REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób przebiega sterowanie wtryskiem LPG w instalacjach czwartej generacji?

Łukasz Krasowski
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie.

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

REKLAMA

Zobacz również: Seat: wymiana filtra paliwa

REKLAMA

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

Zobacz również: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA