REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób przebiega sterowanie wtryskiem LPG w instalacjach czwartej generacji?

Łukasz Krasowski
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej każdego typu jest prawidłowe ustalanie dawki LPG oraz podanie jej w odpowiednim momencie.

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Seat: wymiana filtra paliwa

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno w przypadku wtryskiwaczy gazowych, jak i benzynowych ilość podanego przez nie paliwa zależy od czasu ich otwarcia. Zadaniem sterownika układu zasilania LPG czwartej generacji jest zatem wykorzystanie sygnałów wysyłanych przez sterownik benzynowy i na ich podstawie wyliczenie czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Dawkowanie to musi być na tyle precyzyjne, aby sterownik benzynowy nie był w stanie stwierdzić, że nie steruje wtryskiwaczami benzyny, ale gazu. Taki sposób sterowania składem mieszanki gazowo-powietrznej daje możliwość prawidłowego jej ustalenia w każdych warunkach pracy silnika, w tym w fazach nieustalonych i podczas działania systemów kontroli trakcji. Korzystnie jest, aby czas otwarcia wtryskiwacza gazowego był jak najbliższy czasowi otwarcia wtryskiwacza benzynowego. Wydłużenie czasu wtrysku może spowodować, że silnik nie będzie osiągał swojej maksymalnej mocy, a czas zbyt krótki utrudnia sterowanie składem mieszanki podczas pracy silnika na biegu jałowym.

Konieczne jest zsynchronizowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych. Jest to realizowane na dwa sposoby. Pierwszy z nich opiera się na synchronizacji w czasie rzeczywistym, polegającej na odczycie impulsów elektrycznych na przewodach sterujących wtryskiwaczami benzyny. Sposób ten wymaga szybkiego działania sternika gazowego i jak najmniejszej zwłoki działania wtryskiwaczy LPG. Drugi sposób synchronizacji polega na przewidywaniu czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na podstawie wcześniejszych pomiarów. Ten sposób pozwala na wysyłanie sygnałów sterujących wtryskiwaczami LPG zanim jeszcze wystąpi sygnał dla wtryskiwaczy benzynowych. Przy tym sposobie synchronizacji wtryskiwacze gazowej nie muszą odznaczać się tak dużą szybkością, ważne jest natomiast, aby czas zwłoki w ich działaniu był odpowiednio uwzględniany przez sterownik instalacji gazowej.

Czasem otwarcia wtryskiwacza gazowego steruje przebieg sygnału sterującego, wyliczany na podstawie sygnału sterującego wtryskiwacz benzyny, z korekcją uwzględniającą charakterystykę dawkowania wtryskiwacza LPG, napięcie w instalacji elektrycznej samochodu oraz zmianę gęstości paliwa gazowego z powodu zmiany jego temperatury. Czasy wtrysku mogą być dobierane indywidualnie dla każdego wtryskiwacza lub w mniej zaawansowanych układach, grupowo dla wszystkich wtryskiwaczy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA