REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdemontować instalację gazową?

Łukasz Krasowski
Użytkowanie samochodu z niewłaściwym lub zaniedbanym układem zasilania LPG, nie da nam żadnych oszczędności, a może się przyczynić do zniszczenia kosztownych elementów pojazdu. Fot. Fotolia
Użytkowanie samochodu z niewłaściwym lub zaniedbanym układem zasilania LPG, nie da nam żadnych oszczędności, a może się przyczynić do zniszczenia kosztownych elementów pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Zasilanie gazem LPG niesie ze sobą dużo korzyści, jednak czasami może być utrapieniem, z którego jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zdemontowanie instalacji gazowej z samochodu. Opisujemy jak krok po kroku wymontować instalację gazową.

Głównym powodem, który może nas skłonić do decyzji o zdemontowaniu instalacji gazowej jest jej uszkodzenie w takim stopniu, że naprawa staje się niemożliwa lub nieopłacalna. Niektóre typy układów zasilania LPG są już od lat nieprodukowane, łącznie z częściami zamiennymi do nich. Z taką sytuacją możemy się spotkać w sprowadzonych z zagranicy samochodach z instalacją trzeciej generacji, która jak się okazało była rozwiązaniem przejściowym między typem mieszalnikowym, a sekwencyjnym wtryskiem LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwe jest również, że poprzedni właściciel zakupionego przez nas auta, chcąc zaoszczędzić, zamontował instalację nie dostosowaną do konstrukcji silnika lub nie dopełnił obowiązku jej regularnego serwisu. Użytkowanie samochodu z niewłaściwym lub zaniedbanym układem zasilania LPG, nie da nam żadnych oszczędności, a może się przyczynić do zniszczenia kosztownych elementów pojazdu. Jeżeli zatem nie będziemy jeździć na gazie, to po co wozić w samochodzie zbędny balast?

Zobacz również: Jak działa system Start&Stop?

Instalacje typu nakładkowego nie wprowadzają znaczących zmian w konstrukcję oryginalnych podzespołów pojazdu, więc z powodzeniem można ją zdemontować, praktycznie bez pozostawienia po niej śladu. Prace należy rozpocząć od usunięcia zbiornika paliwa wraz z wielozaworem oraz przewodów prowadzących z tylnej części samochodu do komory silnika. Należy się wówczas zastanowić co zrobić z wlewem paliwa gazowego. Jeżeli był on zamontowany pod wspólną pokrywą z wlewem benzyny można go z powodzeniem zostawić. Wlew ze zderzaka po usunięciu pozostawi szpecący otwór, który zlikwidujemy wymieniając zderzak lub korzystając usług firm zajmujących się auto detalingiem. Jeżeli wygląd nieużywanego wlewu nie będzie nam przeszkadzał, nic nie stoi na przeszkodzie, aby nic z nim nie robić. Nieco więcej pracy wymagać będzie demontaż parownika, bowiem jest on połączony z układem chłodzenia pojazdu. Po spuszczeniu płynu chłodniczego przewody prowadzące do nagrzewnicy można na powrót połączyć lub wymienić na nowe. Następnie ponownie napełnia się układ, najlepiej nowym płynem chłodniczym, pamiętając o jego odpowietrzeniu. Jeżeli mamy do czynienia z instalacją mieszalnikową, w kolejnym krokiem będzie usunięcie miksera. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak będą wyglądać instalacje gazowe przyszłości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może się wówczas okazać, że przewód dolotowy jest zbyt krótki aby zamontować go w pierwotnym miejscu i konieczna jest wymiana na nową część. Instalacja wtryskowa wymaga nawiercenia w kolektorze ssącym otworów pod dysze wtryskiwaczy, więc po ich usunięciu konieczne jest ich zaślepienie. Na koniec pozostaje demontaż niepotrzebnej instalacji elektrycznej, obsługującej układ gazowy, wraz ze sterownikiem oraz przełącznikiem gaz/benzyna umieszczonym w kabinie. Po wykonaniu wszystkich czynności mechanicznych mamy obowiązek wykonania dodatkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów oraz zgłoszenia faktu demontażu instalacji gazowej w wydziale komunikacji.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA