REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje instalacji elektrycznych w autach zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy samochodów od chwili stworzenia pierwszego pojazdu, napędzanego bezpośrednio energią cieplną bez zamiany jej na parę wodną aż do ostatnich czasów stosowali w tworzonych przez siebie konstrukcjach przeróżne rozwiązania techniczne.

Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych. Można je podzielić, ze względu na liczbę przewodów, zasilających odbiorniki prądu, na kilka rodzajów.

REKLAMA

Najpowszechniej spotykany jest układ dwuprzewodowy, nazywany często mylnie układem jednoprzewodowym. Wszystkie odbiorniki prądu są w nim tak zasilane, że jednym z przewodów są wszystkie metalowe, połączone ze sobą elementy samochodu, takie jak rama i karoseria, silnik, blok napędowy itd.

Rzadziej spotyka się układ dwuprzewodowy wyizolowany, w którym w zasilaniu odbiorników nie biorą udziału żadne metalowe elementy konstrukcji pojazdu, a prąd jest doprowadzany do każdego z nich dwoma przewodami, podobnie jak w domowej instalacji elektrycznej. Napięcie pomiędzy każdym z nich a masą pojazdu zawsze wynosi zero woltów.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Odmianą układu dwuprzewodowego jest układ dwunapięciowy, w którym wszystkie odbiorniki pracują przy dwukrotnie niższym napięciu, niż rozrusznik. W układzie takim pracują zawsze dwa akumulatory, które na czas rzruchu są łączone szeregowo w obwodzie rozrusznika, natomiast reszta odbiorników cały czas znajduje się pod napięciem jednego akumulatora. Po udanym rozruchu akumulatory są łączone automatycznie równolegle, co umożliwia ich jednoczesne ładowanie z prądnicy lub alternatora. Masa pojazdu jest w takim przypadku wspólnym przewodem zerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układy takie są spotykane najczęściej w pojazdach z bardzo dużymi silnikami lub pojazdach przeznaczonych do pracy w bardzo niskich temperaturach.

Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Odmianą układu dwunapięciowego jest układ trójprzewodowy, gdzie akumulatory są na stałe połączone szeregowo i zasilane z prądnicy lub alternatora napięciem 24 V, przy czym tylko jeden z nich zasila pozostałe odbiorniki prądu w samochodzie napięciem 12 V. Drugi w tym czasie jedynie przyjmuje energię z prądnicy lub alternatora. Rozwiązanie to jest lepsze od układu dwunapięciowego, ponieważ nie wymaga stosowania automatycznego przełącznika akumulatorów, którego styki muszą znosić ogromne obciążenia prądowe. Funkcję przewodu zerowego pełnią w takim układzie metalowe elementy samochodu.

Istnieje odmiana układu trójprzewodowego, w którym zasilanie odbiorników odbywa się zawsze dwoma przewodami, zaś masa pojazdu nie jest połączona elektrycznie z żadnym z nich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA