REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system Start&Stop?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA


Badania wykazały, że około 30 procent czasu przemieszczania się w warunkach miejskich spędzamy stojąc. Ponieważ silnik pracuje bez przerwy, spora część paliwa jest marnowana.

Może więc dobrym rozwiązaniem byłoby wyłączanie silnika podczas postoju? Systemy samoczynnie wyłączające i uruchamiające silnik noszą różne nazwy (Start&Stop, ISG, Auto Start Stop itp.), ale cel ich działania jest taki sam – chodzi o oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w spalinach. Teoretycznie funkcjonowanie tego typu systemów jest dość proste. Jeżeli samochód zatrzymuje się i kierowca naciska pedał hamulca, silnik zostaje unieruchomiony. Cały czas działają jednak urządzenia pokładowe takie jak nagłośnienie, klimatyzacja czy światła. Po zwolnieniu hamulca lub wciśnięciu sprzęgła silnik zostaje błyskawicznie uruchomiony. Proces odpalenia, trwający w zwykłym samochodzie około sekundy, został skrócony o ponad połowę. Jeżeli sterownik układu stwierdzi, że akumulator jest zbyt słaby, to nawet podczas postoju silnik będzie pracował bez przerwy w celu doładowania baterii. Citroen, montujący układ Start&Stop już od kilku lat, twierdzi, że w warunkach miejskich zysk z jego działania to 10% redukcja zużycia paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Ponieważ częste cykle rozruchowe silnika ze zwykłym akumulatorem, alternatorem i rozrusznikiem, szybko przyczyniły by się do uszkodzenia tych elementów, konstruktorzy zmuszeni zostali do ich znaczących modyfikacji. Akumulator musi mieć zwiększoną pojemność (zwykle o kilkadziesiąt procent), a jego konstrukcja powinna być bardziej odporna na częste rozładowanie i naładowanie. W rozwiązaniu produkcji firmy Valeo (montowany np. w Citroenach lub Smartach) rozrusznik oraz alternator zostały połączone w jeden podzespół. Jest on napędzany przez wał korbowy silnika za pomocą szerokiego paska wieloklinowego ze specjalnym napinaczem. Francuskie rozwiązanie współpracuje ze sterownikiem zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nieco inną konstrukcję sytemu automatycznego wyłączania silnika przedstawiła firma Bosch. W jej przypadku alternator i rozrusznik stanowią osobne elementy, które w porównaniu do ich klasycznych odpowiedników posiadają znacznie zwiększoną trwałość. Co więcej, alternator Boscha pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowani. Rozwiązanie tego typu znajdziemy np. w samochodach marki BMW oznaczonych nazwą „Efficient Dynamics” i jest on połączony z ręcznie sterowaną przekładnią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy Start&Stop są montowane w samochodach dopiero od kilku lat, więc na razie trudno jest stwierdzić jaka jest ich faktyczna trwałość. Elementy układu rozruchowego przystosowane do tego typu układów są sporo droższe od ich zwykłych odpowiedników, więc trzeba mieć nadzieję, że ich niezawodność będzie na tyle duża, że nie będzie poddawała pod wątpliwość sensu stosowania układów Start&Stop.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA