REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa ESP?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


System stabilizacji toru jazdy do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia był montowany jedynie w samochodach wyższej klasy. Do jego popularyzacji w tańszych pojazdach przyczyniła się wpadka jednego z najbardziej renomowanych producentów samochodów.

W roku 1997 Mercedes wkroczył na rynek kompaktów z modelem klasy A. Wiązano z nim spore nadzieje, ale już na starcie na głowę producenta wylano kubeł zimnej wody. Okazał się nim słynny „test łosia”, polegający na dwukrotnej zmianie toru jazdy przy znacznej dużej prędkości. Mały Mercedes zakończył swoją próbę wywrotką, co zmusiło jego konstruktorów do zmian w konstrukcji i zestrojeniu zawieszenia. Do seryjnego wyposażenia A—klasy trafił również system ESP i od tamtego czasu stawał się on powoli standardem w samochodach wszystkich, nawet tych najtańszych segmentów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak korzystać z kamery cofania?

Głównym zadaniem układu ESP jest wytworzenie momentu stabilizacyjnego, pozwalającego nawet niedoświadczonemu kierowcy utrzymać samochód w torze jazdy. W pierwszych generacjach systemu odbywało się to poprzez przyhamowanie jednego z kół pojazdu. W przypadku podsterownego zachowania auta, było to tylne wewnętrzne koło, a poślizg nadsterowny wymagał przyhamowania zewnętrznego koła przedniego. Wytworzony w ten sposób moment stabilizujący przeciwdziałał momentowi, który dążył do wytrącenia samochodu z toru jazdy. W pojazdach z napędem na przednią oś ESP pierwszej generacji okazało się nie dość doskonałe, ponieważ hamowanie tylnego, mało obciążonego koła nie dawało zadowalających efektów. Z tego powodu opracowano kolejne ewolucje systemu, pozwalające na przyhamowanie nawet trzech kół.

Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

REKLAMA

Działanie układu ESP nie byłoby możliwe bez udziału szeregu czujników, dotąd nie stosowanych w samochodach. Są to czujniki kąta skrętu kierownicy, prędkości obrotu samochodu wokół osi pionowej czy przyspieszenia bocznego pojazdu. Konieczne jest również odczytywanie sygnałów o aktualnej prędkości obrotowej silnika oraz stopniu nacisku na pedał przyspieszenia, a dane te czerpane są z jednostki sterującej silnikiem. Układ ESP współpracuje również z systemem ASR, który stanowi jego nieodłączną część. Nowoczesne ESP może pełnić także szereg innych funkcji takich jak: wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Holder), hamulec zjazdowy, czujnik spadku ciśnienia w oponach, ochrona przed wywróceniem się samochodu lub kontrola stabilności jazdy z przyczepą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa system Start&Stop?

Nawet jeśli nasz samochód jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych, trzeba pamiętać, że nie są one w stanie pokonać praw fizyki i nie w każdej sytuacji mogą uratować nas z opresji. Wciąż konieczne jest więc zachowanie za kierownicą zdrowego rozsądku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA