REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wielopaliwowe silniki?
Wielopaliwowe silniki?

REKLAMA

REKLAMA

Definicja silnika wielopaliwowego mówi, że jest to silnik spalinowy, tłokowy o dowolnym rodzaju zapłonu, który może być zasilany różnego rodzaju paliwami ciekłymi o pochodzeniu roślinnym, mineralnym lub syntetycznym, a także gazowym, przy czym zmiana rodzaju paliwa nie wymaga żadnych lub prawie żadnych zmian konstrukcyjnych lub regulacyjnych silnika.

Pierwsze silniki wielopaliwowe powstały bardzo dawno temu, już w okresie poprzedzającym bezpośrednio drugą wojnę światową. Były to silniki z tzw. gruszami żarowymi, których rozgrzanie było konieczne do ich rozruchu. Miały one niewielki stopień sprężania, dzięki czemu mogły być zasilane w zasadzie każdą palną cieczą, z wyjątkiem alkoholi. Zasilano je olejem napędowym, naftą, próbowano zasilać także ciężkimi frakcjami ropy naftowej, a także różnymi rodzajami benzyny. Silniki te miały niewielką sprawność i szybko zrezygnowano z ich użytkowania i produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Nieco wcześniej firmy Hesselmann i Boghetto skonstruowały niezależnie od siebie silniki o zasilaniu wtryskowym, z zapłonem iskrowym, które były w pewnym sensie pierwowzorami dla silników, budowanych współcześnie i uznawanych za najnowsze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej. Tamte silniki miały nad współczesnymi pewną istotną przewagę: mogły być zasilane oprócz benzyny, także znacznie tańszymi paliwami, a więc naftą a nawet najgorszymi gatunkami oleju napędowego. Charakteryzowały się one stosunkowo niewielkim stopniem sprężania, nie przekraczającym 1:10, dlatego do zapłonu paliw cięższych od benzyny wymagały również stosowania zapłonu iskrowego.

Zobacz także: Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Po zakończeniu II wojny światowej kilka koncernów, w tym Barber-Texaco i Jalbert, próbowało stworzyć silnik uniwersalny, pracujący na wszystkich dostępnych wówczas paliwach. Ich wysiłki zakończyły się połowicznym sukcesem. Nie stworzono popularnego silnika wielopaliwowego, natomiast zainteresowało się tym tematem wojsko i jego konstruktorzy opracowali kilka różnych silników, spalających większość znanych paliw płynnych. Wojskowe rozwiązania techniczne są jednak tajne i ich poznanie nie jest na razie możliwe. Wiadomo jedynie, że silniki te mają, jak na silniki z zapłonem samoczynnym, których są mutacjami, niewielki stopień sprężania, rzędu 1:20, co powoduje, że do wystąpienia zapłonu jest konieczna iskra elektryczna.

REKLAMA

Oprócz wojskowych, pojawiły się także rozwiązania „cywilne”, prawdopodobnie niewiele się od nich różniące. Jednym z pierwszych był silnik Meurera, zbudowany w oparciu o silnik MAN. Zastosowano w nim wtryskiwacze dwuotworowego oraz stycznego kanału dolotowego, co powoduje zawirowania zasysanego powietrza wokół osi cylindra. W każdym cyklu pracy następują w nim dwa zapłony: pierwszy typowy samozapłon po sprężeniu powietrza w cylindrze, do którego jest wtryskiwana niewielka ilość paliwa, oraz drugi, kiedy zapala się paliwo uprzednio wtryśnięte do cylindra i parujące przy ściankach w wirującym strumieniu powietrza. Silniki o takiej konstrukcji pracują na każdym rodzaju paliwa, nawet na wysokooktanowych benzynach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Koniec epoki diesla?

W pewnym sensie silnikiem wielopaliwowym jest każdy silnik współczesny, współpracujący z instalacją gazową, w którym do rozruchu jest wykorzystywana benzyna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA