REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.

Jedyną słuszną decyzją jest w takich przypadkach powstrzymanie się od jazdy do czasu, kiedy kompetentne służby drogowe uporają się z tym problemem. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy dalsza jazda jest konieczna, bez względu na stan, w jakim znajduje się droga. Trzeba wówczas zachować szczególną ostrożność, bardzo delikatnie i z ogromnym wyczuciem posługiwać się zarówno pedałem gazu, hamulca oraz kierownicą. Ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na innych uczestników ruchu i w miarę możliwości usuwać im się z drogi, nawet jeżeli ich zachowanie nie wzbudzi żadnych podejrzeń. Na zalodzonej drodze wpadnięcie w poślizg jest możliwe w każdej chwili, często bez żadnego widocznego powodu, a wyprowadzenie z niego samochodu można uznać niemal za cud.

REKLAMA

Zobacz również: Czy zimą można jeździć na oponach wielosezonowych?

Ruszając z miejsca trzeba bardzo delikatnie zwiększać obroty silnika, aby napędzane koła nie straciły przyczepności, o co w takich warunkach nie trudno. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, ustawieniu należy wybrać „2” lub „S”, a gdy nie ma takich pozycji – „D”, następnie zdjąć nogę z hamulca i pozwolić samochodowi na samodzielne rozpędzenie się. Dopiero, gdy zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu, pamiętając cały czas, że na tak śliskiej nawierzchni prędkość 30 km/h może okazać się zbyt duża. 

Zobacz również: Jak wybrać łańcuchy na koła?

REKLAMA

W przypadku samochodu ze zwykłą skrzynią biegów najlepiej ruszać tak, aby silnik cały czas pracował na wolnych obrotach. Oznacza to, że w początkowym stadium trzeba bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła, nie dotykając pedału przyspieszenia. Ogromna większość silników samochodowych ma pewien zapas mocy na wolnych obrotach, pozwalający na zainicjowanie jazdy bez potrzeby dodawania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód ruszy z miejsca i zacznie się toczyć, można delikatnie zwiększać obroty silnika, pamiętając cały czas ostrożnym posługiwaniu się kierownicą. Przy zmianie biegów pamiętać, aby nie spowodować szarpnięcia samochodem, a więc po osiągnięciu około 2000 obrotów, należy kilka sekund jechać z odpowiadającą im prędkością, po czym wcisnąć energicznie pedał sprzęgła (nie do końca) RÓWNOCZEŚNIE ze zdjęciem nogi z pedału gazu, następnie zmienić bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła.

Nie zaczynać nauki płynnego zmieniania biegów od jazdy po śliskiej nawierzchni. Najlepiej zdobyć tę umiejętność podczas jazdy w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni i stosować zawsze, w każdych okolicznościach, aby stała się nawykiem. Wówczas jazda po śliskiej drodze nie będzie stanowiła problemu.

Aby móc jeździć po śliskich drogach należy wcześniej opanować trudną sztukę wyprowadzania pojazdu z poślizgu. Warto przy tym wiedzieć, że każdy pojazd zachowuje się na oblodzonej drodze inaczej, niż wszystkie pozostałe, nawet egzemplarze tej samej marki. Inaczej zachowuje się auto bez pasażerów i bagażu, niż w pełni obciążone. Inne jest zachowanie samochodu tylko z pasażerami, inne z samym kierowcą w kabinie i ciężkim ładunkiem w bagażniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA