W jaki sposób przebiega sterowanie wtryskiem LPG w instalacjach czwartej generacji?

REKLAMA
REKLAMA
Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.
REKLAMA
Zobacz również: Seat: wymiana filtra paliwa
REKLAMA
Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.
Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.
Zobacz również: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?
REKLAMA
Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.
Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.
Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.
REKLAMA
REKLAMA