REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa czwartej generacji?

Łukasz Krasowski
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia
Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny. Poniżej przedstawiamy jak działa instalacja gazowa czwartej generacji.

System EOBD, wykorzystujący sondy lambda przed reaktorem katalitycznym i za nim nie daje się już „oszukać” za pomocą emulatorów, więc konieczne stało się skonstruowanie takiego układu zasilania gazem płynnym, aby każda dawka paliwa, podawana do każdego z cylindrów w każdym cyklu pracy, była wtryskiwana w takiej ilości, aby współczynnik nadmiaru powietrza mieszanki wytworzonej w komorach spalania był taki sam, jak przy wtryśnięciu benzyny. W tym celu stworzono układ sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej, którego sterownik do utworzenia sygnałów sterujących wtryskiwaczami gazowymi wykorzystuje sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Różnice w budowie instalacji gazowej czwartej generacji, w stosunku do starszych odmian kryją się w komorze silnika pojazdu. Stosuje się w tym przypadku reduktory jednostopniowe, w których odparowanie LPG i regulacja ciśnienia zachodzą na jednym stopniu regulacji ciśnienia. Następnie gaz w fazie lotnej jest filtrowany i przedostaje się do listwy z wtryskiwaczami, umieszczonej jak najbliżej kolektora dolotowego silnika, do którego z kolei wkręcone są specjalne dysze, połączone z końcówkami wtryskiwaczy gazowych. Bardzo często w listwie wtryskowej zamontowany jest czujnik temperatury mieszaniny LPG oraz wyjście do podłączenia czujnika ciśnienia. Same wtryskiwacze działają na zasadzie podobnej do urządzeń benzynowych, ale są od nich sporo większe.

Dobór rodzaju wtryskiwaczy LPG jest zależny od wydatku wtryskiwaczy benzynowych. Są one produkowane w kilku wielkościach i w przypadku silników bez doładowania kryterium wyboru staje się pojemność skokowa oraz moc maksymalna przypadająca na jeden cylinder. Niestety nawet najlepsze z dostępnych na rynku wtryskiwaczy gazowych nie dorównują szybkością i precyzją działania wtryskiwaczom benzynowym. Sterownik układu LPG musi zatem uwzględnić trwające kilka milisekund opóźnienie otwarcia wtryskiwacza, które istotnie wpływa na jego charakterystykę dawkowania. Bardzo ważne jest, aby dawkowanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych było jak najbardziej równomierne. W tym celu niektórzy producenci wprowadzili grupy selekcyjne wtryskiwaczy.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Widać zatem, że osoby odpowiedzialne za dobór właściwych komponentów instalacji LPG do danego silnika, muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, a ryzyko błędu jest niemałe. Wiele problemów z pojazdami zasilanymi gazem pochodzi właśnie od tego typu błędów i nie warto wybierać opcji najtańszej lecz najbardziej optymalną. Nie od dziś wiadomo, że skąpy traci dwa razy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA