REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Jakubowski Ryszard
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.

Jedyną słuszną decyzją jest w takich przypadkach powstrzymanie się od jazdy do czasu, kiedy kompetentne służby drogowe uporają się z tym problemem. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy dalsza jazda jest konieczna, bez względu na stan, w jakim znajduje się droga. Trzeba wówczas zachować szczególną ostrożność, bardzo delikatnie i z ogromnym wyczuciem posługiwać się zarówno pedałem gazu, hamulca oraz kierownicą. Ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na innych uczestników ruchu i w miarę możliwości usuwać im się z drogi, nawet jeżeli ich zachowanie nie wzbudzi żadnych podejrzeń. Na zalodzonej drodze wpadnięcie w poślizg jest możliwe w każdej chwili, często bez żadnego widocznego powodu, a wyprowadzenie z niego samochodu można uznać niemal za cud.

REKLAMA

Zobacz również: Czy zimą można jeździć na oponach wielosezonowych?

Ruszając z miejsca trzeba bardzo delikatnie zwiększać obroty silnika, aby napędzane koła nie straciły przyczepności, o co w takich warunkach nie trudno. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, ustawieniu należy wybrać „2” lub „S”, a gdy nie ma takich pozycji – „D”, następnie zdjąć nogę z hamulca i pozwolić samochodowi na samodzielne rozpędzenie się. Dopiero, gdy zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu, pamiętając cały czas, że na tak śliskiej nawierzchni prędkość 30 km/h może okazać się zbyt duża. 

Zobacz również: Jak wybrać łańcuchy na koła?

REKLAMA

W przypadku samochodu ze zwykłą skrzynią biegów najlepiej ruszać tak, aby silnik cały czas pracował na wolnych obrotach. Oznacza to, że w początkowym stadium trzeba bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła, nie dotykając pedału przyspieszenia. Ogromna większość silników samochodowych ma pewien zapas mocy na wolnych obrotach, pozwalający na zainicjowanie jazdy bez potrzeby dodawania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód ruszy z miejsca i zacznie się toczyć, można delikatnie zwiększać obroty silnika, pamiętając cały czas ostrożnym posługiwaniu się kierownicą. Przy zmianie biegów pamiętać, aby nie spowodować szarpnięcia samochodem, a więc po osiągnięciu około 2000 obrotów, należy kilka sekund jechać z odpowiadającą im prędkością, po czym wcisnąć energicznie pedał sprzęgła (nie do końca) RÓWNOCZEŚNIE ze zdjęciem nogi z pedału gazu, następnie zmienić bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła.

Nie zaczynać nauki płynnego zmieniania biegów od jazdy po śliskiej nawierzchni. Najlepiej zdobyć tę umiejętność podczas jazdy w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni i stosować zawsze, w każdych okolicznościach, aby stała się nawykiem. Wówczas jazda po śliskiej drodze nie będzie stanowiła problemu.

Aby móc jeździć po śliskich drogach należy wcześniej opanować trudną sztukę wyprowadzania pojazdu z poślizgu. Warto przy tym wiedzieć, że każdy pojazd zachowuje się na oblodzonej drodze inaczej, niż wszystkie pozostałe, nawet egzemplarze tej samej marki. Inaczej zachowuje się auto bez pasażerów i bagażu, niż w pełni obciążone. Inne jest zachowanie samochodu tylko z pasażerami, inne z samym kierowcą w kabinie i ciężkim ładunkiem w bagażniku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA