REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda w górach zimą wymaga dobrego przygotowania. fot. Newspress
Jazda w górach zimą wymaga dobrego przygotowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą po górskich drogach jest bardzo trudna i ryzykowna. Trzeba liczyć się z oblodzonymi jezdniami, zachmurzeniami i zamgleniami, ograniczoną widocznością i zaspami śnieżnymi. Podpowiadamy jak należy przygotować się do jazdy w górach w warunkach zimowych.

Jeżeli jest to możliwe, należy wybrać drogę dłuższą, za to sprawiającą znacznie mniej kłopotów kierowcy. Jeżeli innej drogi nie ma, albo kiedy cel wyprawy znajduje się w sercu gór, trzeba poznać kilka zasad, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą

1. Niezbędny sprzęt
Zimą należy zawsze, bez względu na rodzaj i cel jazdy, wozić ze sobą łańcuchy śniegowe oraz… łopatę (szuflę) do odgarnięcia śniegu. Kraje górskie w swoich przepisach drogowych mają zapisany nakaz zakładania łańcuchów na koła w ściśle określonych miesiącach i na wskazanych enumeratywnie drogach. O łopatach żaden przepis nie wspomina, a jest to przyrząd niezwykle przydatny, zwłaszcza gdy trzeba przebić się przez mniejszą zaspę lub wykopać koła po ugrzęźnięciu w jakimś zagłębieniu terenu. Przyda się dobra lina poliamidowa o wytrzymałości rzędu 2 – 3 ton i długości nawet 20 - 40 metrów, użyteczna przy wyciąganiu samochodu z zaspy lub z przydrożnego rowu.

2. Dbałość o siebie
Współczesne samochody mają wnętrza znakomicie ogrzewane, więc często zapominamy, że na zewnątrz, zwłaszcza w górach, mogą panować warunki, które nie każdy organizm ludzki wytrzyma bez szwanku. Dlatego warto mieć specjalne ochraniacze na rękawice, które zapobiegają skutecznie ich zamoczeniu, np. podczas prac przy wymianie koła czy przy wygrzebywaniu auta z zaspy. Ochraniacze takie można kupić wyłącznie w sklepach specjalistycznych dla alpinistów, ale wydatek kilkudziesięciu złotych w tym przypadku bardzo szybko się zwróci w postaci nieodmrożonych dłoni, kiedy praca na zewnątrz auta przedłuży się.

REKLAMA

Warto pamiętać, że odmrożenia zdarzają się nie tylko z powodu dużego mrozu, ale także przy temperaturach od zera do minus 3 stopni Celsjusza i dużej wilgotności skóry. Tak więc należy bardzo dbać o to, aby nawet przy lekkim mrozie nie przemoczyć rękawic i butów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Do prac na zewnątrz jest konieczna ciepła, doskonale chroniąca od wiatru kurtka, a przy głębszym śniegu – także alpinistyczne ochraniacze na buty i łydki, tzw. stuptuty. Podczas słonecznych dni konieczne są dobre, ciemne okulary, o dużych szkłach, dobrze przylegających do policzków i brwi, aby jak najmniej światła słonecznego przedostawało się obok nich do oczu.

3. Dobór trasy
Do samochodowej wyprawy w góry trzeba przygotować się także merytorycznie. A więc – wybór drogi. Nawigacja GPS będzie raczej nieprzydatna – sprawdzają się jedynie tradycyjne mapy, na których są zaznaczone drogi, odśnieżane w pierwszej i drugiej kolejności. Tylko z takich, czyli głównie z dróg międzynarodowych i krajowych, można zimą w górach korzystać bez nadmiernego ryzyka. Wszystkie pozostałe mogą być nieodśnieżone lub odśnieżone bardzo niestarannie, tak aby mogły z nich korzystać jedynie pojazdy terenowe, z napędem na 4 koła i wysokim zawieszeniem, np. obsługujące schroniska turystyczne i hotele górskie. Trzeba pamiętać, że im droga przebiega na większej wysokości, tym łatwiej na niej o oblodzenia i bardzo silne zamglenia.

Temperatura w górach spada średnio o 0,6 do 0,8 st. C na każde 100 metrów różnicy poziomów, wiec gdy w miejscowości podgórskiej będzie odwilż, to już 1000 metrów wyżej może panować siarczysty mróz, a więc droga może być zalodzona, nie tylko w wyniku odwilży, ale także wskutek osiadania na jej nawierzchni wilgoci z mgły lub tuż nad nią wiszącej chmury. Nawigacja GPS nie informuje najczęściej o różnicy poziomów, zwykłe mapy mają naniesione poziomice – stąd ich przewaga nad nowoczesną techniką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA