Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?
REKLAMA
REKLAMA
Aby przeprowadzić proces programowania musimy dysponować przenośnym komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem, które jest zazwyczaj dołączane do zamontowanego zestawu oraz kablem łączącym komputer z centralką instalacji gazowej. Niektóre typu software wymagają dodatkowego klucza sprzętowego, najczęściej podłączanego do gniazda USB. Programowanie odbywa się przeważnie na dwa sposoby. Jeżeli do danego modelu samochodu i silnika istnieją gotowe mapy wtrysku, to cały proces ogranicza się zwykle do wczytania ich do pamięci centralki układu gazowego i ewentualnej korekcji map po przeprowadzeniu próby drogowej.
REKLAMA
Zobacz również: Car audio – montaż wzmacniacza
Znacznie bardziej złożona procedura czeka osobę strojącą instalację gazową, jeżeli zachodzi konieczność stworzenia nowych map. Rozpoczyna się ona od wyboru rodzaju instalacji gazowej (LPG lub metan), a następnie wprowadza się szereg danych na temat zamontowanej instalacji oraz samego pojazdu. Mogą to być: rodzaj silnika (turbodoładowany lub wolnossący), typ wtrysku paliwa benzynowego (sekwencyjny, semi-sekwencyjny), ilość cylindrów, pojemność skokowa, typ wtryskiwaczy gazowych oraz informacje o podłączeniu czujnika MAP, TPS (prędkości obrotowej), czujnika wody, sondy lambda, jak również sygnału obrotów silnika. Na tym etapie niektóre typy instalacji gazowych pozwalają na określenie parametrów pracy, przy których możliwe jest zasilanie gazem, a po ich przekroczeniu układ samoczynnie przejdzie na benzynę.
Zobacz również: Czy można samodzielnie zamontować hak holowniczy?
Kolejnym krokiem procedury programowania jest sprawdzenie i ewentualne skorygowanie sygnałów od czujnika prędkości obrotowej silnika, sondy (lub sond) lambda oraz czujnika położenia przepustnicy TPS. Po zapisaniu dotychczas zebranych danych, można przejść do automatycznego tworzenia mapy. W czasie tego procesu silnik najpierw pracuje zasilany benzyną, na wolnych obrotach bez obciążenia, następnie z obciążeniem po czym zwiększana jest prędkość obrotowa i przełącza się układ na zasilanie gazem. Podczas pracy na LPG procedura przeprowadzana jest w odwrotnej kolejności. Aby automatyczne ustawienie mapy przebiegło prawidłowo muszą być spełnione następujące warunki: rozgrzany silnik, odpowiednia prędkość obrotowa i warunki obciążenia oraz stacjonarne warunki funkcjonowania. Po utworzeniu map należy je przesłać do centralki sterującej instalacją. Po utworzeniu lub wgraniu gotowych map można przejść do regulacji pozostałych parametrów instalacji gazowej, takich jak ustawienie czujnika poziomu gazu w zbiorniku lub strategie przełączania z benzyny na LPG.
REKLAMA
REKLAMA