Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mitsubishi ASX: diesel doskonały?

Kalinowski Marcin
Mitsubishi ASX ma prawdziwego as(x)a w rękawie. Jest nim doskonały, dynamiczny i oszczędny silnik wysokoprężny.

,O Mitsubishi ASX pisaliśmy już wcześniej. To bardzo ładny, wszechstronny i dyskretny crossover, mocny konkurent dla aut takich jak Nissan Qashqai czy KIA Sportage. Producent oferuje dwie wersje silnikowe: benzynowy MIVEC 1.6 o mocy 117 KM (piszemy o nim tutaj), a także zupełnie nowy silnik diesla o pojemności 1.8 litra

Zobacz też: Opinie kierowców o Mitsubishi ASX

O nadwoziu, wyposażeniu i wnętrzu pisaliśmy przy okazji poprzedniego testu. Samochód, który opisujemy, to jego bliźniacza wersja: również z napędem tylko na przednią oś, w wersji wyposażeniowej Invite. Najważniejszą (i właściwie jedyną) różnicą jest silnik.

Silnik

Do tej pory Mitsubishi chętnie korzystało z silników wysokoprężnych kupowanych od Volkswagena i koncernu PSA. Tak zwany 2,0 DID jeździł w Mitsubishi Outlanderze i nie porażał ani dynamiką, ani kulturą jazdy. Pod maskę ASXa trafiła jednak zupełnie nowa jednostka: czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Pojemność to 1,8 litra, a głowica ma 16 zaworów. Przy okazji jest to też pierwszy na świecie zamontowany w aucie osobowym diesel, w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów (tak zwany MIVEC, znany z benzynowych jednostek tej firmy). Silnik jest konstrukcją własną Mitsubishi (wewnętrzne oznaczenie to 4N13).

Po uruchomieniu silnika rozlega się charakterystyczny dla diesli klekot. Nie jest on jednak bardzo uciążliwy, a na dodatek po rozgrzaniu się silnika jest mało słyszalny. Wibracji też nie ma w aucie zbyt wiele: charakterystyczne w Outlanderze przenoszone na pedał sprzęgła drgania w ASXie nie występują. Skąd ta różnica? Zastosowanie układu MIVEC pozwoliło na zmniejszenie stopnia sprężania do 14,9:1 (w innych silnikach tego typu średnia kształtuje się bliżej 17:1), stąd też mniej drgań i hałasu. Dobrze słyszalny jest za to świst turbosprężarki podczas jazdy.

Zobacz poradnik: Mitsubishi ASX - którego wybrać? Poradnik

Silnik zadziwia dynamiką. Nawet jeśli 150 KM i 300 Nm nie jest niczym niezwykłym w obecnych czasach, pamiętać należy, że jednostka ma pojemność 1,8 litra. Auto waży aż 1450 kilogramów, a rozpędza się do setki w 9,7 sekundy. Być może nie jest to imponująca liczba, jednak podczas jazdy auto wydaje się o wiele szybsze, ze względu na bardzo dobrą elastyczność. Moment obrotowy dostępny jest już od 2000 obrotów na minutę i doskonale to czuć: praktycznie na każdym biegu, po wciśnięciu gazu, samochód zacznie odczuwalnie przyspieszać.

Kolejnym atutem nowego diesla jest jego mały apetyt na paliwo. Podczas jazdy w mieście, przy umiarkowanie delikatnym obchodzeniem się z pedałem gazu, normalne spalanie wynosi około 6,5 litra na sto kilometrów. To duże osiągnięcie i jeden z niewielu przypadków, gdy średnie zużycie wykazywane podczas jazdy pokrywa się z danymi producenta, a nawet jest od niego nieco mniejsze (oficjalne dane wskazują na 6,7 litra na sto kilometrów). W trasie silnik jest jeszcze oszczędniejszy: przy stałej jeździe z prędkością 90 km/h możliwe jest zejście poniżej 5 litrów na sto kilometrów.

W aucie zamontowano też system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas postoju, np. w korku. Trudno jest ocenić jeszcze, jak system ten wpływa na zużycie się elementów silnika, jednak trzeba przyznać, że cisza zapadająca w samochodzie podczas postoju w korku jest bardzo przyjemna i relaksująca.

Zobacz też: Test Hyundai ix35: dla aktywnych


Napęd

W Mitsubishi ASX dostępny jest też napęd na cztery koła. Podobnie jednak jak w testowanej przez nas wersji benzynowej, również i tutaj napędzane są tylko przednie koła. O ile w 117-konnym benzyniaku moment obrotowy nawet nie zbliżał się do wartości, przy których napęd na obie osie zacząłby być przydatny, to jednak diesel ze swoimi 300 Nm momentu obrotowego jest jednostką o wiele potężniejszą. 

Zobacz też: Nowy turbodiesel w Mitsubishi Outlander

Podczas jazdy po suchym asfalcie nie zdarzyło się ani razu, aby przednie koła przy gwałtownym dodaniu gazu zaczęły wpadać w poślizg. Podobnie było na mokrym asfalcie. Choć do koncepcji crossovera pozbawionego napędu na cztery koła trudno jest się przyzwyczaić, dla osób użytkujących ASX-a w mieście i na trasie taki układ jest w zupełności wystarczający.

Niestety zawieszenie nieco odstaje od reszty auta. Przy pokonywaniu nierówności do kabiny przedostaje się zdecydowanie za dużo hałasu i wibracji. Trudno nawet zrzucić to na dużą masę nieresorowaną, auto ma bowiem 16-calowe aluminiowe felgi i raczej wysokie opony o wymiarze 215/65. To właściwie największa wada Mitsubishi ASX, obecna również w autach z innymi jednostkami pod maską.

Podsumowanie i ceny

ASX z silnikiem diesla jest o wiele droższy od wersji benzynowej. O ile auto ze 117-konnym benzyniakiem kupimy już za 72 tysiące złotych, to za 150-konnego diesla zapłacimy o prawie 15 tysięcy złotych więcej (obecnie 86 990 zł). W testowanej wersji Invite auto kosztuje już 92 340 zł. To druga „od dołu” wersja wyposażeniowa, dość bogata, obejmuje bowiem m.in. kontrolę trakcji i stabilizacji, układ Hill Start Assist, komplet poduszek powietrznych, elektryczne szyby i lusterka, tempomat, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, radio CD z sześcioma głośnikami oraz automatyczną klimatyzację.

Dopłata prawie 15 tysięcy złotych za wersję z silnikiem diesla wydaje się spora, jednak różnica osiągów w dieslu i benzynie jest również bardzo duża. ASX ze 150-konnym silnikiem jest już autem o zupełnie wystarczającej dynamice, a przy tym bardzo niskim zużyciu paliwa.

Zobacz poradnik: Mitsubishi ASX - którego wybrać? Poradnik

Dane techniczne

Długość: 4295 mm

Szerokość: 1770 mm

Wysokość: 1615 mm

Rozstaw osi: 2670 mm

Masa: 1450 kg

Pojemność bagażnika: 393 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: Diesel

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1798 ccm

Moc silnika: 150 KM/4000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm/2000 obr/min

Prędkość maksymalna: 200km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 sekundy

Zużycie paliwa: 6,7/4,8/5,5 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Mitsubishi ASX to bardzo ładny, wszechstronny i dyskretny crossover, mocny konkurent dla aut takich jak Nissan Qashqai czy KIA Sportage. Fot. Moto.wieszjak.pl
Do tej pory Mitsubishi chętnie korzystało z silników wysokoprężnych kupowanych od Volkswagena i koncernu PSA. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Pod maskę ASXa trafiła jednak zupełnie nowa jednostka: czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Pojemność to 1,8 litra, a głowica ma 16 zaworów.Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Przy okazji jest to też pierwszy na świecie zamontowany w aucie osobowym diesel, w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
W aucie zamontowano też system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas postoju, np. w korku. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tyłu miejsca jest całkiem sporoMitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Z przodu jest wygodnie.Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Bardzo przejrzysty i łatwy w obsłudze system wentylacyjny Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Na desce nie znajdziemy wielkich fajerwerków. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
System start&stop można w razie potrzeby wyłączyć Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Sterowanie radiem umieszczono na kierownicy Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary są bardzo przejrzyste Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest proste, niezbyt porywające, ale bardzo funkcjonalne Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
W Mitsubishi ASX dostępny jest też napęd na cztery koła. Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.