REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress
ESP czyli system stabilizacji toru jazdy fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

System stabilizacji toru jazdy do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia był montowany jedynie w samochodach wyższej klasy. Do jego popularyzacji w tańszych pojazdach przyczyniła się wpadka jednego z najbardziej renomowanych producentów samochodów.

W roku 1997 Mercedes wkroczył na rynek kompaktów z modelem klasy A. Wiązano z nim spore nadzieje, ale już na starcie na głowę producenta wylano kubeł zimnej wody. Okazał się nim słynny „test łosia”, polegający na dwukrotnej zmianie toru jazdy przy znacznej dużej prędkości. Mały Mercedes zakończył swoją próbę wywrotką, co zmusiło jego konstruktorów do zmian w konstrukcji i zestrojeniu zawieszenia. Do seryjnego wyposażenia A—klasy trafił również system ESP i od tamtego czasu stawał się on powoli standardem w samochodach wszystkich, nawet tych najtańszych segmentów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak korzystać z kamery cofania?

Głównym zadaniem układu ESP jest wytworzenie momentu stabilizacyjnego, pozwalającego nawet niedoświadczonemu kierowcy utrzymać samochód w torze jazdy. W pierwszych generacjach systemu odbywało się to poprzez przyhamowanie jednego z kół pojazdu. W przypadku podsterownego zachowania auta, było to tylne wewnętrzne koło, a poślizg nadsterowny wymagał przyhamowania zewnętrznego koła przedniego. Wytworzony w ten sposób moment stabilizujący przeciwdziałał momentowi, który dążył do wytrącenia samochodu z toru jazdy. W pojazdach z napędem na przednią oś ESP pierwszej generacji okazało się nie dość doskonałe, ponieważ hamowanie tylnego, mało obciążonego koła nie dawało zadowalających efektów. Z tego powodu opracowano kolejne ewolucje systemu, pozwalające na przyhamowanie nawet trzech kół.

Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Działanie układu ESP nie byłoby możliwe bez udziału szeregu czujników, dotąd nie stosowanych w samochodach. Są to czujniki kąta skrętu kierownicy, prędkości obrotu samochodu wokół osi pionowej czy przyspieszenia bocznego pojazdu. Konieczne jest również odczytywanie sygnałów o aktualnej prędkości obrotowej silnika oraz stopniu nacisku na pedał przyspieszenia, a dane te czerpane są z jednostki sterującej silnikiem. Układ ESP współpracuje również z systemem ASR, który stanowi jego nieodłączną część. Nowoczesne ESP może pełnić także szereg innych funkcji takich jak: wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Holder), hamulec zjazdowy, czujnik spadku ciśnienia w oponach, ochrona przed wywróceniem się samochodu lub kontrola stabilności jazdy z przyczepą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa system Start&Stop?

Nawet jeśli nasz samochód jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych, trzeba pamiętać, że nie są one w stanie pokonać praw fizyki i nie w każdej sytuacji mogą uratować nas z opresji. Wciąż konieczne jest więc zachowanie za kierownicą zdrowego rozsądku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA