REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak składać silnik po remoncie
Jak składać silnik po remoncie

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, rozłożony na czas remontu, należy po regeneracji jego części ponownie złożyć. Przedtem jednak należy jego elementy starannie umyć i oczyścić.

Dotyczy to zwłaszcza wnętrz cylindrów i dolnej części jego korpusu, w której pracuje wał korbowy, a w przypadku silnika dwusuwowego, oprócz cylindrów, także obu połówek skrzyni korbowej.

REKLAMA

Mycie i czyszczenie jest bardzo ważne zwłaszcza, gdy wnętrza cylindrów były szlifowane. Trzeba z nich usunąć całkowicie resztki zeszlifowanego materiału oraz, co ważniejsze, ścierniwo, które jest wtarte w ścianki cylindra. Najlepiej to zrobić zaczynając od wytarcia do czysta wnętrz cylindrów najpierw szmatką, zwilżoną w oleju napędowym lub benzynie lakowej (nie używać ekstrakcyjnej na tym etapie!), a następnie wytarciu ich do czysta ściereczkami, zwilżonymi olejem parafinowym lub płynną stearyną (do nabycia w aptekach).

Zobacz też: Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

REKLAMA

Dopiero po tym zabiegu można je do czysta wytrzeć ściereczką z benzyną ekstrakcyjną, a następnie natrzeć olejem silnikowym. Tak samo oczyścić gniazda łożysk wału korbowego. Wał korbowy umyć w oleju napędowym, a potem domyć benzyną lakową i bardzo starannie oczyścić czopy oraz wnętrza wykorbień, aby nie pozostały w nich najmniejsze drobiny ścierniwa po szlifowaniu czopów. Można wlać trochę oleju parafinowego lub benzyny lakowej do kanałów olejowych wału a następnie przedmuchać je strumieniem sprężonego powietrza.

Łożyska nakładać i nabijać na wał po ich rozgrzaniu w bardzo gorącym oleju, przy czym można czopy, na które zostaną nałożone, schłodzić np. przez obłożenie ich foliowymi woreczkami z kostkami lodu. Zachować ostrożność, aby nie poparzyć się rozgrzanymi łożyskami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założyć tłoki na korbowody, następnie wsunąć tłoki w cylindry, posługując się specjalną opaską do ściskania pierścieni tłokowych. Opaski takie są w sprzedaży w sklepach narzędziowych i motoryzacyjnych. Tłok i pierścienie warto posmarować olejem silnikowym.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W przypadku silnika dwusuwowego wsuwanie tłoków w cylindry jest bardziej skomplikowane, ponieważ wiąże się z równoczesnym ułożeniem wału korbowego w górnej części skrzyni korbowej. Należy pamiętać, aby tłoki były założone na korbowody wybitą na ich denkach strzałką w kierunku okien kolektora wydechowego. Zamki pierścieniu muszą znaleźć się nad kołeczkami w rowkach tłoka, które ustalają ich położenie. Opaska do ściskania pierścieni musi być rozbieralna, inaczej nie da się zdjąć z korbowodu po wsunięciu tłoka do cylindra. Można ją wykonać samodzielnie z opaski do zaciskania na przewodach hydraulicznych.

Etap końcowy

 Połówki skrzyni korbowej silnika dwusuwowego należy uszczelnić nakładając na płaszczyzny ich styku bardzo cienką, równomierną warstwę specjalnej silikonowej masy uszczelniającej i po złożeniu szybko je ze sobą ścisnąć śrubami, dokręcanymi w odpowiedniej kolejności. Tą samą masą można przykleić do korpusu silnika uszczelkę głowicy, bacząc aby nie posmarować silikonem metalowych obramowań uszczelki wokół otworów nad cylindrami i nie zanieczyścić nim innych otworów, zwłaszcza związanych z układem olejenia.

Podczas składania silnika zachować czystość, a wszystkie czynności wykonywać bardzo starannie i w przemyślany sposób, bez pośpiechu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA