REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.

Jedyną słuszną decyzją jest w takich przypadkach powstrzymanie się od jazdy do czasu, kiedy kompetentne służby drogowe uporają się z tym problemem. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy dalsza jazda jest konieczna, bez względu na stan, w jakim znajduje się droga. Trzeba wówczas zachować szczególną ostrożność, bardzo delikatnie i z ogromnym wyczuciem posługiwać się zarówno pedałem gazu, hamulca oraz kierownicą. Ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na innych uczestników ruchu i w miarę możliwości usuwać im się z drogi, nawet jeżeli ich zachowanie nie wzbudzi żadnych podejrzeń. Na zalodzonej drodze wpadnięcie w poślizg jest możliwe w każdej chwili, często bez żadnego widocznego powodu, a wyprowadzenie z niego samochodu można uznać niemal za cud.

REKLAMA

Zobacz również: Czy zimą można jeździć na oponach wielosezonowych?

Ruszając z miejsca trzeba bardzo delikatnie zwiększać obroty silnika, aby napędzane koła nie straciły przyczepności, o co w takich warunkach nie trudno. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, ustawieniu należy wybrać „2” lub „S”, a gdy nie ma takich pozycji – „D”, następnie zdjąć nogę z hamulca i pozwolić samochodowi na samodzielne rozpędzenie się. Dopiero, gdy zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu, pamiętając cały czas, że na tak śliskiej nawierzchni prędkość 30 km/h może okazać się zbyt duża. 

Zobacz również: Jak wybrać łańcuchy na koła?

REKLAMA

W przypadku samochodu ze zwykłą skrzynią biegów najlepiej ruszać tak, aby silnik cały czas pracował na wolnych obrotach. Oznacza to, że w początkowym stadium trzeba bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła, nie dotykając pedału przyspieszenia. Ogromna większość silników samochodowych ma pewien zapas mocy na wolnych obrotach, pozwalający na zainicjowanie jazdy bez potrzeby dodawania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód ruszy z miejsca i zacznie się toczyć, można delikatnie zwiększać obroty silnika, pamiętając cały czas ostrożnym posługiwaniu się kierownicą. Przy zmianie biegów pamiętać, aby nie spowodować szarpnięcia samochodem, a więc po osiągnięciu około 2000 obrotów, należy kilka sekund jechać z odpowiadającą im prędkością, po czym wcisnąć energicznie pedał sprzęgła (nie do końca) RÓWNOCZEŚNIE ze zdjęciem nogi z pedału gazu, następnie zmienić bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła.

Nie zaczynać nauki płynnego zmieniania biegów od jazdy po śliskiej nawierzchni. Najlepiej zdobyć tę umiejętność podczas jazdy w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni i stosować zawsze, w każdych okolicznościach, aby stała się nawykiem. Wówczas jazda po śliskiej drodze nie będzie stanowiła problemu.

Aby móc jeździć po śliskich drogach należy wcześniej opanować trudną sztukę wyprowadzania pojazdu z poślizgu. Warto przy tym wiedzieć, że każdy pojazd zachowuje się na oblodzonej drodze inaczej, niż wszystkie pozostałe, nawet egzemplarze tej samej marki. Inaczej zachowuje się auto bez pasażerów i bagażu, niż w pełni obciążone. Inne jest zachowanie samochodu tylko z pasażerami, inne z samym kierowcą w kabinie i ciężkim ładunkiem w bagażniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA