REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system Start&Stop?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Badania wykazały, że około 30 procent czasu przemieszczania się w warunkach miejskich spędzamy stojąc. Ponieważ silnik pracuje bez przerwy, spora część paliwa jest marnowana.

Może więc dobrym rozwiązaniem byłoby wyłączanie silnika podczas postoju? Systemy samoczynnie wyłączające i uruchamiające silnik noszą różne nazwy (Start&Stop, ISG, Auto Start Stop itp.), ale cel ich działania jest taki sam – chodzi o oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w spalinach. Teoretycznie funkcjonowanie tego typu systemów jest dość proste. Jeżeli samochód zatrzymuje się i kierowca naciska pedał hamulca, silnik zostaje unieruchomiony. Cały czas działają jednak urządzenia pokładowe takie jak nagłośnienie, klimatyzacja czy światła. Po zwolnieniu hamulca lub wciśnięciu sprzęgła silnik zostaje błyskawicznie uruchomiony. Proces odpalenia, trwający w zwykłym samochodzie około sekundy, został skrócony o ponad połowę. Jeżeli sterownik układu stwierdzi, że akumulator jest zbyt słaby, to nawet podczas postoju silnik będzie pracował bez przerwy w celu doładowania baterii. Citroen, montujący układ Start&Stop już od kilku lat, twierdzi, że w warunkach miejskich zysk z jego działania to 10% redukcja zużycia paliwa.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Ponieważ częste cykle rozruchowe silnika ze zwykłym akumulatorem, alternatorem i rozrusznikiem, szybko przyczyniły by się do uszkodzenia tych elementów, konstruktorzy zmuszeni zostali do ich znaczących modyfikacji. Akumulator musi mieć zwiększoną pojemność (zwykle o kilkadziesiąt procent), a jego konstrukcja powinna być bardziej odporna na częste rozładowanie i naładowanie. W rozwiązaniu produkcji firmy Valeo (montowany np. w Citroenach lub Smartach) rozrusznik oraz alternator zostały połączone w jeden podzespół. Jest on napędzany przez wał korbowy silnika za pomocą szerokiego paska wieloklinowego ze specjalnym napinaczem. Francuskie rozwiązanie współpracuje ze sterownikiem zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nieco inną konstrukcję sytemu automatycznego wyłączania silnika przedstawiła firma Bosch. W jej przypadku alternator i rozrusznik stanowią osobne elementy, które w porównaniu do ich klasycznych odpowiedników posiadają znacznie zwiększoną trwałość. Co więcej, alternator Boscha pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowani. Rozwiązanie tego typu znajdziemy np. w samochodach marki BMW oznaczonych nazwą „Efficient Dynamics” i jest on połączony z ręcznie sterowaną przekładnią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy Start&Stop są montowane w samochodach dopiero od kilku lat, więc na razie trudno jest stwierdzić jaka jest ich faktyczna trwałość. Elementy układu rozruchowego przystosowane do tego typu układów są sporo droższe od ich zwykłych odpowiedników, więc trzeba mieć nadzieję, że ich niezawodność będzie na tyle duża, że nie będzie poddawała pod wątpliwość sensu stosowania układów Start&Stop.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA