REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress
Najlepiej powstrzymać się od jazdy po takiej nawierzchni Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Co robić, gdy drogę pokrywa gładki lód lub cienka warstwa gliniastego błota albo, co gorsza, lód poryty warstwą świeżego, sypkiego śniegu.

Jedyną słuszną decyzją jest w takich przypadkach powstrzymanie się od jazdy do czasu, kiedy kompetentne służby drogowe uporają się z tym problemem. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy dalsza jazda jest konieczna, bez względu na stan, w jakim znajduje się droga. Trzeba wówczas zachować szczególną ostrożność, bardzo delikatnie i z ogromnym wyczuciem posługiwać się zarówno pedałem gazu, hamulca oraz kierownicą. Ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na innych uczestników ruchu i w miarę możliwości usuwać im się z drogi, nawet jeżeli ich zachowanie nie wzbudzi żadnych podejrzeń. Na zalodzonej drodze wpadnięcie w poślizg jest możliwe w każdej chwili, często bez żadnego widocznego powodu, a wyprowadzenie z niego samochodu można uznać niemal za cud.

REKLAMA

Zobacz również: Czy zimą można jeździć na oponach wielosezonowych?

Ruszając z miejsca trzeba bardzo delikatnie zwiększać obroty silnika, aby napędzane koła nie straciły przyczepności, o co w takich warunkach nie trudno. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, ustawieniu należy wybrać „2” lub „S”, a gdy nie ma takich pozycji – „D”, następnie zdjąć nogę z hamulca i pozwolić samochodowi na samodzielne rozpędzenie się. Dopiero, gdy zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu, pamiętając cały czas, że na tak śliskiej nawierzchni prędkość 30 km/h może okazać się zbyt duża. 

Zobacz również: Jak wybrać łańcuchy na koła?

REKLAMA

W przypadku samochodu ze zwykłą skrzynią biegów najlepiej ruszać tak, aby silnik cały czas pracował na wolnych obrotach. Oznacza to, że w początkowym stadium trzeba bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła, nie dotykając pedału przyspieszenia. Ogromna większość silników samochodowych ma pewien zapas mocy na wolnych obrotach, pozwalający na zainicjowanie jazdy bez potrzeby dodawania gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód ruszy z miejsca i zacznie się toczyć, można delikatnie zwiększać obroty silnika, pamiętając cały czas ostrożnym posługiwaniu się kierownicą. Przy zmianie biegów pamiętać, aby nie spowodować szarpnięcia samochodem, a więc po osiągnięciu około 2000 obrotów, należy kilka sekund jechać z odpowiadającą im prędkością, po czym wcisnąć energicznie pedał sprzęgła (nie do końca) RÓWNOCZEŚNIE ze zdjęciem nogi z pedału gazu, następnie zmienić bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika bardzo ostrożnie zwalniać pedał sprzęgła.

Nie zaczynać nauki płynnego zmieniania biegów od jazdy po śliskiej nawierzchni. Najlepiej zdobyć tę umiejętność podczas jazdy w normalnych warunkach, na suchej nawierzchni i stosować zawsze, w każdych okolicznościach, aby stała się nawykiem. Wówczas jazda po śliskiej drodze nie będzie stanowiła problemu.

Aby móc jeździć po śliskich drogach należy wcześniej opanować trudną sztukę wyprowadzania pojazdu z poślizgu. Warto przy tym wiedzieć, że każdy pojazd zachowuje się na oblodzonej drodze inaczej, niż wszystkie pozostałe, nawet egzemplarze tej samej marki. Inaczej zachowuje się auto bez pasażerów i bagażu, niż w pełni obciążone. Inne jest zachowanie samochodu tylko z pasażerami, inne z samym kierowcą w kabinie i ciężkim ładunkiem w bagażniku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA