REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa czwartej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny. Poniżej przedstawiamy jak działa instalacja gazowa czwartej generacji.

System EOBD, wykorzystujący sondy lambda przed reaktorem katalitycznym i za nim nie daje się już „oszukać” za pomocą emulatorów, więc konieczne stało się skonstruowanie takiego układu zasilania gazem płynnym, aby każda dawka paliwa, podawana do każdego z cylindrów w każdym cyklu pracy, była wtryskiwana w takiej ilości, aby współczynnik nadmiaru powietrza mieszanki wytworzonej w komorach spalania był taki sam, jak przy wtryśnięciu benzyny. W tym celu stworzono układ sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej, którego sterownik do utworzenia sygnałów sterujących wtryskiwaczami gazowymi wykorzystuje sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny.

REKLAMA

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

REKLAMA

Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Stosuje się w tym przypadku reduktory jednostopniowe, w których odparowanie LPG i regulacja ciśnienia zachodzą na jednym stopniu regulacji ciśnienia. Następnie gaz w fazie lotnej jest filtrowany i przedostaje się do listwy z wtryskiwaczami, umieszczonej jak najbliżej kolektora dolotowego silnika, do którego z kolei wkręcone są specjalne dysze, połączone z końcówkami wtryskiwaczy gazowych. Bardzo często w listwie wtryskowej zamontowany jest czujnik temperatury mieszaniny LPG oraz wyjście do podłączenia czujnika ciśnienia. Same wtryskiwacze działają na zasadzie podobnej do urządzeń benzynowych, ale są od nich sporo większe.

Dobór rodzaju wtryskiwaczy LPG jest zależny od wydatku wtryskiwaczy benzynowych. Są one produkowane w kilku wielkościach i w przypadku silników bez doładowania kryterium wyboru staje się pojemność skokowa oraz moc maksymalna przypadająca na jeden cylinder. Niestety nawet najlepsze z dostępnych na rynku wtryskiwaczy gazowych nie dorównują szybkością i precyzją działania wtryskiwaczom benzynowym. Sterownik układu LPG musi zatem uwzględnić trwające kilka milisekund opóźnienie otwarcia wtryskiwacza, które istotnie wpływa na jego charakterystykę dawkowania. Bardzo ważne jest, aby dawkowanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych było jak najbardziej równomierne. W tym celu niektórzy producenci wprowadzili grupy selekcyjne wtryskiwaczy.

Zobacz również: Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Widać zatem, że osoby odpowiedzialne za dobór właściwych komponentów instalacji LPG do danego silnika, muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, a ryzyko błędu jest niemałe. Wiele problemów z pojazdami zasilanymi gazem pochodzi właśnie od tego typu błędów i nie warto wybierać opcji najtańszej lecz najbardziej optymalną. Nie od dziś wiadomo, że skąpy traci dwa razy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA