REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas śnieżycy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W zimie wiele czynników dodatkowych wpływa na jazdę podczas śnieżycy  na Fot. newspress
W zimie wiele czynników dodatkowych wpływa na jazdę podczas śnieżycy na Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Padający śnieg, zwłaszcza intensywnie, należy obok mgły, do najmniej pożądanych przez kierowców zjawisk meteorologicznych.

W czasie śnieżycy widzialność drogi jest ograniczona. Czasami śnieg tak zasypuje jezdnię, że nie wiadomo, w którym miejscu się ona kończy, a w którym zaczyna się pobocze lub przydrożny rów. Jazda w śnieżycy to także ciężki test dla wycieraczek samochodowych. Często są one w stanie usunąć śnieg jedynie do krawędzi przedniej szyby a z każdym ich ruchem oczyszczona powierzchnia jest coraz mniejsza.

REKLAMA

Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno - zimowym?

Sytuację pogarsza wiejący wiatr. Wówczas śnieżyca przekształca się w zawieję i na drodze w każdej chwili mogą zacząć tworzyć się zaspy. Jazda w takich warunkach jest niesłychanie trudna i niebezpieczna. Aby nie zjechać z drogi trzeba nauczyć się wykorzystywać wszystkie znaki i ślady, które mogą pomóc w utrzymaniu właściwego kierunku. Jazda podczas śnieżycy poza terenem zabudowanym przypomina chwilami znaną z dzieciństwa zabawę w Indian, kiedy o sukcesie decydowała umiejętność znajdowania i interpretowania napotkanych śladów.

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

REKLAMA

Jeśli podczas zawiei, wcześniej drogą przejechały inne samochody, miejscami pomiędzy tworzącymi się zaspami będą widoczne ich ślady. Podczas śnieżycy te ślady zostaną zasypane przez śnieg dość szybko, ale w miejscach, gdzie były przez jakiś czas powierzchnia śniegu będzie o kilka centymetrów niższa, niż w sąsiadujących z nimi miejscach. Gdy droga była wcześniej odśnieżana, zwykle po obu jej stronach znajdują się pryzmy zgarniętego śniegu, a ona sama przypomina wąwóz, często o dość znacznej głębokości. Można takim wąwozem kontynuować jazdę, zanim zasypie go padający śnieg. Dodatkową pomocą będą stojące wzdłuż drogi co 100 metrów słupki. Również drzewa, słupy i znaki drogowe mogą być wskazówką . W nocy drogę w tak trudnych warunkach zanim zaklei je śnieg, pokażą także światła odblaskowe, montowane na przydrożnych słupkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli śnieg na drodze staje się bardzo głęboki, a zaspy osiągają wysokość reflektorów samochodu lub są wyższe, dalsza jazda może być niemożliwa. Dlatego czasem lepiej zatrzymać się w pierwszej napotkanej miejscowości lub na przydrożnym parkingu. Należy słuchać w radiu komunikatów meteorologicznych i starać się ominąć obszary, na których są przewidywane intensywne opady śniegu lub zawieje i zamiecie śnieżne.

Jadąc nocą podczas śnieżycy i zawiei należy dobrać eksperymentalnie najlepszy zestaw świateł do oświetlania drogi. Pamiętać o konieczności włączenia tylnego światła przeciwmgielnego. Złym rozwiązaniem jest jazda na światłach mijania, zaś dobrym jest korzystanie ze świateł drogowych lub drogowych w połączeniu z przeciwmgielnymi Nie jest to jednak regułą.

Podczas opadów śniegu nie należy zostawiać samochodu na poboczu, ani tym bardziej na jezdni. Będzie on stanowił znaczne utrudnienie dla pługów śnieżnych, a przysypany śniegiem może stać się niewidoczny dla kierowców innych pojazdów, które zdołają się przedrzeć przez zwały śniegu. Jeżeli to możliwe, w porę zawrócić i cofnąć się do ostatnio napotkanej miejscowości lub na zauważony przydrożny parking. Manewr zawracania wykonać bardzo ostrożnie, aby nie zjechać z jedni na miękkie pobocze lub do rowu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA