REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak będą wyglądać instalacje gazowe przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Konstruktorzy instalacji gazowych najnowszej generacji muszą dostosować je do współpracy z systemami bezpośredniego wtrysku paliwa. Kia Picanto Fot. Kia
Konstruktorzy instalacji gazowych najnowszej generacji muszą dostosować je do współpracy z systemami bezpośredniego wtrysku paliwa. Kia Picanto Fot. Kia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach w silnikach ZI coraz powszechniej stosowany jest system bezpośredniego wtrysku benzyny, dający wymierne korzyści szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem.

Wzrost popularności tego typu rozwiązania postawił przed konstruktorami układów zasilania LPG niemałe wyzwanie, ponieważ żadna z dotychczas stosowanych instalacji nie nadawała się do wykorzystania w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Główna przeszkoda polega na problemach z wtryskiwaczami benzynowymi, które po odłączeniu nie mają chłodzenia paliwem i istnieje ryzyko ich uszkodzenia. Oferowane obecnie przez Skodę rozwiązanie, w którym wtryskiwacze benzyny są okresowo uruchamiane, jest pewnego rodzaju półśrodkiem, bowiem wyposażony weń silnik nawet w 30% może wykorzystywać zasilanie benzyną. Innowacją w tym zakresie wykazała się firma Vialle, wprowadzając na rynek pod koniec 2009 roku instalację nazwaną LPdi.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Układ wykorzystuje znany już z instalacji piątej generacji zbiornik paliwa gazowego z pompą, ale sercem instalacji jest opatentowany moduł FSU (fuel selection unit). Benzyna i gaz LPG w fazie ciekłej są doprowadzone do tego modułu i za jego pomocą możliwe jest przełączanie między paliwami. Wybrane paliwo wykorzystuje później fabryczną „benzynową” instalację zasilania, włącznie z pompą wysokiego ciśnienia, podnoszącą ciśnienie paliwa do ponad 10 MPa. Wtrysk fazy ciekłej LPG następuje z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzyny, co potwierdza unikalność i innowacyjność instalacji LPdi. Nie bez znaczenia jest również znacznie ograniczony stopień ingerencji układu gazowego w konstrukcję pojazdu.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nie ma przeciwwskazań, aby silnik wyposażony w tę instalację zasilany był paliwem gazowym we wszystkich fazach jego pracy, łącznie z rozruchem. Przełączenie na zasilanie benzyną jest, więc konieczne tylko w przypadku wyczerpania się paliwa gazowego. W celu szybszego rozruchu silnika zasilanego gazem układ uruchamia pompę paliwa już podczas otwarcia drzwi pojazdu. Producent instalacji twierdzi, że wyposażony weń pojazd może się odznaczać emisją dwutlenku węgla o 20% mniejszą niż przy zasilaniu benzynowym, bez zmniejszenia parametrów dynamicznych samochodu. Jak na razie opisywany układ jest przystosowany jedynie do montażu w silnikach 1,4 TSi koncernu Volkswagen AG, ale jak obiecuje firma Vialle na początku 2011 roku będą również dostępnie instalacje przeznaczone do wielu innych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym popularnych 1,8 oraz 2,0 TSi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na razie nie wiadomo kiedy układy LPdi pojawią się na polskim rynku. Jeżeli wpływają one na zwiększenie poziomu ekologii w samochodach, zachętą do jej montażu mogłyby być rządowe dotacje, na które się jednak w najbliższej przyszłości nie zanosi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA