REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje instalacji elektrycznych w autach zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy samochodów od chwili stworzenia pierwszego pojazdu, napędzanego bezpośrednio energią cieplną bez zamiany jej na parę wodną aż do ostatnich czasów stosowali w tworzonych przez siebie konstrukcjach przeróżne rozwiązania techniczne.

Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych. Można je podzielić, ze względu na liczbę przewodów, zasilających odbiorniki prądu, na kilka rodzajów.

REKLAMA

Najpowszechniej spotykany jest układ dwuprzewodowy, nazywany często mylnie układem jednoprzewodowym. Wszystkie odbiorniki prądu są w nim tak zasilane, że jednym z przewodów są wszystkie metalowe, połączone ze sobą elementy samochodu, takie jak rama i karoseria, silnik, blok napędowy itd.

Rzadziej spotyka się układ dwuprzewodowy wyizolowany, w którym w zasilaniu odbiorników nie biorą udziału żadne metalowe elementy konstrukcji pojazdu, a prąd jest doprowadzany do każdego z nich dwoma przewodami, podobnie jak w domowej instalacji elektrycznej. Napięcie pomiędzy każdym z nich a masą pojazdu zawsze wynosi zero woltów.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Odmianą układu dwuprzewodowego jest układ dwunapięciowy, w którym wszystkie odbiorniki pracują przy dwukrotnie niższym napięciu, niż rozrusznik. W układzie takim pracują zawsze dwa akumulatory, które na czas rzruchu są łączone szeregowo w obwodzie rozrusznika, natomiast reszta odbiorników cały czas znajduje się pod napięciem jednego akumulatora. Po udanym rozruchu akumulatory są łączone automatycznie równolegle, co umożliwia ich jednoczesne ładowanie z prądnicy lub alternatora. Masa pojazdu jest w takim przypadku wspólnym przewodem zerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układy takie są spotykane najczęściej w pojazdach z bardzo dużymi silnikami lub pojazdach przeznaczonych do pracy w bardzo niskich temperaturach.

Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Odmianą układu dwunapięciowego jest układ trójprzewodowy, gdzie akumulatory są na stałe połączone szeregowo i zasilane z prądnicy lub alternatora napięciem 24 V, przy czym tylko jeden z nich zasila pozostałe odbiorniki prądu w samochodzie napięciem 12 V. Drugi w tym czasie jedynie przyjmuje energię z prądnicy lub alternatora. Rozwiązanie to jest lepsze od układu dwunapięciowego, ponieważ nie wymaga stosowania automatycznego przełącznika akumulatorów, którego styki muszą znosić ogromne obciążenia prądowe. Funkcję przewodu zerowego pełnią w takim układzie metalowe elementy samochodu.

Istnieje odmiana układu trójprzewodowego, w którym zasilanie odbiorników odbywa się zawsze dwoma przewodami, zaś masa pojazdu nie jest połączona elektrycznie z żadnym z nich.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA