REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak jechać po kopnym śniegu?


Świeżo zasypane drogi są zmorą kierowców. Nie ma problemu, gdy drogę przetrą inne pojazdy lub gdy leżący na jezdni śnieg jest lekki i puszysty. Gorzej, jeżeli trzeba samemu przebijać się przez zasypaną drogę.

Jak zbadać, czy dana prędkość jest bezpieczna?

„Prędkość bezpieczna” to określenie bardzo nieprecyzyjne. Bez względu na to, z jaką prędkością pojazd się porusza, ruch ten może stwarzać zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Jak jechać w kolumnie pojazdów?

Zwykle pod pojęciem kolumny pojazdów rozumie się zorganizowaną grupę aut, należących często do jednego właściciela, które poruszają się drogą z jednakową prędkością i dążącą do wspólnego celu.

REKLAMA

Jak wydostać się z ciasnego miejsca parkingowego?

Wracając do zaparkowanego samochodu bywamy niemile zaskoczeni. Zdarza się, że właściciele sąsiadujących pojazdów zaparkowali auta w taki sposób, że skutecznie utrudnili nam wyjazd.

Jak zachowywać się wobec słabszych użytkowników dróg i poboczy?

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o tym, że drogi służą także innym użytkownikom. Można na nich spotkać także rowerzystów, maszyny rolnicze, a nawet wozy konne i pieszych.

Jak uniknąć zderzenia z nieoświetloną furmanką?

Wozy konne to prawdziwa zmora polskich dróg. Nocą są najczęściej całkowicie niewidoczne: nie mają widocznego dla innych użytkowników drogi oświetlenia, ale najczęściej także nie są wyposażana nawet w światła odblaskowe.

Jak precyzyjnie cofać?

Bardzo często cofanie wymaga dużej precyzji, np. gdy trzeba wjechać do warsztatu nad kanał rewizyjny, pomiędzy jakieś przedmioty, leżące na drodze itp.

REKLAMA

Jak bezpiecznie cofać do garażu i w bramy posesji?

Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.

Jak parkować na pochyłościach?

Czasem nie ma innego wyjścia i trzeba zapakować samochód na drodze o dużym spadku. W takim przypadku samo użycie hamulca postojowego i włączenie najniższego biegu może nie wystarczyć.

Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. To efekt jazdy po nich przeładowanych ciężarówek.

Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto.

Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.

Jak uniknąć poślizgu?

Jak uniknąć poślizgu? Wielu kierowców nurtuje to pytanie, na które nie zawsze potrafią znaleźć odpowiedź. W poradniku radzimy jak postępować w razie poślizgu.

Jak parkować w ciasnych miejscach?

Proporcjonalnie do wzrastającej liczby samochodów na drogach, zmniejsza się ilość miejsc parkingowych. Dlatego koniecznością staje się maksymalne wykorzystywanie już istniejących miejsc. Jak więc parkować na zatłoczonych parkingach tak, aby nie uszkodzić sobie i innym pojazdów, a przy tym móc wysiąść?

Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?


Bywa czasem, na szczęście rzadko, że trzeba ruszyć pod górę, a skorzystanie z pomocy hamulca ręcznego jest niemożliwe. Taka sytuacja ma miejsce w samochodach, w których hamulec postojowy zaciąga się naciskając lewą nogą specjalny pedał, zaś zwalnia przez pociągnięcie za odpowiednie cięgło.

Jak jechać z rozbitą szybą przednią?

Jedną z najbardziej niemiłych przygód, jakie mogą spotkać kierowcę, jest rozbicie przedniej szyby. Przyczyną tego może być uderzenie kamieniem wyrzuconym spod kół innego pojazdu.

Jak holować inny pojazd? Technika holowania

Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.

Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.

Jak nauczyć się cofania z przyczepą do bramy – ćwiczenia praktyczne

Aby osiągnąć najwyższy stopień wtajemniczenia w dziedzinie cofania z przyczepą należy opanować manewr najtrudniejszy: wjazd tyłem do bramy lub pomiędzy zaparkowane inne samochody.

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

Cofanie z przyczepą po łuku nie jest łatwym manewrem. Podpowiadamy jak krok po kroku nauczyć się wykonywania tego manewru i jak bezpiecznie cofać po łuku z przyczepą.

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po prostej? – ćwiczenia praktyczne

Po poznaniu teoretycznej strony cofania z przyczepą należy przystąpić do ćwiczeń praktycznych. Tylko trening czyni mistrza, sama teoria na temat cofania z przyczepą to o wiele za mało.

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku?

Wykonywanie zakrętów podczas cofania z przyczepą nie jest tak łatwe, jak jazda po prostej. Aby wiedzieć, co ma wpływ na tor jazdy przyczepy, trzeba poznać pewną bardzo ważną tajemnicę.

Jak nauczyć się cofania z przyczepą po linii prostej?

Cofanie z przyczepą jest jednym z najtrudniejszych manewrów. Trzeba tylko się tego nauczyć, poznając przy tym kilka tajemnic, a cofanie z przyczepą będzie tak proste jak jazda do tyłu samochodem bez przyczepy.

 Jak jechać podczas silnego wiatru?

Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa, w skrajnym wypadku nawet o 50%.

Jak jeździć z uszkodzonym prędkościomierzem?

Awaria prędkościomierza wcale nie oznacza braku możliwości dokładnej oceny prędkości przez kierowcę. Jest kilka sposobów, aby poznać aktualną prędkość oraz nie dostać mandatu za jej przekroczenie.

Jak rozpoznać kulturalnego kierowcę?

Brak kultury u prowadzących pojazdy jest jedną z powszechniejszych przyczyn wypadków i kolizji na drogach. Kultura i wyrozumiałość dla innych użytkowników dróg może znacząco zmniejszyć ich liczbę.

Jak bezpiecznie przewozić zwierzęta?

Wielu właścicieli zwierząt przed każdym wyruszeniem w podróż zastanawia się, jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami przetransportować swojego pupila.

Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. Podczas ruszania pod górę z przyczepą przyda się także pomoc drugiej osoby.

Jak pokonywać długie podjazdy na górskich drogach?

Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas jazdy w górach.

Jak jeździć w górach zimą?

Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.

Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

Jazda zimą po górskich drogach jest bardzo trudna i ryzykowna. Trzeba liczyć się z oblodzonymi jezdniami, zachmurzeniami i zamgleniami, ograniczoną widocznością i zaspami śnieżnymi. Podpowiadamy jak należy przygotować się do jazdy w górach w warunkach zimowych.

Jak jechać w terenie leśnym?

Wjeżdżając na mało ruchliwe, zwykle nieutwardzone leśne drogi kierowcy często wyłączają myślenie. Tymczasem nawet w środku lasu należy być ostrożnym. Tu też są piesi… ale nieco inni. Podpowiadamy jak poruszać się autem w terenie leśnym.

Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?


Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.

Jak jechać podczas śnieżycy?


Padający śnieg, zwłaszcza intensywnie, należy obok mgły, do najmniej pożądanych przez kierowców zjawisk meteorologicznych.

Jak dbać o bezpieczeństwo podczas jazdy we mgle nocą?

Aby dojechać do celu, trzeba zadbać o bezpieczeństwo. Nie tylko sama technika jazdy jest ważna, ale też umiejętność przewidywania czyhających niebezpieczeństw.

Jak jeździć we mgle nocą?

Nocna jazda we mgle to przerażające doświadczenie. Poniższe wskazówki pomogą przewidzieć i zapobiec większości niebezpieczeństw, jakie jej towarzyszą.

Jak jeździć we mgle?

Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Jazda podczas mgły jest jak jazda z zawiązanymi oczami.

Jak parkować zimą?

Zaparkowanie auta w sezonie zimowym w mieście to nie lada sztuka. Większość miejsc jest zasypana śniegiem. Ale to dopiero wyjazd może okazać się problemem, kiedy w nocy spadnie dodatkowa warstwa śniegu.

Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Wieś rządzi się swoimi prawami. Nie zawsze są one zgodne z obowiązującymi przepisami. Najbardziej widać to na styku wiejskiej obyczajowości z ruchem samochodów na przebiegającej przez wieś drodze.

Jak hamować na śliskiej drodze?


Umiejętność jazdy i hamowania na śliskiej nawierzchni to najwyższy stopień wtajemniczenia w zawodzie kierowcy. Wiele wypadków na drogach jest wynikiem jej nie opanowania.

Jak z prawego pasa bezpiecznie skręcić w lewo i jak z lewego pasa skręcić w prawo?


Bardzo często zdarza się, że kierowca nie znający drogi, znajdzie się w obcym mieście na niewłaściwym pasie, a do skrzyżowania, na którym ma skręcić, pozostało niewiele metrów. Jak się wtedy zachować?

Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.

Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

Sprawę pierwszeństwa przejazdu regulują obowiązujące przepisy. Mimo to często dochodzi do kolizji i wypadków, a potem do ostrych dyskusji, kto w danej sytuacji miał pierwszeństwo, a kto je wymusił.

Jak przeprowadzić manewr mijania nocą?

Manewrowi mijania towarzyszy bardzo ograniczona widoczność, pogorszona jeszcze przez efekt oślepiania światłami nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu.

Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Mijanie się pojazdów jest manewrem prawie tak niebezpiecznym, jak wyprzedzanie, a w niektórych warunkach nawet bardziej. Błąd może doprowadzić do czołowego zderzenia przy ogromnej prędkości.

Jak reagować na żarty i prowokacje innych kierowców?

Złość, zdenerwowanie, rozkojarzenie są za kierownicą nie mniej groźne, niż spożycie alkoholu czy zażycie narkotyków. W Polsce niestety mało kto zwraca uwagę na stan emocji kierowcy.

Jak pokonywać długie trasy?

Czy postoje podczas jazdy są konieczne? Zmęczenie, potrzeby fizjologiczne, konieczność spożycia posiłku lub zakupu paliwa to okoliczności, zmuszające do przerwania jazdy na kilka do kilkunastu minut.

Jak wyprzedzać nocą?

Nocą wyprzedzanie jest bardziej niebezpieczne niż w ciągu dnia. Mimo że od zmroku do świtu panuje zwykle mniejszy ruch na drogach.

Jak zachowywać się będąc wyprzedzanym?

Ponieważ manewr wyprzedzania należy do najniebezpieczniejszych, kierowcy obu uczestniczących w nim pojazdów powinni postarać się, aby przebiegał on płynnie i przebiegał w jak najkrótszym czasie.

REKLAMA