REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Fot. Newspress
Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej czwartej generacji z sekwencyjnym wtryskiem LPG w fazie lotnej jest jej prawidłowe zaprogramowanie.

Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem, które jest zazwyczaj dołączane do zamontowanego zestawu oraz kablem łączącym komputer z centralką instalacji gazowej. Niektóre typu software wymagają dodatkowego klucza sprzętowego, najczęściej podłączanego do gniazda USB. Programowanie odbywa się przeważnie na dwa sposoby. Jeżeli do danego modelu samochodu i silnika istnieją gotowe mapy wtrysku, to cały proces ogranicza się zwykle do wczytania ich do pamięci centralki układu gazowego i ewentualnej korekcji map po przeprowadzeniu próby drogowej.

REKLAMA

Zobacz również: Car audio – montaż wzmacniacza

Znacznie bardziej złożona procedura czeka osobę strojącą instalację gazową, jeżeli zachodzi konieczność stworzenia nowych map. Rozpoczyna się ona od wyboru rodzaju instalacji gazowej (LPG lub metan), a następnie wprowadza się szereg danych na temat zamontowanej instalacji oraz samego pojazdu. Mogą to być: rodzaj silnika (turbodoładowany lub wolnossący), typ wtrysku paliwa benzynowego (sekwencyjny, semi-sekwencyjny), ilość cylindrów, pojemność skokowa, typ wtryskiwaczy gazowych oraz informacje o podłączeniu czujnika MAP, TPS (prędkości obrotowej), czujnika wody, sondy lambda, jak również sygnału obrotów silnika. Na tym etapie niektóre typy instalacji gazowych pozwalają na określenie parametrów pracy, przy których możliwe jest zasilanie gazem, a po ich przekroczeniu układ samoczynnie przejdzie na benzynę.

Zobacz również: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Kolejnym krokiem procedury programowania jest sprawdzenie i ewentualne skorygowanie sygnałów od czujnika prędkości obrotowej silnika, sondy (lub sond) lambda oraz czujnika położenia przepustnicy TPS. Po zapisaniu dotychczas zebranych danych, można przejść do automatycznego tworzenia mapy. W czasie tego procesu silnik najpierw pracuje zasilany benzyną, na wolnych obrotach bez obciążenia, następnie z obciążeniem po czym zwiększana jest prędkość obrotowa i przełącza się układ na zasilanie gazem. Podczas pracy na LPG procedura przeprowadzana jest w odwrotnej kolejności. Aby automatyczne ustawienie mapy przebiegło prawidłowo muszą być spełnione następujące warunki: rozgrzany silnik, odpowiednia prędkość obrotowa i warunki obciążenia oraz stacjonarne warunki funkcjonowania. Po utworzeniu map należy je przesłać do centralki sterującej instalacją. Po utworzeniu lub wgraniu gotowych map można przejść do regulacji pozostałych parametrów instalacji gazowej, takich jak ustawienie czujnika poziomu gazu w zbiorniku lub strategie przełączania z benzyny na LPG.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA