REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo S80 T6: ognisty rydwan

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Volvo S80 to jeden z tych samochodów, które urzekają dyskretną elegancją i idealnymi proporcjami. Mieliśmy okazję sprawdzić jak jeździ najmocniejsza odmiana Volvo S80 – T6 z silnikiem o mocy 304 KM!

Vovlo S80 to flagowy okręt szwedzkiej marki. To nic, że konstrukcja ma już kilka lat, a najmłodsi konkurenci są wyposażeni w najnowsze technologie. Bo S80 to nadal bardzo dobry samochód, zwłaszcza w mocnej odmianie T6.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Spoglądając na karoserię S80 trudno oprzeć się wrażeniu, że tak pięknych aut już dzisiaj nikt nie produkuje. Idealnie wyważona sylwetka klasycznego sedana. Nie przekombinowana, nie nachalna. Prosta i elegancka. 

Nadwozie ma długość 485 cm, szerokość 186 cm, a rozstaw osi wynosi niebagatelne 283,5 cm. Jednym z najładniejszych akcentów przedniej części nadwozia są elegancko narysowane reflektory oraz stosunkowo niewielki wlot powietrza z chromowaną obwódką. Tylną część dopełniają eleganckie lampy, zgrabnie wkomponowane w tę części karoserii.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volvo S80

REKLAMA

Sylwetka Volvo S80 już na dzień dobry sugeruje, że mamy do czynienia z reprezentacyjną i komfortową limuzyną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

Konstruktorzy zadbali o odpowiednią do klasy pojazdu jakość wykończenia przedziału pasażerskiego. Tablica przyrządów jest ładna i uporządkowana z charakterystyczną dla Volvo cienką konsolą centralną i niepraktyczną półką umieszczoną z nią. W testowanym modelu na górze środkowej konsoli zainstalowano wysuwany wyświetlacz nawigacji.

Sposób spasowania poszczególnych elementów oraz jakość tworzyw użytych do wykończenia wnętrza są na bardzo wysokim poziomie.
Powodów do narzekań nie dostarczą także fotele oraz tylna kanapa. Są bardzo wygodne i sprzyjają dłuższym podróżom. Co więcej w dalekie podróże można zabrać ze sobą sporo bagażu – pojemność bagażnika w S80 to 480 l. Niestety przewóz dużych objętościowo pakunków się raczej nie powiedzie, bo wykorzystanie możliwości przewozowych auta mocno ogranicza niewielki otwór załadunku. Wnętrze testowanego egzemplarza wykończone było przyjemną w dotyku skórzaną tapicerką.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Co więcej w wyposażeniu standardowym prezentowanej na zdjęciach odmiany Summum znalazło się mnóstwo dodatków uprzyjemniających jazdę.

I tak, podróż umilają kierowcy i pasażerom mi.in. system elektronicznie sterowanej klimatyzacji oraz system poprawy jakości powietrza w kabinie, system audio High Performance Sound, automatyczna sześciobiegowa przekładnia Geartronic, czy system nawigacyjny RTI (Road Trafiic Information). Ponadto testowana wersja została wyposażona dodatkowo m.in. w układ Collision Mitigation Support z funkcą pełnego automatycznego hamowania (Auto Brake) z układem ACC (Adaptive Cruise Control), układem wspomagania hamowania BS (Brake Support) i układem pełnego automatycznego hamowania AB (Auto Brake) za 7440 zł. Ponadto do dyspozycji podróżujących pozostawał zestaw multimedialny (RSE z możliwością odtwarzania płyt DVD) z dwoma ekranami ukrytymi w zagłówkach przednich foteli za 8890 zł.

Dalej: Napęd


Napęd

Do testu redakcyjnego wypożyczyliśmy najmocniejszą dostępną odmianę S80 – T6 z trzylitrowym, benzynowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy maksymalnej 305 KM, rozwijającym maksymalny moment obrotowy 440 Nm. Testowany egzemplarz został standardowo wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na obie osie oraz zawieszenie z możliwością regulacji charakterystyki. Napęd w S80 T6 jest przekazywany poprzez automatyczną sześciobiegową przekładnię Geartronic.

Zobacz również: Test Infiniti FX30d S: SUV w sportowej okrasie

Cały zestaw współdziała ze sobą bardzo dobrze i pasuje do charakteru pojazdu. Według danych producenta S80 T6 osiąga „setkę” po 6,7 s. Po uruchomieniu silnika i wciśnięciu pedału gazu do końca, auto szybko wyrywa do przodu rozpędzając się dynamicznie do pożądanej prędkości. W sprawnych startach pomaga napęd na obie osie, a w utrzymaniu toru jazdy na śliskiej nawierzchni szereg systemów czuwających nad właściwą trakcją.
Kierowcom ze sportowym zacięciem będzie z pewnością brakowało łopatek przy kierownicy do samodzielnej zmiany przełożeń. Zastosowana w T6 automatyczna przekładnia, zmienia przełożenia bez szarpnięć, ale wolniej niż konstrukcje dostępne u konkurentów z Niemiec.

Zobacz poradnik: Volvo S80 – jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Prowadzący S80 może ustawiać charakterystykę pracy zawieszenia w zależności od stylu jazdy oraz rodzaju nawierzchni wybierając pomiędzy trybem sztywniejszym – sportowym, oraz miękkim – komfortowym. Zawieszenie zwłaszcza w tym drugim ustawieniu doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności nawierzchni.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

Niestety jazda S80 sporo kosztuje. Według danych producenta auto zużywa w ruchu miejskim około 14 l/100 km i zaznaczmy, że przy dynamicznej jeździe bardzo łatwo osiągnąć wynik rzędu 17 l/100 km. Delikatnie obchodząc się z pedałem gazu zużycie paliwa spadnie do ok. 15 l/100 km. To nadal sporo.

Dalej podsumowanie


Podsumowanie

Volvo S80 to reprezentacyjne auto dla statecznej głowy rodziny. Także w najmocniejszej odmianie T6 mimo świetnych osiągów nie udaje auta sportowego. Mocny silnik zwyczajnie pasuje do charakteru prestiżowego Volvo, a komfortowe wnętrze i spory bagażnik czynią z niego dobre auto na rodzinne wyjazdy. Dużymi minusami są na pewno wysoka cena zakupu – odmiana T6 jest dostępna od 196 600 zł oraz wysokie zużycie paliwa. Jednak kierowcy, dla których mniej liczą się iście sportowe osiągi mogą nabyć jedną ze sporo tańszych i słabszych odmian S80. Podstawowa odmiana ze 180-konnym benzynowym silnikiem kosztuje od 139 600 zł. A ta cena - jak na flagową limuzynę – wydaje się bardzo atrakcyjna.

Zobacz poradnik: Volvo S80 – jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Dane techniczne

Długość: 4851 mm

Szerokość: 2106 mm

Wysokość: 1490 mm

Rozstaw osi: 2835 mm

Masa: 1581 kg

Pojemność bagażnika: 480 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: na cztery koła

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 6

Pojemność silnika: 2953 ccm

Moc silnika: 304 KM/5600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm/2100 obr/min

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 sekundy

Zużycie paliwa: 14,4/7,3/9,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Tylne lampy Volvo S80 są ładnie wkomponowane w sylwetkę. fot. moto.wieszjak.pl
O drzemiacej pod maska mocy informuje dyskretny emblemat T6. fot. moto.wieszjak.pl
Ładna linia reflektorów ksenonowych Volvo S80 fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik Volvo S80 ma objętość 480 l. fot. moto.wieszjak.pl
Tylna kanapa Volvo S80 jest bardzo wygodna. fot. moto.wieszjak.pl
Testowana odmiana Volvo S80 wyposażona była m.in. w DVD. fot. moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy Volvo S80 ma szeroką regulację. fot. moto.wieszjak.pl
Wnętrze Volvo S80 jest wykończone z dbałością o szczegóły. fot. moto.wieszjak.pl
Na dole fotografii widać włącznik hampulca pomocniczego Volvo S80 fot. moto.wieszjak.pl
Widocznymi na zdjęciu przyciskami zmieniamy charakterystykę nastawienia zawieszenia Volvo S80 fot. moto.wieszjak.pl
Automatyczna przekładnia zmienia biegi bez szarpnięć, ale mogła by działać szybciej. fot. moto.wieszjak.pl
Mnogość przyciskow na konsoli Volvo S80 nie przytłacza. fot. moto.wieszjak.pl
Charakterystyczna dla Volvo cienka konsola centralna. fot. moto.wieszjak.pl
Na górze środkowej konsoli Volvo S80 umieszczono wysuwany wyświetlacz nawigacji. fot. moto.wieszjak.pl
Testowany egzemplarz Volvo S80 wyposażony m.in. w tempomat. fot. moto.wieszjak.pl
Czytelne wskaźniki Volvo S80 fot. moto.wieszjak.pl
Kokpit Volvo S80 wykończony jest z dbałością o detale. fot. moto.wieszjak.pl
Jazda Volvo S80 jest bardzo komfortowa. fot. moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA