REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa czwartej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny. Poniżej przedstawiamy jak działa instalacja gazowa czwartej generacji.

System EOBD, wykorzystujący sondy lambda przed reaktorem katalitycznym i za nim nie daje się już „oszukać” za pomocą emulatorów, więc konieczne stało się skonstruowanie takiego układu zasilania gazem płynnym, aby każda dawka paliwa, podawana do każdego z cylindrów w każdym cyklu pracy, była wtryskiwana w takiej ilości, aby współczynnik nadmiaru powietrza mieszanki wytworzonej w komorach spalania był taki sam, jak przy wtryśnięciu benzyny. W tym celu stworzono układ sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej, którego sterownik do utworzenia sygnałów sterujących wtryskiwaczami gazowymi wykorzystuje sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny.

REKLAMA

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

REKLAMA

Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Stosuje się w tym przypadku reduktory jednostopniowe, w których odparowanie LPG i regulacja ciśnienia zachodzą na jednym stopniu regulacji ciśnienia. Następnie gaz w fazie lotnej jest filtrowany i przedostaje się do listwy z wtryskiwaczami, umieszczonej jak najbliżej kolektora dolotowego silnika, do którego z kolei wkręcone są specjalne dysze, połączone z końcówkami wtryskiwaczy gazowych. Bardzo często w listwie wtryskowej zamontowany jest czujnik temperatury mieszaniny LPG oraz wyjście do podłączenia czujnika ciśnienia. Same wtryskiwacze działają na zasadzie podobnej do urządzeń benzynowych, ale są od nich sporo większe.

Dobór rodzaju wtryskiwaczy LPG jest zależny od wydatku wtryskiwaczy benzynowych. Są one produkowane w kilku wielkościach i w przypadku silników bez doładowania kryterium wyboru staje się pojemność skokowa oraz moc maksymalna przypadająca na jeden cylinder. Niestety nawet najlepsze z dostępnych na rynku wtryskiwaczy gazowych nie dorównują szybkością i precyzją działania wtryskiwaczom benzynowym. Sterownik układu LPG musi zatem uwzględnić trwające kilka milisekund opóźnienie otwarcia wtryskiwacza, które istotnie wpływa na jego charakterystykę dawkowania. Bardzo ważne jest, aby dawkowanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych było jak najbardziej równomierne. W tym celu niektórzy producenci wprowadzili grupy selekcyjne wtryskiwaczy.

Zobacz również: Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Widać zatem, że osoby odpowiedzialne za dobór właściwych komponentów instalacji LPG do danego silnika, muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, a ryzyko błędu jest niemałe. Wiele problemów z pojazdami zasilanymi gazem pochodzi właśnie od tego typu błędów i nie warto wybierać opcji najtańszej lecz najbardziej optymalną. Nie od dziś wiadomo, że skąpy traci dwa razy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA