REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system Start&Stop?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda
Dzięki Start&Stop oszczędzamy paliwo fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA


Badania wykazały, że około 30 procent czasu przemieszczania się w warunkach miejskich spędzamy stojąc. Ponieważ silnik pracuje bez przerwy, spora część paliwa jest marnowana.

Może więc dobrym rozwiązaniem byłoby wyłączanie silnika podczas postoju? Systemy samoczynnie wyłączające i uruchamiające silnik noszą różne nazwy (Start&Stop, ISG, Auto Start Stop itp.), ale cel ich działania jest taki sam – chodzi o oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w spalinach. Teoretycznie funkcjonowanie tego typu systemów jest dość proste. Jeżeli samochód zatrzymuje się i kierowca naciska pedał hamulca, silnik zostaje unieruchomiony. Cały czas działają jednak urządzenia pokładowe takie jak nagłośnienie, klimatyzacja czy światła. Po zwolnieniu hamulca lub wciśnięciu sprzęgła silnik zostaje błyskawicznie uruchomiony. Proces odpalenia, trwający w zwykłym samochodzie około sekundy, został skrócony o ponad połowę. Jeżeli sterownik układu stwierdzi, że akumulator jest zbyt słaby, to nawet podczas postoju silnik będzie pracował bez przerwy w celu doładowania baterii. Citroen, montujący układ Start&Stop już od kilku lat, twierdzi, że w warunkach miejskich zysk z jego działania to 10% redukcja zużycia paliwa.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlenie „zegarów” – czy kolor ma znaczenie?

Ponieważ częste cykle rozruchowe silnika ze zwykłym akumulatorem, alternatorem i rozrusznikiem, szybko przyczyniły by się do uszkodzenia tych elementów, konstruktorzy zmuszeni zostali do ich znaczących modyfikacji. Akumulator musi mieć zwiększoną pojemność (zwykle o kilkadziesiąt procent), a jego konstrukcja powinna być bardziej odporna na częste rozładowanie i naładowanie. W rozwiązaniu produkcji firmy Valeo (montowany np. w Citroenach lub Smartach) rozrusznik oraz alternator zostały połączone w jeden podzespół. Jest on napędzany przez wał korbowy silnika za pomocą szerokiego paska wieloklinowego ze specjalnym napinaczem. Francuskie rozwiązanie współpracuje ze sterownikiem zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Zobacz również: Kino w samochodzie – na co zwrócić uwagę przed montażem?

REKLAMA

Nieco inną konstrukcję sytemu automatycznego wyłączania silnika przedstawiła firma Bosch. W jej przypadku alternator i rozrusznik stanowią osobne elementy, które w porównaniu do ich klasycznych odpowiedników posiadają znacznie zwiększoną trwałość. Co więcej, alternator Boscha pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowani. Rozwiązanie tego typu znajdziemy np. w samochodach marki BMW oznaczonych nazwą „Efficient Dynamics” i jest on połączony z ręcznie sterowaną przekładnią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy Start&Stop są montowane w samochodach dopiero od kilku lat, więc na razie trudno jest stwierdzić jaka jest ich faktyczna trwałość. Elementy układu rozruchowego przystosowane do tego typu układów są sporo droższe od ich zwykłych odpowiedników, więc trzeba mieć nadzieję, że ich niezawodność będzie na tyle duża, że nie będzie poddawała pod wątpliwość sensu stosowania układów Start&Stop.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA