Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?
REKLAMA
REKLAMA
Jedyną słuszną decyzją jest w takich przypadkach powstrzymanie się od jazdy do czasu, kiedy kompetentne służby drogowe uporają się z tym problemem. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy dalsza jazda jest konieczna, bez względu na stan, w jakim znajduje się droga. Trzeba wówczas zachować szczególną ostrożność, bardzo delikatnie i z ogromnym wyczuciem posługiwać się zarówno pedałem gazu, hamulca oraz kierownicą. Ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na innych uczestników ruchu i w miarę możliwości usuwać im się z drogi, nawet jeżeli ich zachowanie nie wzbudzi żadnych podejrzeń. Na zalodzonej drodze wpadnięcie w poślizg jest możliwe w każdej chwili, często bez żadnego widocznego powodu, a wyprowadzenie z niego samochodu można uznać niemal za cud.
REKLAMA
Zobacz również: Czy zimą można jeździć na oponach wielosezonowych?
Ruszając z miejsca trzeba bardzo delikatnie zwiększać obroty silnika, aby napędzane koła nie straciły przyczepności, o co w takich warunkach nie trudno. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, ustawieniu należy wybrać „2” lub „S”, a gdy nie ma takich pozycji – „D”, następnie zdjąć nogę z hamulca i pozwolić samochodowi na samodzielne rozpędzenie się. Dopiero, gdy zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu, pamiętając cały czas, że na tak śliskiej nawierzchni prędkość 30 km/h może okazać się zbyt duża.
Zobacz również: Jak wybrać łańcuchy na koła?
REKLAMA
W przypadku samochodu ze zwykłą skrzynią biegów najlepiej ruszać tak, aby silnik cały czas pracował na wolnych obrotach. Oznacza to, że w początkowym stadium trzeba bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła, nie dotykając pedału przyspieszenia. Ogromna większość silników samochodowych ma pewien zapas mocy na wolnych obrotach, pozwalający na zainicjowanie jazdy bez potrzeby dodawania gazu.
Kiedy samochód ruszy z miejsca i zacznie się toczyć, można delikatnie zwiększać obroty silnika, pamiętając cały czas ostrożnym posługiwaniu się kierownicą. Przy zmianie biegów pamiętać, aby nie spowodować szarpnięcia samochodem, a więc po osiągnięciu około 2000 obrotów, należy kilka sekund jechać z odpowiadającą im prędkością, po czym wcisnąć energicznie pedał sprzęgła (nie do końca) RÓWNOCZEŚNIE ze zdjęciem nogi z pedału gazu, następnie zmienić bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła.
Nie zaczynać nauki płynnego zmieniania biegów od jazdy po śliskiej nawierzchni. Najlepiej zdobyć tę umiejętność podczas jazdy w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni i stosować zawsze, w każdych okolicznościach, aby stała się nawykiem. Wówczas jazda po śliskiej drodze nie będzie stanowiła problemu.
Aby móc jeździć po śliskich drogach należy wcześniej opanować trudną sztukę wyprowadzania pojazdu z poślizgu. Warto przy tym wiedzieć, że każdy pojazd zachowuje się na oblodzonej drodze inaczej, niż wszystkie pozostałe, nawet egzemplarze tej samej marki. Inaczej zachowuje się auto bez pasażerów i bagażu, niż w pełni obciążone. Inne jest zachowanie samochodu tylko z pasażerami, inne z samym kierowcą w kabinie i ciężkim ładunkiem w bagażniku.
REKLAMA
REKLAMA