REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

Łukasz Krasowski
Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Fot. Newspress
Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej czwartej generacji z sekwencyjnym wtryskiem LPG w fazie lotnej jest jej prawidłowe zaprogramowanie.

Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem, które jest zazwyczaj dołączane do zamontowanego zestawu oraz kablem łączącym komputer z centralką instalacji gazowej. Niektóre typu software wymagają dodatkowego klucza sprzętowego, najczęściej podłączanego do gniazda USB. Programowanie odbywa się przeważnie na dwa sposoby. Jeżeli do danego modelu samochodu i silnika istnieją gotowe mapy wtrysku, to cały proces ogranicza się zwykle do wczytania ich do pamięci centralki układu gazowego i ewentualnej korekcji map po przeprowadzeniu próby drogowej.

REKLAMA

Zobacz również: Car audio – montaż wzmacniacza

Znacznie bardziej złożona procedura czeka osobę strojącą instalację gazową, jeżeli zachodzi konieczność stworzenia nowych map. Rozpoczyna się ona od wyboru rodzaju instalacji gazowej (LPG lub metan), a następnie wprowadza się szereg danych na temat zamontowanej instalacji oraz samego pojazdu. Mogą to być: rodzaj silnika (turbodoładowany lub wolnossący), typ wtrysku paliwa benzynowego (sekwencyjny, semi-sekwencyjny), ilość cylindrów, pojemność skokowa, typ wtryskiwaczy gazowych oraz informacje o podłączeniu czujnika MAP, TPS (prędkości obrotowej), czujnika wody, sondy lambda, jak również sygnału obrotów silnika. Na tym etapie niektóre typy instalacji gazowych pozwalają na określenie parametrów pracy, przy których możliwe jest zasilanie gazem, a po ich przekroczeniu układ samoczynnie przejdzie na benzynę.

Zobacz również: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Kolejnym krokiem procedury programowania jest sprawdzenie i ewentualne skorygowanie sygnałów od czujnika prędkości obrotowej silnika, sondy (lub sond) lambda oraz czujnika położenia przepustnicy TPS. Po zapisaniu dotychczas zebranych danych, można przejść do automatycznego tworzenia mapy. W czasie tego procesu silnik najpierw pracuje zasilany benzyną, na wolnych obrotach bez obciążenia, następnie z obciążeniem po czym zwiększana jest prędkość obrotowa i przełącza się układ na zasilanie gazem. Podczas pracy na LPG procedura przeprowadzana jest w odwrotnej kolejności. Aby automatyczne ustawienie mapy przebiegło prawidłowo muszą być spełnione następujące warunki: rozgrzany silnik, odpowiednia prędkość obrotowa i warunki obciążenia oraz stacjonarne warunki funkcjonowania. Po utworzeniu map należy je przesłać do centralki sterującej instalacją. Po utworzeniu lub wgraniu gotowych map można przejść do regulacji pozostałych parametrów instalacji gazowej, takich jak ustawienie czujnika poziomu gazu w zbiorniku lub strategie przełączania z benzyny na LPG.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA