REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak będą wyglądać instalacje gazowe przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Konstruktorzy instalacji gazowych najnowszej generacji muszą dostosować je do współpracy z systemami bezpośredniego wtrysku paliwa. Kia Picanto Fot. Kia
Konstruktorzy instalacji gazowych najnowszej generacji muszą dostosować je do współpracy z systemami bezpośredniego wtrysku paliwa. Kia Picanto Fot. Kia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach w silnikach ZI coraz powszechniej stosowany jest system bezpośredniego wtrysku benzyny, dający wymierne korzyści szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem.

Wzrost popularności tego typu rozwiązania postawił przed konstruktorami układów zasilania LPG niemałe wyzwanie, ponieważ żadna z dotychczas stosowanych instalacji nie nadawała się do wykorzystania w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Główna przeszkoda polega na problemach z wtryskiwaczami benzynowymi, które po odłączeniu nie mają chłodzenia paliwem i istnieje ryzyko ich uszkodzenia. Oferowane obecnie przez Skodę rozwiązanie, w którym wtryskiwacze benzyny są okresowo uruchamiane, jest pewnego rodzaju półśrodkiem, bowiem wyposażony weń silnik nawet w 30% może wykorzystywać zasilanie benzyną. Innowacją w tym zakresie wykazała się firma Vialle, wprowadzając na rynek pod koniec 2009 roku instalację nazwaną LPdi.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Układ wykorzystuje znany już z instalacji piątej generacji zbiornik paliwa gazowego z pompą, ale sercem instalacji jest opatentowany moduł FSU (fuel selection unit). Benzyna i gaz LPG w fazie ciekłej są doprowadzone do tego modułu i za jego pomocą możliwe jest przełączanie między paliwami. Wybrane paliwo wykorzystuje później fabryczną „benzynową” instalację zasilania, włącznie z pompą wysokiego ciśnienia, podnoszącą ciśnienie paliwa do ponad 10 MPa. Wtrysk fazy ciekłej LPG następuje z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzyny, co potwierdza unikalność i innowacyjność instalacji LPdi. Nie bez znaczenia jest również znacznie ograniczony stopień ingerencji układu gazowego w konstrukcję pojazdu.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nie ma przeciwwskazań, aby silnik wyposażony w tę instalację zasilany był paliwem gazowym we wszystkich fazach jego pracy, łącznie z rozruchem. Przełączenie na zasilanie benzyną jest, więc konieczne tylko w przypadku wyczerpania się paliwa gazowego. W celu szybszego rozruchu silnika zasilanego gazem układ uruchamia pompę paliwa już podczas otwarcia drzwi pojazdu. Producent instalacji twierdzi, że wyposażony weń pojazd może się odznaczać emisją dwutlenku węgla o 20% mniejszą niż przy zasilaniu benzynowym, bez zmniejszenia parametrów dynamicznych samochodu. Jak na razie opisywany układ jest przystosowany jedynie do montażu w silnikach 1,4 TSi koncernu Volkswagen AG, ale jak obiecuje firma Vialle na początku 2011 roku będą również dostępnie instalacje przeznaczone do wielu innych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym popularnych 1,8 oraz 2,0 TSi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na razie nie wiadomo kiedy układy LPdi pojawią się na polskim rynku. Jeżeli wpływają one na zwiększenie poziomu ekologii w samochodach, zachętą do jej montażu mogłyby być rządowe dotacje, na które się jednak w najbliższej przyszłości nie zanosi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA