REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system Start&Stop?

Łukasz Krasowski
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA


Badania wykazały, że około 30 procent czasu przemieszczania się w warunkach miejskich spędzamy stojąc. Ponieważ silnik pracuje bez przerwy, spora część paliwa jest marnowana.

Może więc dobrym rozwiązaniem byłoby wyłączanie silnika podczas postoju? Systemy samoczynnie wyłączające i uruchamiające silnik noszą różne nazwy (Start&Stop, ISG, Auto Start Stop itp.), ale cel ich działania jest taki sam – chodzi o oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w spalinach. Teoretycznie funkcjonowanie tego typu systemów jest dość proste. Jeżeli samochód zatrzymuje się i kierowca naciska pedał hamulca, silnik zostaje unieruchomiony. Cały czas działają jednak urządzenia pokładowe takie jak nagłośnienie, klimatyzacja czy światła. Po zwolnieniu hamulca lub wciśnięciu sprzęgła silnik zostaje błyskawicznie uruchomiony. Proces odpalenia, trwający w zwykłym samochodzie około sekundy, został skrócony o ponad połowę. Jeżeli sterownik układu stwierdzi, że akumulator jest zbyt słaby, to nawet podczas postoju silnik będzie pracował bez przerwy w celu doładowania baterii. Citroen, montujący układ Start&Stop już od kilku lat, twierdzi, że w warunkach miejskich zysk z jego działania to 10% redukcja zużycia paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Ponieważ częste cykle rozruchowe silnika ze zwykłym akumulatorem, alternatorem i rozrusznikiem, szybko przyczyniły by się do uszkodzenia tych elementów, konstruktorzy zmuszeni zostali do ich znaczących modyfikacji. Akumulator musi mieć zwiększoną pojemność (zwykle o kilkadziesiąt procent), a jego konstrukcja powinna być bardziej odporna na częste rozładowanie i naładowanie. W rozwiązaniu produkcji firmy Valeo (montowany np. w Citroenach lub Smartach) rozrusznik oraz alternator zostały połączone w jeden podzespół. Jest on napędzany przez wał korbowy silnika za pomocą szerokiego paska wieloklinowego ze specjalnym napinaczem. Francuskie rozwiązanie współpracuje ze sterownikiem zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nieco inną konstrukcję sytemu automatycznego wyłączania silnika przedstawiła firma Bosch. W jej przypadku alternator i rozrusznik stanowią osobne elementy, które w porównaniu do ich klasycznych odpowiedników posiadają znacznie zwiększoną trwałość. Co więcej, alternator Boscha pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowani. Rozwiązanie tego typu znajdziemy np. w samochodach marki BMW oznaczonych nazwą „Efficient Dynamics” i jest on połączony z ręcznie sterowaną przekładnią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy Start&Stop są montowane w samochodach dopiero od kilku lat, więc na razie trudno jest stwierdzić jaka jest ich faktyczna trwałość. Elementy układu rozruchowego przystosowane do tego typu układów są sporo droższe od ich zwykłych odpowiedników, więc trzeba mieć nadzieję, że ich niezawodność będzie na tyle duża, że nie będzie poddawała pod wątpliwość sensu stosowania układów Start&Stop.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA