REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe? Fot. Fotolia
Jak naprawiać i eksploatować auto zabytkowe? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prace przy pojazdach zabytkowych są ze swojej natury inne, niż prace przy współcześnie produkowanych samochodach i motocyklach. Przyczyną są inne, często dziś nie spotykane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne.

Ogólnie pracę przy starych samochodach można podzielić na dwie grupy: zabiegi pielęgnacyjno-konserwatorskie i naprawy. Do pierwszej zalicza się przede wszystkim zabezpieczanie antykorozyjne oraz smarowanie. Druga jest bardzo rozbudowana i zawiera wszystkie czynności naprawcze, od najprostszych do napraw głównych silnika i bloku napędowego wraz z przekładnią główną (mechanizmem różnicowym).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

Produkowane dawniej oldtimery były najczęściej bardzo słabo, wręcz symbolicznie zabezpieczane antykorozyjnie, dlatego w wielu przypadkach dla zachowania gwarancji nabywca pojazdu musiał go na własny koszt poddać zabiegom, polegającym głównie na pokryciu na wpół elastyczną masą bitumiczną (Bitex, Valvoline itp) całego podwozia i wielu elementów podzespołów znajdujących się pod karoserią, np. wału napędowego. Kolejnym zabiegiem było wypełnienie tzw. profili zamkniętych (progów, słupków drzwiowych, wnętrza drzwi itp. płynem antykorozyjnym, którym zwykle – z oszczędności - był przepracowany, a więc zakwaszony olej silnikowy lub przekładniowy, który przyspieszał korozję, zamiast chronić przed nią. Tak „zabezpieczony” oldtimer zwykle wytrzymywał zaledwie kilka lat bez napraw blacharskich. Co ciekawe, często karoserie niezabezpieczone antykorozyjnie wytrzymywały niemal tak długo, jak karoserie zabezpieczone.

Z uwagi na to, iż dawniej zarówno w zawieszeniu jak i w układzie kierowniczym nie stosowano przegubowych połączeń samosmarujących, np wykonanych z odpowiednich tworzyw sztucznych, konieczne było okresowe smarowanie wszystkich newralgicznych elementów, takich jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych, przeguby napędowe, przekładnie układu kierowniczego, zwłaszcza tzw. maglownice itp. oraz linki i cięgła.

REKLAMA

W niektórych typach oldtimerów było aż kilkanaście punktów smarowania, do których średnio raz na rok należało wtłoczyć pod ciśnieniem nową porcję smaru aż do wyparcia zużytego. Nie wolno o tym zapominać podczas użytkowania pojazdów zabytkowych pod groźbą zatarcia lub zbyt szybkiego zużycia tych ważnych dla bezpiecznej jazdy elementów. Zabieg ten przeprowadza się przy pomocy specjalnych pomp, zwanych popularnie towotnicami, które były wyposażone w specjalne końcówki, pozwalające na wciśnięcie ich na tzw. kalamitki lub smarowniczki, czyli końcówki z zaworkami, przez które można wtłoczyć nowe porcje smaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Współcześnie produkowane smary półpłynne, które można wykorzystywać do okresowego smarowania wspomnianych wcześniej elementów, mają doskonałe właściwości smarne. Mimo to okresowe smarowania należy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami instrukcji pojazdu, nie rzadziej niż raz na 15 do 20 tysięcy km lub raz na rok.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA