REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ESP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


System stabilizacji toru jazdy do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia był montowany jedynie w samochodach wyższej klasy. Do jego popularyzacji w tańszych pojazdach przyczyniła się wpadka jednego z najbardziej renomowanych producentów samochodów.

W roku 1997 Mercedes wkroczył na rynek kompaktów z modelem klasy A. Wiązano z nim spore nadzieje, ale już na starcie na głowę producenta wylano kubeł zimnej wody. Okazał się nim słynny „test łosia”, polegający na dwukrotnej zmianie toru jazdy przy znacznej dużej prędkości. Mały Mercedes zakończył swoją próbę wywrotką, co zmusiło jego konstruktorów do zmian w konstrukcji i zestrojeniu zawieszenia. Do seryjnego wyposażenia A—klasy trafił również system ESP i od tamtego czasu stawał się on powoli standardem w samochodach wszystkich, nawet tych najtańszych segmentów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak korzystać z kamery cofania?

Głównym zadaniem układu ESP jest wytworzenie momentu stabilizacyjnego, pozwalającego nawet niedoświadczonemu kierowcy utrzymać samochód w torze jazdy. W pierwszych generacjach systemu odbywało się to poprzez przyhamowanie jednego z kół pojazdu. W przypadku podsterownego zachowania auta, było to tylne wewnętrzne koło, a poślizg nadsterowny wymagał przyhamowania zewnętrznego koła przedniego. Wytworzony w ten sposób moment stabilizujący przeciwdziałał momentowi, który dążył do wytrącenia samochodu z toru jazdy. W pojazdach z napędem na przednią oś ESP pierwszej generacji okazało się nie dość doskonałe, ponieważ hamowanie tylnego, mało obciążonego koła nie dawało zadowalających efektów. Z tego powodu opracowano kolejne ewolucje systemu, pozwalające na przyhamowanie nawet trzech kół.

Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Działanie układu ESP nie byłoby możliwe bez udziału szeregu czujników, dotąd nie stosowanych w samochodach. Są to czujniki kąta skrętu kierownicy, prędkości obrotu samochodu wokół osi pionowej czy przyspieszenia bocznego pojazdu. Konieczne jest również odczytywanie sygnałów o aktualnej prędkości obrotowej silnika oraz stopniu nacisku na pedał przyspieszenia, a dane te czerpane są z jednostki sterującej silnikiem. Układ ESP współpracuje również z systemem ASR, który stanowi jego nieodłączną część. Nowoczesne ESP może pełnić także szereg innych funkcji takich jak: wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Holder), hamulec zjazdowy, czujnik spadku ciśnienia w oponach, ochrona przed wywróceniem się samochodu lub kontrola stabilności jazdy z przyczepą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa system Start&Stop?

Nawet jeśli nasz samochód jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych, trzeba pamiętać, że nie są one w stanie pokonać praw fizyki i nie w każdej sytuacji mogą uratować nas z opresji. Wciąż konieczne jest więc zachowanie za kierownicą zdrowego rozsądku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA