REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mitsubishi ASX: diesel doskonały?

Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Mitsubishi ASX ma prawdziwego as(x)a w rękawie. Jest nim doskonały, dynamiczny i oszczędny silnik wysokoprężny.

,O Mitsubishi ASX pisaliśmy już wcześniej. To bardzo ładny, wszechstronny i dyskretny crossover, mocny konkurent dla aut takich jak Nissan Qashqai czy KIA Sportage. Producent oferuje dwie wersje silnikowe: benzynowy MIVEC 1.6 o mocy 117 KM (piszemy o nim tutaj), a także zupełnie nowy silnik diesla o pojemności 1.8 litra

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Mitsubishi ASX

O nadwoziu, wyposażeniu i wnętrzu pisaliśmy przy okazji poprzedniego testu. Samochód, który opisujemy, to jego bliźniacza wersja: również z napędem tylko na przednią oś, w wersji wyposażeniowej Invite. Najważniejszą (i właściwie jedyną) różnicą jest silnik.

Silnik

REKLAMA

Do tej pory Mitsubishi chętnie korzystało z silników wysokoprężnych kupowanych od Volkswagena i koncernu PSA. Tak zwany 2,0 DID jeździł w Mitsubishi Outlanderze i nie porażał ani dynamiką, ani kulturą jazdy. Pod maskę ASXa trafiła jednak zupełnie nowa jednostka: czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Pojemność to 1,8 litra, a głowica ma 16 zaworów. Przy okazji jest to też pierwszy na świecie zamontowany w aucie osobowym diesel, w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów (tak zwany MIVEC, znany z benzynowych jednostek tej firmy). Silnik jest konstrukcją własną Mitsubishi (wewnętrzne oznaczenie to 4N13).

Po uruchomieniu silnika rozlega się charakterystyczny dla diesli klekot. Nie jest on jednak bardzo uciążliwy, a na dodatek po rozgrzaniu się silnika jest mało słyszalny. Wibracji też nie ma w aucie zbyt wiele: charakterystyczne w Outlanderze przenoszone na pedał sprzęgła drgania w ASXie nie występują. Skąd ta różnica? Zastosowanie układu MIVEC pozwoliło na zmniejszenie stopnia sprężania do 14,9:1 (w innych silnikach tego typu średnia kształtuje się bliżej 17:1), stąd też mniej drgań i hałasu. Dobrze słyszalny jest za to świst turbosprężarki podczas jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz poradnik: Mitsubishi ASX - którego wybrać? Poradnik

REKLAMA

Silnik zadziwia dynamiką. Nawet jeśli 150 KM i 300 Nm nie jest niczym niezwykłym w obecnych czasach, pamiętać należy, że jednostka ma pojemność 1,8 litra. Auto waży aż 1450 kilogramów, a rozpędza się do setki w 9,7 sekundy. Być może nie jest to imponująca liczba, jednak podczas jazdy auto wydaje się o wiele szybsze, ze względu na bardzo dobrą elastyczność. Moment obrotowy dostępny jest już od 2000 obrotów na minutę i doskonale to czuć: praktycznie na każdym biegu, po wciśnięciu gazu, samochód zacznie odczuwalnie przyspieszać.

Kolejnym atutem nowego diesla jest jego mały apetyt na paliwo. Podczas jazdy w mieście, przy umiarkowanie delikatnym obchodzeniem się z pedałem gazu, normalne spalanie wynosi około 6,5 litra na sto kilometrów. To duże osiągnięcie i jeden z niewielu przypadków, gdy średnie zużycie wykazywane podczas jazdy pokrywa się z danymi producenta, a nawet jest od niego nieco mniejsze (oficjalne dane wskazują na 6,7 litra na sto kilometrów). W trasie silnik jest jeszcze oszczędniejszy: przy stałej jeździe z prędkością 90 km/h możliwe jest zejście poniżej 5 litrów na sto kilometrów.

W aucie zamontowano też system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas postoju, np. w korku. Trudno jest ocenić jeszcze, jak system ten wpływa na zużycie się elementów silnika, jednak trzeba przyznać, że cisza zapadająca w samochodzie podczas postoju w korku jest bardzo przyjemna i relaksująca.

Zobacz też: Test Hyundai ix35: dla aktywnych


Napęd

W Mitsubishi ASX dostępny jest też napęd na cztery koła. Podobnie jednak jak w testowanej przez nas wersji benzynowej, również i tutaj napędzane są tylko przednie koła. O ile w 117-konnym benzyniaku moment obrotowy nawet nie zbliżał się do wartości, przy których napęd na obie osie zacząłby być przydatny, to jednak diesel ze swoimi 300 Nm momentu obrotowego jest jednostką o wiele potężniejszą. 

Zobacz też: Nowy turbodiesel w Mitsubishi Outlander

Podczas jazdy po suchym asfalcie nie zdarzyło się ani razu, aby przednie koła przy gwałtownym dodaniu gazu zaczęły wpadać w poślizg. Podobnie było na mokrym asfalcie. Choć do koncepcji crossovera pozbawionego napędu na cztery koła trudno jest się przyzwyczaić, dla osób użytkujących ASX-a w mieście i na trasie taki układ jest w zupełności wystarczający.

Niestety zawieszenie nieco odstaje od reszty auta. Przy pokonywaniu nierówności do kabiny przedostaje się zdecydowanie za dużo hałasu i wibracji. Trudno nawet zrzucić to na dużą masę nieresorowaną, auto ma bowiem 16-calowe aluminiowe felgi i raczej wysokie opony o wymiarze 215/65. To właściwie największa wada Mitsubishi ASX, obecna również w autach z innymi jednostkami pod maską.

Podsumowanie i ceny

ASX z silnikiem diesla jest o wiele droższy od wersji benzynowej. O ile auto ze 117-konnym benzyniakiem kupimy już za 72 tysiące złotych, to za 150-konnego diesla zapłacimy o prawie 15 tysięcy złotych więcej (obecnie 86 990 zł). W testowanej wersji Invite auto kosztuje już 92 340 zł. To druga „od dołu” wersja wyposażeniowa, dość bogata, obejmuje bowiem m.in. kontrolę trakcji i stabilizacji, układ Hill Start Assist, komplet poduszek powietrznych, elektryczne szyby i lusterka, tempomat, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, radio CD z sześcioma głośnikami oraz automatyczną klimatyzację.

Dopłata prawie 15 tysięcy złotych za wersję z silnikiem diesla wydaje się spora, jednak różnica osiągów w dieslu i benzynie jest również bardzo duża. ASX ze 150-konnym silnikiem jest już autem o zupełnie wystarczającej dynamice, a przy tym bardzo niskim zużyciu paliwa.

Zobacz poradnik: Mitsubishi ASX - którego wybrać? Poradnik

Dane techniczne

Długość: 4295 mm

Szerokość: 1770 mm

Wysokość: 1615 mm

Rozstaw osi: 2670 mm

Masa: 1450 kg

Pojemność bagażnika: 393 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: Diesel

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1798 ccm

Moc silnika: 150 KM/4000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm/2000 obr/min

Prędkość maksymalna: 200km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 sekundy

Zużycie paliwa: 6,7/4,8/5,5 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Mitsubishi ASX to bardzo ładny, wszechstronny i dyskretny crossover, mocny konkurent dla aut takich jak Nissan Qashqai czy KIA Sportage. Fot. Moto.wieszjak.pl
Do tej pory Mitsubishi chętnie korzystało z silników wysokoprężnych kupowanych od Volkswagena i koncernu PSA. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Pod maskę ASXa trafiła jednak zupełnie nowa jednostka: czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Pojemność to 1,8 litra, a głowica ma 16 zaworów.Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Przy okazji jest to też pierwszy na świecie zamontowany w aucie osobowym diesel, w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
W aucie zamontowano też system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas postoju, np. w korku. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tyłu miejsca jest całkiem sporoMitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Z przodu jest wygodnie.Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Bardzo przejrzysty i łatwy w obsłudze system wentylacyjny Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Na desce nie znajdziemy wielkich fajerwerków. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
System start&stop można w razie potrzeby wyłączyć Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Sterowanie radiem umieszczono na kierownicy Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary są bardzo przejrzyste Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest proste, niezbyt porywające, ale bardzo funkcjonalne Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
W Mitsubishi ASX dostępny jest też napęd na cztery koła. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

REKLAMA

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

REKLAMA