REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

Jakubowski Ryszard
Jazda w górach zimą wymaga dobrego przygotowania. fot. Newspress
Jazda w górach zimą wymaga dobrego przygotowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą po górskich drogach jest bardzo trudna i ryzykowna. Trzeba liczyć się z oblodzonymi jezdniami, zachmurzeniami i zamgleniami, ograniczoną widocznością i zaspami śnieżnymi. Podpowiadamy jak należy przygotować się do jazdy w górach w warunkach zimowych.

Jeżeli jest to możliwe, należy wybrać drogę dłuższą, za to sprawiającą znacznie mniej kłopotów kierowcy. Jeżeli innej drogi nie ma, albo kiedy cel wyprawy znajduje się w sercu gór, trzeba poznać kilka zasad, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą

1. Niezbędny sprzęt
Zimą należy zawsze, bez względu na rodzaj i cel jazdy, wozić ze sobą łańcuchy śniegowe oraz… łopatę (szuflę) do odgarnięcia śniegu. Kraje górskie w swoich przepisach drogowych mają zapisany nakaz zakładania łańcuchów na koła w ściśle określonych miesiącach i na wskazanych enumeratywnie drogach. O łopatach żaden przepis nie wspomina, a jest to przyrząd niezwykle przydatny, zwłaszcza gdy trzeba przebić się przez mniejszą zaspę lub wykopać koła po ugrzęźnięciu w jakimś zagłębieniu terenu. Przyda się dobra lina poliamidowa o wytrzymałości rzędu 2 – 3 ton i długości nawet 20 - 40 metrów, użyteczna przy wyciąganiu samochodu z zaspy lub z przydrożnego rowu.

2. Dbałość o siebie
Współczesne samochody mają wnętrza znakomicie ogrzewane, więc często zapominamy, że na zewnątrz, zwłaszcza w górach, mogą panować warunki, które nie każdy organizm ludzki wytrzyma bez szwanku. Dlatego warto mieć specjalne ochraniacze na rękawice, które zapobiegają skutecznie ich zamoczeniu, np. podczas prac przy wymianie koła czy przy wygrzebywaniu auta z zaspy. Ochraniacze takie można kupić wyłącznie w sklepach specjalistycznych dla alpinistów, ale wydatek kilkudziesięciu złotych w tym przypadku bardzo szybko się zwróci w postaci nieodmrożonych dłoni, kiedy praca na zewnątrz auta przedłuży się.

REKLAMA

Warto pamiętać, że odmrożenia zdarzają się nie tylko z powodu dużego mrozu, ale także przy temperaturach od zera do minus 3 stopni Celsjusza i dużej wilgotności skóry. Tak więc należy bardzo dbać o to, aby nawet przy lekkim mrozie nie przemoczyć rękawic i butów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Do prac na zewnątrz jest konieczna ciepła, doskonale chroniąca od wiatru kurtka, a przy głębszym śniegu – także alpinistyczne ochraniacze na buty i łydki, tzw. stuptuty. Podczas słonecznych dni konieczne są dobre, ciemne okulary, o dużych szkłach, dobrze przylegających do policzków i brwi, aby jak najmniej światła słonecznego przedostawało się obok nich do oczu.

3. Dobór trasy
Do samochodowej wyprawy w góry trzeba przygotować się także merytorycznie. A więc – wybór drogi. Nawigacja GPS będzie raczej nieprzydatna – sprawdzają się jedynie tradycyjne mapy, na których są zaznaczone drogi, odśnieżane w pierwszej i drugiej kolejności. Tylko z takich, czyli głównie z dróg międzynarodowych i krajowych, można zimą w górach korzystać bez nadmiernego ryzyka. Wszystkie pozostałe mogą być nieodśnieżone lub odśnieżone bardzo niestarannie, tak aby mogły z nich korzystać jedynie pojazdy terenowe, z napędem na 4 koła i wysokim zawieszeniem, np. obsługujące schroniska turystyczne i hotele górskie. Trzeba pamiętać, że im droga przebiega na większej wysokości, tym łatwiej na niej o oblodzenia i bardzo silne zamglenia.

Temperatura w górach spada średnio o 0,6 do 0,8 st. C na każde 100 metrów różnicy poziomów, wiec gdy w miejscowości podgórskiej będzie odwilż, to już 1000 metrów wyżej może panować siarczysty mróz, a więc droga może być zalodzona, nie tylko w wyniku odwilży, ale także wskutek osiadania na jej nawierzchni wilgoci z mgły lub tuż nad nią wiszącej chmury. Nawigacja GPS nie informuje najczęściej o różnicy poziomów, zwykłe mapy mają naniesione poziomice – stąd ich przewaga nad nowoczesną techniką.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA