REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe? Fot. Fotolia
Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prace przy pojazdach zabytkowych są ze swojej natury inne, niż prace przy współcześnie produkowanych samochodach i motocyklach. Przyczyną są inne, często dziś nie spotykane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne.

Ogólnie pracę przy starych samochodach można podzielić na dwie grupy: zabiegi pielęgnacyjno-konserwatorskie i naprawy. Do pierwszej zalicza się przede wszystkim zabezpieczanie antykorozyjne oraz smarowanie. Druga jest bardzo rozbudowana i zawiera wszystkie czynności naprawcze, od najprostszych do napraw głównych silnika i bloku napędowego wraz z przekładnią główną (mechanizmem różnicowym).

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

REKLAMA

Produkowane dawniej oldtimery były najczęściej bardzo słabo, wręcz symbolicznie zabezpieczane antykorozyjnie, dlatego w wielu przypadkach dla zachowania gwarancji nabywca pojazdu musiał go na własny koszt poddać zabiegom, polegającym głównie na pokryciu na wpół elastyczną masą bitumiczną (Bitex, Valvoline itp) całego podwozia i wielu elementów podzespołów znajdujących się pod karoserią, np. wału napędowego. Kolejnym zabiegiem było wypełnienie tzw. profili zamkniętych (progów, słupków drzwiowych, wnętrza drzwi itp. płynem antykorozyjnym, którym zwykle – z oszczędności - był przepracowany, a więc zakwaszony olej silnikowy lub przekładniowy, który przyspieszał korozję, zamiast chronić przed nią. Tak „zabezpieczony” oldtimer zwykle wytrzymywał zaledwie kilka lat bez napraw blacharskich. Co ciekawe, często karoserie niezabezpieczone antykorozyjnie wytrzymywały niemal tak długo, jak karoserie zabezpieczone.

Z uwagi na to, iż dawniej zarówno w zawieszeniu jak i w układzie kierowniczym nie stosowano przegubowych połączeń samosmarujących, np wykonanych z odpowiednich tworzyw sztucznych, konieczne było okresowe smarowanie wszystkich newralgicznych elementów, takich jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych, przeguby napędowe, przekładnie układu kierowniczego, zwłaszcza tzw. maglownice itp. oraz linki i cięgła.

W niektórych typach oldtimerów było aż kilkanaście punktów smarowania, do których średnio raz na rok należało wtłoczyć pod ciśnieniem nową porcję smaru aż do wyparcia zużytego. Nie wolno o tym zapominać podczas użytkowania pojazdów zabytkowych pod groźbą zatarcia lub zbyt szybkiego zużycia tych ważnych dla bezpiecznej jazdy elementów. Zabieg ten przeprowadza się przy pomocy specjalnych pomp, zwanych popularnie towotnicami, które były wyposażone w specjalne końcówki, pozwalające na wciśnięcie ich na tzw. kalamitki lub smarowniczki, czyli końcówki z zaworkami, przez które można wtłoczyć nowe porcje smaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Współcześnie produkowane smary półpłynne, które można wykorzystywać do okresowego smarowania wspomnianych wcześniej elementów, mają doskonałe właściwości smarne. Mimo to okresowe smarowania należy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami instrukcji pojazdu, nie rzadziej niż raz na 15 do 20 tysięcy km lub raz na rok.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA