REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób przebiega sterowanie wtryskiem LPG w instalacjach czwartej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie.

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

REKLAMA

Zobacz również: Seat: wymiana filtra paliwa

REKLAMA

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

Zobacz również: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA