REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak składać silnik po remoncie
Jak składać silnik po remoncie

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, rozłożony na czas remontu, należy po regeneracji jego części ponownie złożyć. Przedtem jednak należy jego elementy starannie umyć i oczyścić.

Dotyczy to zwłaszcza wnętrz cylindrów i dolnej części jego korpusu, w której pracuje wał korbowy, a w przypadku silnika dwusuwowego, oprócz cylindrów, także obu połówek skrzyni korbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Mycie i czyszczenie jest bardzo ważne zwłaszcza, gdy wnętrza cylindrów były szlifowane. Trzeba z nich usunąć całkowicie resztki zeszlifowanego materiału oraz, co ważniejsze, ścierniwo, które jest wtarte w ścianki cylindra. Najlepiej to zrobić zaczynając od wytarcia do czysta wnętrz cylindrów najpierw szmatką, zwilżoną w oleju napędowym lub benzynie lakowej (nie używać ekstrakcyjnej na tym etapie!), a następnie wytarciu ich do czysta ściereczkami, zwilżonymi olejem parafinowym lub płynną stearyną (do nabycia w aptekach).

Zobacz też: Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Dopiero po tym zabiegu można je do czysta wytrzeć ściereczką z benzyną ekstrakcyjną, a następnie natrzeć olejem silnikowym. Tak samo oczyścić gniazda łożysk wału korbowego. Wał korbowy umyć w oleju napędowym, a potem domyć benzyną lakową i bardzo starannie oczyścić czopy oraz wnętrza wykorbień, aby nie pozostały w nich najmniejsze drobiny ścierniwa po szlifowaniu czopów. Można wlać trochę oleju parafinowego lub benzyny lakowej do kanałów olejowych wału a następnie przedmuchać je strumieniem sprężonego powietrza.

REKLAMA

Łożyska nakładać i nabijać na wał po ich rozgrzaniu w bardzo gorącym oleju, przy czym można czopy, na które zostaną nałożone, schłodzić np. przez obłożenie ich foliowymi woreczkami z kostkami lodu. Zachować ostrożność, aby nie poparzyć się rozgrzanymi łożyskami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założyć tłoki na korbowody, następnie wsunąć tłoki w cylindry, posługując się specjalną opaską do ściskania pierścieni tłokowych. Opaski takie są w sprzedaży w sklepach narzędziowych i motoryzacyjnych. Tłok i pierścienie warto posmarować olejem silnikowym.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W przypadku silnika dwusuwowego wsuwanie tłoków w cylindry jest bardziej skomplikowane, ponieważ wiąże się z równoczesnym ułożeniem wału korbowego w górnej części skrzyni korbowej. Należy pamiętać, aby tłoki były założone na korbowody wybitą na ich denkach strzałką w kierunku okien kolektora wydechowego. Zamki pierścieniu muszą znaleźć się nad kołeczkami w rowkach tłoka, które ustalają ich położenie. Opaska do ściskania pierścieni musi być rozbieralna, inaczej nie da się zdjąć z korbowodu po wsunięciu tłoka do cylindra. Można ją wykonać samodzielnie z opaski do zaciskania na przewodach hydraulicznych.

Etap końcowy

 Połówki skrzyni korbowej silnika dwusuwowego należy uszczelnić nakładając na płaszczyzny ich styku bardzo cienką, równomierną warstwę specjalnej silikonowej masy uszczelniającej i po złożeniu szybko je ze sobą ścisnąć śrubami, dokręcanymi w odpowiedniej kolejności. Tą samą masą można przykleić do korpusu silnika uszczelkę głowicy, bacząc aby nie posmarować silikonem metalowych obramowań uszczelki wokół otworów nad cylindrami i nie zanieczyścić nim innych otworów, zwłaszcza związanych z układem olejenia.

Podczas składania silnika zachować czystość, a wszystkie czynności wykonywać bardzo starannie i w przemyślany sposób, bez pośpiechu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA