REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów?

Łukasz Krasowski
Ford Mondeo, wnętrze, fot. Newspress
Ford Mondeo, wnętrze, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Zautomatyzowana przekładnia stanowi połączenie sprawności, charakterystycznej dla mechanicznych skrzyń biegów, z brakiem konieczności ręcznej zmiany przełożeń.

Jak powszechnie wiadomo, prawdziwa automatyczna skrzynia biegów, składająca się ze sprzęgła hydrokinetycznego oraz zestawu przekładni planetarnych, jest wygodnym, ale skomplikowanym i kosztownym urządzeniem. W pewnym stopniu rozwiązaniem tego problemu jest dołączenie zewnętrznego sterowania do klasycznej, ręcznej skrzyni biegów. Pionierskie konstrukcje tego typu ograniczały się jedynie do zautomatyzowania procesu wysprzęglania, a rola kierowcy ogranicza się wówczas do poruszania dźwignią zmiany biegów. We współczesnych samochodach już takiego rozwiązania nie znajdziemy, ale konstrukcje z elektronicznie sterowanym, ciernym sprzęgłem tarczowym wciąż spotykane są w Fiatach Seicento Citymatic, Renault Twingo Easy czy w pierwszej generacji Mercedesa klasy A.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa ESP?

Obecnie spotykane w popularnych samochodach, zautomatyzowane skrzynie biegów potrafią już samoczynnie wybierać przełożenia, a jeżeli zechce tego kierowca, istnieje możliwość ręcznej zmiany biegów. Odbywa się to w systemie sekwencyjnym, czyli ruchem dźwigni lub po naciśnięciu przycisku czy łopatki za kierownicą, przełożenie zostanie zwiększone lub zredukowane o jeden bieg. Choć budowa zautomatyzowanej skrzyni nie odbiega od tej z ręczną zmianą przełożeń, to w istotny sposób zmieniony został sposób jej sterowania. Miejsce linek oraz dźwigni zajęły hydrauliczne, pneumatyczne lub elektryczne siłowniki, których zadaniem jest obsługa sprzęgła i wybieranie poszczególnych przełożeń. Siłownikami zarządza elektroniczny moduł sterujący, który daje możliwość zaprogramowania w taki sposób, aby zmiana biegów następowała w sposób stuprocentowo automatyczny. Elektronika dba również o to, by silnik nie pracował na zbyt niskich lub nadmiernych obrotach, zapobiega też „przekręceniu” jednostki napędowej, które może nastąpić na skutek nieumiejętnej ręcznej zmiany biegów.

Zobacz również: Profesjonalna zabudowa głośników w drzwiach

REKLAMA

Wciąż jednak wadą zautomatyzowanych przekładni jest niewystarczająca szybkość ich działania. Zdarza się również, że taka skrzynia „zgłupieje”, wybierając niezbyt pasujące do aktualnej sytuacji przełożenie lub zmianie biegów towarzyszy nieprzyjemne szarpnięcie. Wyjście z sytuacji znalazł koncern Volkswagen, wypuszczając na rynek pionierską przekładnie dwusprzęgłową. DSG, bo o nim mowa, to w zasadzie dwie skrzynie z osobnymi sprzęgłami wielopłytkowymi, połączone w całość. Każde ze sprzęgieł obsługuje zespół kół zębatych dla parzystych lub nieparzystych przełożeń. Na przykład mamy załączony bieg trzeci, to „w gotowości” pozostaje już bieg czwarty i zmiana realizowana przez elektroniczny sterownik, następuje bardzo szybko.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA