zabiegu można je do czysta wytrzeć ściereczką z benzyną ekstrakcyjną, a następnie natrzeć olejem silnikowym. Tak samo oczyścić gniazda łożysk wału korbowego. Wał korbowy umyć w oleju napędowym, a potem domyć benzyną lakową i bardzo starannie oczyścić czopy oraz wnętrza wykorbień, aby nie pozostały w nich najmniejsze drobiny ścierniwa po szlifowaniu czopów. Można wlać trochę oleju parafinowego lub benzyny lakowej do kanałów olejowych wału a następnie przedmuchać je strumieniem sprężonego powietrza.
Łożyska nakładać i nabijać na wał po ich rozgrzaniu w bardzo gorącym oleju, przy czym można czopy, na które zostaną nałożone, schłodzić np. przez obłożenie ich foliowymi woreczkami z kostkami lodu. Zachować ostrożność, aby nie poparzyć się rozgrzanymi łożyskami.
Założyć tłoki na korbowody, następnie wsunąć tłoki w cylindry, posługując się specjalną opaską do ściskania pierścieni tłokowych. Opaski takie są w sprzedaży w sklepach narzędziowych i motoryzacyjnych. Tłok i pierścienie warto posmarować olejem silnikowym.
Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?
W przypadku silnika dwusuwowego wsuwanie tłoków w cylindry jest bardziej skomplikowane, ponieważ wiąże się z równoczesnym ułożeniem wału korbowego w górnej części skrzyni korbowej. Należy pamiętać, aby tłoki były założone na korbowody wybitą na ich denkach strzałką w kierunku okien kolektora wydechowego. Zamki pierścieniu muszą znaleźć się nad kołeczkami w rowkach tłoka, które ustalają ich położenie. Opaska do ściskania pierścieni musi być rozbieralna, inaczej nie da się zdjąć z korbowodu po wsunięciu tłoka do cylindra. Można ją wykonać samodzielnie z opaski do zaciskania na przewodach hydraulicznych.
Etap końcowy
Połówki skrzyni korbowej silnika dwusuwowego należy uszczelnić nakładając na płaszczyzny ich styku bardzo cienką, równomierną warstwę specjalnej silikonowej masy uszczelniającej i po złożeniu szybko je ze sobą ścisnąć śrubami, dokręcanymi w odpowiedniej kolejności. Tą samą masą można przykleić do korpusu silnika uszczelkę głowicy, bacząc aby nie posmarować silikonem metalowych obramowań uszczelki wokół otworów nad cylindrami i nie zanieczyścić nim innych otworów, zwłaszcza związanych z układem olejenia.
Podczas składania silnika zachować czystość, a wszystkie czynności wykonywać bardzo starannie i w przemyślany sposób, bez pośpiechu.
REKLAMA
REKLAMA