REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa czwartej generacji?

Łukasz Krasowski
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny. Poniżej przedstawiamy jak działa instalacja gazowa czwartej generacji.

System EOBD, wykorzystujący sondy lambda przed reaktorem katalitycznym i za nim nie daje się już „oszukać” za pomocą emulatorów, więc konieczne stało się skonstruowanie takiego układu zasilania gazem płynnym, aby każda dawka paliwa, podawana do każdego z cylindrów w każdym cyklu pracy, była wtryskiwana w takiej ilości, aby współczynnik nadmiaru powietrza mieszanki wytworzonej w komorach spalania był taki sam, jak przy wtryśnięciu benzyny. W tym celu stworzono układ sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej, którego sterownik do utworzenia sygnałów sterujących wtryskiwaczami gazowymi wykorzystuje sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Stosuje się w tym przypadku reduktory jednostopniowe, w których odparowanie LPG i regulacja ciśnienia zachodzą na jednym stopniu regulacji ciśnienia. Następnie gaz w fazie lotnej jest filtrowany i przedostaje się do listwy z wtryskiwaczami, umieszczonej jak najbliżej kolektora dolotowego silnika, do którego z kolei wkręcone są specjalne dysze, połączone z końcówkami wtryskiwaczy gazowych. Bardzo często w listwie wtryskowej zamontowany jest czujnik temperatury mieszaniny LPG oraz wyjście do podłączenia czujnika ciśnienia. Same wtryskiwacze działają na zasadzie podobnej do urządzeń benzynowych, ale są od nich sporo większe.

Dobór rodzaju wtryskiwaczy LPG jest zależny od wydatku wtryskiwaczy benzynowych. Są one produkowane w kilku wielkościach i w przypadku silników bez doładowania kryterium wyboru staje się pojemność skokowa oraz moc maksymalna przypadająca na jeden cylinder. Niestety nawet najlepsze z dostępnych na rynku wtryskiwaczy gazowych nie dorównują szybkością i precyzją działania wtryskiwaczom benzynowym. Sterownik układu LPG musi zatem uwzględnić trwające kilka milisekund opóźnienie otwarcia wtryskiwacza, które istotnie wpływa na jego charakterystykę dawkowania. Bardzo ważne jest, aby dawkowanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych było jak najbardziej równomierne. W tym celu niektórzy producenci wprowadzili grupy selekcyjne wtryskiwaczy.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Widać zatem, że osoby odpowiedzialne za dobór właściwych komponentów instalacji LPG do danego silnika, muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, a ryzyko błędu jest niemałe. Wiele problemów z pojazdami zasilanymi gazem pochodzi właśnie od tego typu błędów i nie warto wybierać opcji najtańszej lecz najbardziej optymalną. Nie od dziś wiadomo, że skąpy traci dwa razy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA